
Re
vi

st
a 

da
 A

ss
oc

ia
çã

o 
Na

ci
on

al
 d

os
 P

ro
gr

am
as

 d
e 

Pó
s-

Gr
ad

ua
çã

o 
em

 C
om

un
ic

aç
ão

 | 
E-

co
m

pó
s,

 B
ra

sí
lia

, v
.1

6,
 n

.2
, m

ai
o/

ag
o.

 2
01

3.

www.e-compos.org.br
| E-ISSN 1808-2599 |

Partisanship and journalistic  
fictions: the press in the 2010  

Presidential election
Jakson Ferreira de Alencar

Abstract
The paper describes and analyzes Folha de S. 

Paulo newspaper coverage, in association with 

other Brazilians media, in the 2010 presidential 

election. Although it declares itself as neutral, 

objective and pluralist, the newspaper made 

a clear, even if not taken, option party in the 

elections against the candidate Dilma Rousseff and 

in favor of the candidate José Serra. This appears 

at the journalistic coverage and in the underlying 

editorial lines. The methodology combines a 

literature review and a field research, basing, 

mainly, on the theory about facts narration of 

Muniz Sodré (2009).

Key words

Press. 2010 elections. Partisanship. Folha de S. 

Paulo. Narration of facts.

1 Introduction

Despite the press discourse on impartiality, 

objectivity and plurality, particularly by the 

newspaper discussed here as representative of 

the way conventional media acted toward the 2010 

presidential election, criticism of the journalistic 

coverage of Brazil’s most recent presidential 

election were constant. Folha de S. Paulo stated 

that this criticism would disrespect freedom of 

press or would just be partisan manifestations. 

Nevertheless, not only politicians questioned it, 

but also a number of sectors of the society who 

are interested in consolidating democracy, its 

institutions, and in qualifying the press. Folha, 

as we shall see, had made a definite partisan 

choice and acted on behalf of one candidate, 

resorting to methods that, quite often, while 

praising ethical principles and their own Style 

Guide, simply disregarded both. Press partisan 

option was not limited to this one newspaper: it 

was almost unanimous in the traditional press 

of the country, with a few exceptions, which very 

much undermined the quality of journalistic 

information. A strong partisan trend in a 

Jakson Ferreira de Alencar  
jfalencar@yahoo.com.br
PhD student in Communication and Semiotics at the Pontifical Catholic 
University of São Paulo (PUC-SP).

1/16



Re
vi

st
a 

da
 A

ss
oc

ia
çã

o 
Na

ci
on

al
 d

os
 P

ro
gr

am
as

 d
e 

Pó
s-

Gr
ad

ua
çã

o 
em

 C
om

un
ic

aç
ão

 | 
E-

co
m

pó
s,

 B
ra

sí
lia

, v
.1

6,
 n

.2
, m

ai
o/

ag
o.

 2
01

3.

www.e-compos.org.br
| E-ISSN 1808-2599 |

2/16

significant part of the country’s press made news 

cease to be information and become expressions of 

wishful thinking, on the brink of fiction. 

Among organs of the media criticized for their 

performance during the campaign the following 

stood out: a Globo TV network, Veja weekly magazine 

and newspapers such as Folha de S. Paulo, O Globo 

and O Estado de S. Paulo. A feedback, or “chorus” 

effect, was even noticed among these organs, whose 

political content responded to one another. In this 

article, as a methodological option, we discuss 

only the written press, out of which the newspaper 

Folha de S. Paulo, as it is the newspaper with the 

largest circulation. According to Beatriz KUSHNIR’s 

book, Cães de guarda (Watchdogs) (2004), which 

discusses Folha de São Paulo’s performance under 

the military dictatorship, this newspaper may be 

defined as a “privileged locus” for studying the 

performance of the press during that period of time. 

Based on what our research found out about this 

newspaper during the 2010 campaign, it may also 

be defined as the privileged locus for understanding 

the modus operandi of the traditional press in the 

2010 election. Owing to space constraints, this article 

focuses on the period of the electoral campaign 

which runs from April 3 (six months before the 

election) until August 25. 

2 Objectivity, narration, facts and 

factoids in journalism

According to the “positive spirit” of modern age, 

which still influences humankind and its ideas about 

cognition, a fact is a sensorial experience of reality; 

to each fact should correspond a possible datum, 

a sensation, and so empirical intuition becomes 

the source of all knowledge. Only the empirically 

observable is valid. The world of facts is linked to 

the “state of affairs” and enunciations should have 

a transparent correspondence with this empirically 

provable state of affairs, identically valid for all 

subjects (SODRÉ, 2009, p. 28-31). For common 

sense, the meaning of the word fact encompasses 

occurrences and actions in general, thus including 

what is known about cases from observation and 

experience, rather than from inference. 

Journalism embodies this positivistic spirit and 

common sense about facts, cultivating the “myth of 

neutrality”, idea according to which the press, in its 

“objectiveness”, works like a kind of mirror of reality. 

In the scientific world, after the critique of positivism, 

we know that today, despite all rigor, is not possible to 

achieve full objectiveness. Critique by philosophy and 

science’s theories concluded it is impossible for facts 

to ensure sufficient rigor to knowledge. Based on 

this, a witty saying maintains that “journalists would 

be the last positivists on Earth”. We know, however, 

that news composition is based on fact construction 

strategies. Facts can not only be transformed by 

narrator’s subjectivity, but may also often contain 

elements of fiction or be no more than factoids 

created for a number of different reasons.

In Sodré’s (2009) conception, even though 

literary fiction is a separate entity, journalistic 

construction is close to it and produces effects 



Re
vi

st
a 

da
 A

ss
oc

ia
çã

o 
Na

ci
on

al
 d

os
 P

ro
gr

am
as

 d
e 

Pó
s-

Gr
ad

ua
çã

o 
em

 C
om

un
ic

aç
ão

 | 
E-

co
m

pó
s,

 B
ra

sí
lia

, v
.1

6,
 n

.2
, m

ai
o/

ag
o.

 2
01

3.

www.e-compos.org.br
| E-ISSN 1808-2599 |

(on a different scale) that are similar to those 

that are literarily produced. Based on discursive 

rules and conventions, habits and social practices, 

journalistic narration also builds a narrative 

scheme that transforms factuality of life, involving 

plot or intrigue (SODRÉ, 2009, p. 27). Such a 

construction of journalistic narrative is permeated 

by representations of vicissitudes of social life and 

conflicts around hegemony of representations. 

The journalistic narration plot strives to confer 

spatial and temporal consistency to certain factual 

manifestations -which amounts to imitating 

reality-, but using aspects of reality to produce 

a discourse that is similar or homologous to it 

(SODRÉ, 2009, p. 37). In Brazilian history, there 

are several emblematic examples of the creation of 

journalistic narratives. 

We will see a number of instances concerning the 

2010 elections.

3 The press takes sides

A forum convened on March 1, 2010 by an institute 

associated with most of the main media organs in 

the country and bringing together representatives 

from these organs dismissed possible doubts 

about these press sectors’ political stance in 

that year elections. This is the 1st Democracy 

and Freedom of Expression Forum, which had 

an impact on the orientation of the journalistic 

coverage by most of the press thereafter. This 

Forum was convened by an NGO associated with 

the main traditional media organs in the country, 

3/16

the Millennium Institute, which, according to its 

website, has no political affiliation and promotes 

democracy, individual freedom, private property 

and market economy. (INSTITUTO MILLENIUM, 

2010) This event worked as a kind of counterpoint 

to the 1st National Communication Conference, 

convened by the federal government in December, 

2009 to discuss social communications with 

representatives from society, social movements, 

politicians and media entrepreneurs. Nevertheless, 

these last refused to participate in the Conference, 

arguing that the government aimed at impairing 

freedom of press. Among Millennium Institute 

counselors who attended the Millennium Institute 

forum were Roberto Civita (Abril publishing 

house), Otávio Frias Filho (Folha of São Paulo 

newspaper) and Roberto Irineu Marinho 

(Globo Network), as well a number of the main 

journalists working with these organs. This event 

was supported by entities such as the Brazilian 

Association of Radio and Television Stations 

(Abert - Associação Brasileira de Emissoras 

de Rádio e Televisão), National Association of 

Magazine Publishers (Aner - Associação Nacional 

de Editores de Revista), National Newspaper 

Association (ANJ - Associação Nacional de 

Jornais) and the Brazilian Association of 

Advertisement Agencies (Abap - Associação 

Brasileira de Agências de Publicidade). 

Reporter Bia Barbosa covered the event and 

wrote a story for the Carta Maior Press Agency. 

According to her, the original explanation was 

provided by sociologist Demétrio Magnoli, who 



Re
vi

st
a 

da
 A

ss
oc

ia
çã

o 
Na

ci
on

al
 d

os
 P

ro
gr

am
as

 d
e 

Pó
s-

Gr
ad

ua
çã

o 
em

 C
om

un
ic

aç
ão

 | 
E-

co
m

pó
s,

 B
ra

sí
lia

, v
.1

6,
 n

.2
, m

ai
o/

ag
o.

 2
01

3.

www.e-compos.org.br
| E-ISSN 1808-2599 |

said that PT is an apparatus controlled by trade-

unionists and Castrists, that it has responded to 

its grassroots by resuming and restoring a political 

program stemming from old communist parties. 

Another speaker, Denis Rosenfield, stressed 

arguments against alleged threats the PT would 

represent: Stalinism and attack against freedom 

of press and of expression (BARBOSA, 2010). 

Debaters also addressed what they saw as a risk: 

Dilma Rousseff’s election, which is clearly stated 

in this speech by Arnaldo Jabor (apud BARBOSA, 

2010), Globo network commentator, among others:

What is in the head of those who might defi-

nitively access power in the country is a state 

patrimonialism. Lula, with his conciliatory dis-

position, had the true merit of keeping Bolshe-

viks and Jacobins away from power. But I know 

communists minds, I was a CP member, and it 

won’t change, it’s made of stone. The danger is 

that the mind of this new state patrimonialism 

thinks that society is not trustworthy. They feel 

really superior to us, they feel like they own a 

correct line and are entitled to rule and correct 

society according to their ideological rights. My 

concern is that if next President is Dilma, there 

will be an infinite infiltration of ants in this coun-

try. Those who will rule will be Zé Dirceu and 

Vaccarezza. The question is how to politically 

stop this old left thought that should no longer 

exist in this world.

While the Millennium Institute stresses on its 

website that it has no political associations, 

debates during the Forum revealed radical 

partisanship, as we can see in the above Jabor 

quote and in the following one, from Demétrio 

Magnoli (apud BARBOSA, 2010): “If Serra would 

win, we would party celebrating freedom. It would 

be bad for smokers, but it would change a lot in 

terms of freedom of expression. But Rousseff is 

expected to win.” Jabor proposes that the press 

should take an aggressive stance during the 

campaign in order to avoid the alleged “risks”: 

“So, the greatest danger haunting us is for us to 

remain abstract while the others are objective 

and stubborn, drilling through our resistance. 

The class, group and people associated with 

the press must take an offensive, not defensive 

stance.” (BARBOSA, 2010). Reinaldo Azevedo 

(apud BARBOSA, 2010), columnist for Veja 

magazine, complemented: “When the press 

makes its mind and starts to uphold values 

pertaining to democracy, market economy and 

individualism, and shows it will not encourage 

those who wish to undermine these values, we 

will start to change a certain culture.”

A statement by ANJ president and Folha 

superintendent to the newspaper O Globo, made 

even before the forum, left no doubt about the 

partisan coverage by the mainstream press:

Freedom of press is a major good that should 

not be subjected to any limits. The counterpoint 

to this general right is always the issue of media 

responsibility. And the media is clearly accoun-

ting for opposition in this country, as the opposi-

tion is deeply fragile (AZENHA, 2010).

This statement was made in the context of 

criticism by the press against the Third Human 

Rights National Plan which, from their point 

of view, posed a threat to freedom of press. 

Coincidence or not, after the forum news 

4/16



Re
vi

st
a 

da
 A

ss
oc

ia
çã

o 
Na

ci
on

al
 d

os
 P

ro
gr

am
as

 d
e 

Pó
s-

Gr
ad

ua
çã

o 
em

 C
om

un
ic

aç
ão

 | 
E-

co
m

pó
s,

 B
ra

sí
lia

, v
.1

6,
 n

.2
, m

ai
o/

ag
o.

 2
01

3.

www.e-compos.org.br
| E-ISSN 1808-2599 |

tone and intensity were enhanced against the 

government and its presidential candidate, as we 

will see below, with slight differences between the 

main organs having attended that meeting. 

While most of the press organs that were 

represented in the forum expressed their 

political views, virtually none published 

editorials informing their readers about their 

own option for one or another candidate. While 

the impartiality discourse was upheld, agendas 

and information were thoroughly contaminated 

by partisan options. 

4 Overview of Folha de São Paulo’s 

coverage between April and late  

August, 2010

During this period, Folha raised a series of topics 

that were detrimental to Rousseff’s campaign, 

federal government and the Workers’ Party 

(Partido dos Trabalhadores - PT), and beneficial 

ones for Serra’s –sometimes, texts sound like 

press releases from his campaign, as we will 

see below–, mixed with a small number of other 

topics that were slightly negative for Serra, but 

that were less important or were given less space 

or visibility, and hardly any positive ones for 

Rousseff; these latter were always accompanied by 

a negative bias or counterpoint.

4.1 Efforts to “resuscitate” past 

scandals

One of Folha’s strategies –which, as we will 

see, matches PSDB members’ discourse in that 

time- was to evoke scandals that the press and 

the opposition named “mensalão” (“monthly 

payments”) and “aloprados” (“crazy ones”).1 In 

April 4, the newspaper published a story under 

the headline In Rousseff’s campaign there is no 

room for grassroots PT (p. A10). In the story, the 

newspaper states that, in Rousseff’s campaign staff 

there are no PT founding members, from back in the 

80’s, as these would have been done away with by 

government corruption scandals. Side by side, and 

taking the same space, which suggests impartiality, 

another story: Serra calls upon the same group 

that helped him four years ago, i.e., it is implied 

that Serra can call upon this old timers, as nobody 

in the PSDB would have been done away with by 

scandals. Nevertheless, “four years ago” is not 

the same as “30 years ago” (1980). While seeming 

to be equivalent, these two stories are not, as no 

Serra’s comrades from more than four years ago 

are mentioned. For instance, no PSDB members 

involved in scandals that occurred during Fernando 

Henrique Cardoso’s administration are mentioned. 

The day after, the “aloprados” from the 2006 

election were given the same treatment: Judge 

5/16

1   This was the scandal around the alleged dossier against toucans during the 2006 Presidential campaign, which, publicized 15 days 
before its first round, became the virtually sole topic discussed by the large-circulation media on the period preceding the poll. This 
case was discussed in Florentina Souza’s PhD thesis (2007). The author shows how this case and the massive way the media worked 
on it were relevant in taking that election to a second round.



Re
vi

st
a 

da
 A

ss
oc

ia
çã

o 
Na

ci
on

al
 d

os
 P

ro
gr

am
as

 d
e 

Pó
s-

Gr
ad

ua
çã

o 
em

 C
om

un
ic

aç
ão

 | 
E-

co
m

pó
s,

 B
ra

sí
lia

, v
.1

6,
 n

.2
, m

ai
o/

ag
o.

 2
01

3.

www.e-compos.org.br
| E-ISSN 1808-2599 |

says that an “aloprado” took a bagful of money 

(p. A4). The inquiry into this case is still ongoing, 

but it had been forgotten after the ballot was 

counted in 2006, which is a sign that the only 

reason for being interested in this case was 

influencing the election, and trying to recall it 

on the eve of the new election points to the same 

target. In April 6, this topic once again made 

the most important areas of the newspaper: Let 

resuscitate the aloprados’, says ‘toucan’ (PSDB’s 

symbol) senator (p. A6). This was a quote from 

the National PSDB President, then-senator 

Sérgio Guerra that made the headlines of the 

Folha. This story sounds like a Serra’s committee 

press release. New topics were coming up or 

being created, but “mensalão” and “aloprados” 

were always mentioned, either in interviews, 

infographics or timelines.

Newspaper content and Serra’s comrades discourse 

are one. In the Sunday, June 6, edition, two pages are 

devoted to a “mensalão” recollection, which included 

an infographic that recalls, in six bullets, the main 

facts of the case under the headline MENSALÃO – 

highlights of the main corruption scandal in Lula’s 

administration (p. A4). At page A8 of the same 

edition, the headline in large fonts, different from 

regular headlines in the same newspaper, states: 

Where they have been. This headline is placed in 

the middle of a circle also featuring large photos of 

those involved in the case, from which arrows point 

to their names, bios and charges during the scandal. 

In August 25, the headline of a story advertised 

the content of José Serra’s TV show: During his 

TV appearance, Serra links Rousseff to mensalão 

and to Dirceu (p. A 11); the subtitle complemented: 

“‘Look who is trying to come back’, says the TV 

announcer showing a picture of former minister 

Dirceu next to the PT Presidential candidate.” 

4.2 “Divisions” versus “unions”

At the same time it went back to the previous 

election scandal agenda, Folha focused on 

another topic that was not new either, but that 

was being recalled: PT would be a divided party 

and it would cause divisions; there would be 

dissent among the governing coalition, which 

would split. The main headline on Sunday, April 

11, was the following: Serra criticizes the PT 

for dividing the country and upholds dialogue 

– PSDB’s pre-candidate disapproves of the 

‘hatred bunch’ and the false dispute between 

North and South, poor and rich. Very often, 

this is how Serra and his allies statements’ 

make Folha’s headlines during the campaign. 

Below this headline and the cover catch line, a 

photo of an open-armed Serra making a speech, 

and the caption: “TOUCANS IN FLIGHT – José 

Serra at PSDB Presidential pre-candidate 

launch; in an exclusive interview, former 

governor advocates industrial development and 

‘state activism’”. Inside its first section, another 

headline in the same tone: “Serra accuses PT 

of dividing the country and backing impunity”. 

In the text, the candidate calls opponents the 

“hatred bunch”. A smaller story, below, praises 

what, for the newspaper, was the successful 

6/16



Re
vi

st
a 

da
 A

ss
oc

ia
çã

o 
Na

ci
on

al
 d

os
 P

ro
gr

am
as

 d
e 

Pó
s-

Gr
ad

ua
çã

o 
em

 C
om

un
ic

aç
ão

 | 
E-

co
m

pó
s,

 B
ra

sí
lia

, v
.1

6,
 n

.2
, m

ai
o/

ag
o.

 2
01

3.

www.e-compos.org.br
| E-ISSN 1808-2599 |

launch of PSDB’s pre-candidate: “Heat, crowd, 

muses and technology are hallmarks of the 

event”. The text of the story says that the 

audience at the launch was the double of what 

was expected. Still in the same edition: “Aécio 

states he will be ‘side by side’ with Serra”; and 

one “analysis”: “Toucans start united”. The 

newspaper praised the alleged toucan “union”, 

although the country has witnessed a fierce 

dispute between Aécio and Serra over who 

would be the PSDB presidential candidate.

According to the newspaper, the PT was always 

divided and causing division, although this party 

was showing more internal cohesion around 

Rousseff than the PSDB around Serra. In contrast, 

headlines and stories about “divisions”, “splits” 

and “disagreements” within Rousseff’s team and 

among her allies were often published, always 

looking for any elements that would be hooks 

tell stories about these topics, either concerning 

presidential or state governor candidates. In April 

3: Rousseff’s team disagree on pre-campaign 

schedule (p. A8); in April 15: Rousseff discusses 

regional problems with governing coalition (p. 

A9); in April 23: Due to problems between PT and 

PDT in Paraná state, Rousseff cancels trip (p. 

A7); in May 15: Crisis with Jader upsets PT allies 

in Pará state (p. A9); in May 2: A split PT votes 

in primaries for Minas Gerais state government 

elections (p. A9); in May 16: PT and PMDB wage 

judicial war in Bahia state (p. A10). These are 

only a few examples of how disagreements between 

PT and its allies are highlighted. 

Difficulties of this same kind among toucans –as 

it became known later on, mainly through other 

channels, such as particularly the blogosphere 

– had major proportions in different Brazilian 

states, but this was not often seen in the pages of 

this newspaper and similar press organs. Just to 

mention one example: in Paraná state there was 

a division between Beto Richa and his group, on 

one side, and Álvaro Dias’ on the other. Richa was 

chosen as the candidate and Dias did not support 

him, having rather supported his opponent, Osmar 

Dias, who was allied with the PT. 

The greater division concerned the choice of 

José Serra’s vice President, as many of those 

who were nominated would not accept this role. 

This process knew many comings and goings. 

And the candidate ended up choosing a vice 

President from his own party, Álvaro Dias. This 

announcement was highlighted by the whole 

media. On the following days -despite DEM party 

protest, demanding to choose the vice President 

as a condition to entering a coalition with the 

PSDB- there was a replacement and the DEM 

member Índio da Costa was chosen. Folha would 

hide facts, publish optimistic stories that would 

play down the significance of these difficulties. For 

example, in October the 29th the newspaper would 

again use a Serra’s sentence as its headline: Vice 

President crisis will be resolved, states Serra, 

with this subtitle: “‘Don’t worry’, says toucan to a 

journalist after reiterating that ‘a few difficulties’ 

are to be expected in politics” (p. A4). There is 

an obvious difference in the treatment of this 

7/16



Re
vi

st
a 

da
 A

ss
oc

ia
çã

o 
Na

ci
on

al
 d

os
 P

ro
gr

am
as

 d
e 

Pó
s-

Gr
ad

ua
çã

o 
em

 C
om

un
ic

aç
ão

 | 
E-

co
m

pó
s,

 B
ra

sí
lia

, v
.1

6,
 n

.2
, m

ai
o/

ag
o.

 2
01

3.

www.e-compos.org.br
| E-ISSN 1808-2599 |

8/16

kind of problems in stories about PT and PSDB 

candidates. Toucans were allegedly united when 

their campaign started, and the other side was 

allegedly divided, as published in this newspaper: 

this was full of journalistic fiction elements.

4.3 “Misses” versus “hits”

During the first months of the pre-campaign, up to 

the conventions, which took place in June, Rousseff 

had gone up in the polls and was closer to Serra’s 

figures. Besides the above mentioned topics, the 

newspaper took as a leitmotif during this period what 

it called Rousseff’s “mistakes” in the campaign, her 

alleged difficulties, according to the newspaper, in 

adopting a candidate posture, in being charming, 

in engaging in one to one contact with voters, 

her lack of charisma, which, according to Folha, 

would certainly hinder her campaign. Serra, on the 

contrary, was shown as a good manager and the 

leader of a successful campaign. In April 8, a story 

would state that Rousseff still strives to act as a 

candidate and face one to one contact with voters 

(p. A4). Nevertheless, the photo was in contrast 

with this information: the candidate is smiling, 

surrounded by people whom she was greeting. 

In April 26, a cover catch line about Rousseff’s 

participation in a TV interview states that Lula calls 

Dilma and complains about her performance 

on TV (p. A4). Inside the first section, another 

headline says “pre-candidate’s advisors think that, 

in this phase of the campaign, José Serra is doing 

better and showing his experience”. The text in the 

story states: “in the words of an ally of the minister 

[Rousseff] who would not be identified by name, 

‘Serra’s experience in campaigns is making the 

difference, he is conveying the impression that he is 

more experienced by speaking calmly, by conducting 

a more govern-like campaign than Dilma”. The 

following excerpt summarizes a good part of what 

this newspaper and most of the press was saying 

about Rousseff during this period: “On the other 

hand, the PT candidate is being worn out, has been 

in a higher number of arguments, has insisted too 

much on a comparison between Cardoso’s and 

Lula’s administrations and left her proposals, 

which might attract voters, in the background”. 

Sources that were quote as having informed 

the content of the alleged private conversation 

between the then-President and his candidate 

were general “advisors” and “allies that would 

not be identified”, no names are cited. It is odd 

and not really reliable to disseminate relevant 

information about private conversations between 

such important figures during a campaign but not 

reveal its source. It is even odder for an advisor 

that would be so close to a President and his 

candidate to issue -to the press that is hostile to 

her- statements that sound rather like a press 

release from her opponents. Some fragments 

seem very different from what a campaign advisor 

would say, and the structure of the sentence 

sounds quite strained, fitting perfectly with the 

newspaper’s editorial line and all it says about 

the candidate. Other fragments of the same 

story (April 26th, p. A4), such as the one about 



Re
vi

st
a 

da
 A

ss
oc

ia
çã

o 
Na

ci
on

al
 d

os
 P

ro
gr

am
as

 d
e 

Pó
s-

Gr
ad

ua
çã

o 
em

 C
om

un
ic

aç
ão

 | 
E-

co
m

pó
s,

 B
ra

sí
lia

, v
.1

6,
 n

.2
, m

ai
o/

ag
o.

 2
01

3.

www.e-compos.org.br
| E-ISSN 1808-2599 |

Rousseff’s difficulties, sound like an article or 

editorial, not like an informational story; for 

example when it says that Serra is making the 

difference, thus conveying the impression that 

he is more experienced, which is a subjective 

impression, not based on a concrete set of data. 

One of the characteristics of the political section 

of this newspaper during the campaign was this 

excessive use of alleged off the record statements. 

The topic of Rousseff ’s alleged “misses” is 

recurrent. In June 13, the newspaper published 

a whole page about Rousseff, but the largest 

part of the page was taken by a caricature 

showing the candidate using a hairdryer (p. 

A6). Below, pictures of the candidate with 

the different hairdos she wore when her hair 

started to grow back after chemotherapy. Those 

images, not coincidentally, are allusions to 

what the opposition, supported by a number of 

sectors of the press by that time, was saying 

about Dilma Rousseff: the candidate would have 

many faces. The headline, in very large fonts: 

Dilma Rousseff (PT) TO DEBATE OR NOT TO 

DEBATE, with this last part in much larger 

fonts, suggesting an alleged indecision of the 

then-minister about participating in debates 

or not participating. One of the theses upheld 

by toucans and their supporters during this 

period, which include most of the mainstream 

press, was that, during the debates, Serra would 

do better and gain advantage over Rousseff in 

the polls as, according to these sectors, he was 

better prepared for debates. 

The discussion of this topic –her alleged lack of 

preparation and experience- lingered up to the end 

of the campaign, as well as the one over an alleged 

past that, according to a story published in August 

10, Dilma would like to forget: Filmmaker says that 

Rousseff tries to hide her past (p. A7). The film-

maker who made it to an important page in the first 

section of the newspaper by accusing Rousseff of 

having participated in the armed resistance against 

the military dictatorship was Fernando Meirelles, 

who was active in Marina Silva’s campaign. One of 

the more controversial fragments in his statement 

was published in a box (highlight), in bold and larger 

fonts: “I don’t know whether there is a biography 

of Dilma [Rousseff], but her guerrilla past, which 

90% of the population is not aware of, would not 

be convenient for her. She would omit a part of her 

biography”. The hook in this story is the launch of 

a biography of Marina Silva. In another fragment, 

between inverted commas, Meirelles adds: “Maybe 

she would rather keep quiet. Not publishing a 

biography, not entering debates. The less exposure, 

the better”. The story gives no space to someone 

that would offer a counterpoint; there is no “other 

side”. And the only “film-maker” that had this kind 

of space in the newspaper was someone who had a 

specific opinion about the guerrilla, aligned with the 

newspaper position concerning the topic treated in a 

number of stories during that period. No opinions of 

other “film-makers” that would think differently.

The “lack of experience” and “lack of preparation 

for debates” topic started to cool down after the 

first debate on Band TV network on August 5, 

9/16



Re
vi

st
a 

da
 A

ss
oc

ia
çã

o 
Na

ci
on

al
 d

os
 P

ro
gr

am
as

 d
e 

Pó
s-

Gr
ad

ua
çã

o 
em

 C
om

un
ic

aç
ão

 | 
E-

co
m

pó
s,

 B
ra

sí
lia

, v
.1

6,
 n

.2
, m

ai
o/

ag
o.

 2
01

3.

www.e-compos.org.br
| E-ISSN 1808-2599 |

in which candidates’ performance, according 

to their own advisors, was balanced, which was 

confirmed by press organs from different political 

horizons (MACHADO, 2011).Nevertheless, the 

newspaper kept on backing the thesis that the 

PSDB candidate would be more experienced than 

his opponent. In August 7, the story Serra will 

further insist on comparing his and Rousseff’s 

background explored what, according to the 

former and the newspaper, would be José Serra’s 

much better background.

The same day, the newspaper publishes a two-page 

interview with José Serra in which its support 

to this candidate is made clear. Headline and 

subtitles set the tone of the interview: The worst 

thing that can happen is for a person to look 

like someone he/she is not; I only have one face 

– Toucan says he has a ‘popular content’, but 

he admits not being born in a humble cradle; 

he is a candidate for the second time, he says 

he is now more prepared to rule the country (p. 

A14-A15). In addition to featuring a photo that 

takes two-thirds of one of the pages and shows a 

smiling José Serra, as well as others from different 

moments of the candidate’s life, the same way it is 

done on his TV electoral propaganda, questions he 

is asked are benevolent and no thorny questions 

are asked, not even about problems in São Paulo 

state administration, such as the case Alstom,2 

for example. These usually are questions that 

would help the candidate state his views. Let’s 

quote a few examples: “You were the President of 

UNE [National Student Union / União Nacional 

dos Estudantes] in 1964, when the military coup 

d’état was executed, and you were exiled, but 

you did not engage in armed struggle [italics 

added]. Why is it?”;3 “Would you say you are a 

developmentalist?”; “In your campaign, you will 

advocate the active State. What does this means?”

4.4 Journalistic stories sound like 

campaign press releases

Many stories published during this period also 

sound like press releases from São Paulo state 

administration or José Serra’s campaign. In May 

25, one cover catch line, with a picture that took 

two thirds of the upper half of the cover, bears 

the headline Subway of the future. The catch 

line and the text in the story (p. C3) treat the 

São Paulo state administration works and plans 

for concluding the construction of the subway 

before 2014 as facts. In this case, campaign 

promises, and in many others we don’t cite here, 

become news as if they were facts. The tone is 

of praise: “São Paulo state administration plans 

on extending the subway network up to 520 

10/16

2   Accusations of bribes in state administration contracts passed with Alstom, a transnational company, for the procurement of 
subway trains.

3   Armed struggle and Rousseff’s alleged participation in it was Folha’s obsession during the campaign; months before it, in April 5, 2009, 
the newspaper published a false file establishing a connection between the candidate and the armed struggle and a number of “crimes” 
not committed by her, but that were on that file, that was highlighted on the cover and took three pages of the newspaper’ first section.



Re
vi

st
a 

da
 A

ss
oc

ia
çã

o 
Na

ci
on

al
 d

os
 P

ro
gr

am
as

 d
e 

Pó
s-

Gr
ad

ua
çã

o 
em

 C
om

un
ic

aç
ão

 | 
E-

co
m

pó
s,

 B
ra

sí
lia

, v
.1

6,
 n

.2
, m

ai
o/

ag
o.

 2
01

3.

www.e-compos.org.br
| E-ISSN 1808-2599 |

km - 59% longer than the current 327 km- before 

2014, year of the World Soccer Cup. The already 

signed contracts add up to R$ 23 billion”. After 

the inauguration of Geraldo Alckmin as the São 

Paulo state governor in 2010, his team announced: 

the pace of work and the state budget would only 

allow us to complete one subway line (the yellow 

line) before 2014, all the other projects would be 

postponed to an indefinite future. 

On the other hand, federal government works and 

plans were treated quite differently. In April 8, the 

story Serra analyzes data from PAC [Programa de 

Aceleração do Crescimento – Growth Acceleration 

Program] for his speech as pre-candidate (A7) 

addresses “bottle-necks” and “problems” the 

toucan pointed out in the program. This federal 

government program was often on the news: delays 

in works, environmental problems, suspicion of 

embezzlement, even suspicion of not existing 

altogether. Little is known through this newspaper 

about works that were being completed and their 

possible benefits for the population. The journalistic 

coverage of Serra’s administration is quite different. 

In the summary, in bold font, at the beginning of the 

story, the newspaper states that “former governor 

wishes to showcase ‘lines of action’ and praise 

results achieved by his administration in order to 

stress his investment capacity”. 

4.5 In search of new scandals

The dossier against the toucans which, later on, 

will be often discussed by this newspaper and most 

of the press between August 26 and September 11, 

was already addresses by Folha in June. On June 

4, the cover headline stated: PT cites Serra, and 

the subtitle: “party wants toucan to confirm his 

statement blaming Rousseff for the dossier; for 

the PSDB, ‘they wish to present the victim as the 

defendant” (p. A4). Toucans bring up the dossier, 

accusing the PT, but say they are the victims of what 

they disseminated themselves, although they are not 

able to say what the content of the alleged dossier 

is. In June 12, the cover headline states, in large 

fonts: “PT dossier contains secret tax information 

about toucan leader –Rousseff’s pre-campaign team 

investigated Eduardo Jorge; PT president denies 

party involvement” (p. A4). There were no evidences 

that the dossier had been prepared by the PT. Federal 

Police investigations found out that the dossier 

was put together in a different way, and that sale of 

Ministry of Finance data (tax return data) by civil 

servants was not associated with political parties. 

Open access was given to bank data of people from 

different parties, including PT. The following day, 

June 13, a cover catch line states that, according to 

toucans, the PT had committed a crime by putting 

together the dossier. 

It is visible that everything Folha can find out 

that could be negative for the PT candidate, 

even irrelevant topics, would get page space. 

Figures Rousseff mentions, for example, are 

always checked and, whenever there is a slight 

gap, criticism or denial would be published, even 

resorting to the very expedient they accused 

the candidate of: tampering with figures. The 

11/16



Re
vi

st
a 

da
 A

ss
oc

ia
çã

o 
Na

ci
on

al
 d

os
 P

ro
gr

am
as

 d
e 

Pó
s-

Gr
ad

ua
çã

o 
em

 C
om

un
ic

aç
ão

 | 
E-

co
m

pó
s,

 B
ra

sí
lia

, v
.1

6,
 n

.2
, m

ai
o/

ag
o.

 2
01

3.

www.e-compos.org.br
| E-ISSN 1808-2599 |

other candidates, particularly José Serra and 

his administration, were not targeted by such a 

critical monitoring by the newspaper.

The newspaper succeeds in turning even 

Rousseff ’s visits to religious temples into 

negative news. In a story published in May 

15: Afro-Brazilian religion priestess blesses 

Roman Catholic Rousseff, with this subtitle: 

“PT Presidential candidate attends Mass in the 

morning and Afro-Brazilian Oxalá ceremony in 

the evening” (p. A6). According to the newspaper, 

being a Roman Catholic, she should only visit 

Roman Catholic places of worship. A fragment in 

bold font, below the subtitle, already mentioned 

the abortion issue, which later on would 

become a strong motto: “Asked about abortion, 

Presidential pre-candidate says that ‘no woman 

favors abortion’, but that the state has to enforce 

the law”. But the newspaper had no doubt about 

José Serra’s religious orthodoxy: Father Marcelo 

asks prayers for Serra (June 4, 2010, p. A7). It 

should be taken for granted that, in state that 

is supposed to be secular, candidates to public 

office should not prove their religious allegiance, 

as these stories suggest. 

Negative news about the federal government 

and its candidate were disseminated through 

numerous other cover headlines and stories, of 

which we provide a list below. On Sunday, May 2, 

the cover headline stressed that Federal Police 

sees billionaire fraud in Petrobrás; the subtitle 

stated that “contractor illegal fees increased cost 

by R$1.4 bi; Petrobrás and contractor deny it”. 

According to a catch line and the story that takes 

the whole A4 page, “At least 5 Petrobrás works 

bidden during Lula’s administration included 

contractor secret agreements and machination 

that, according to the Federal Police, entailed 

additional costs”. 

On the following page, A5, there is a full-page 

advertisement and only on the page after it, A6, 

under a column on a different topic, does the 

newspaper publish the “other side” text about the 

Petrobrás story: “State-owned Company denies 

works overpricing”. Petrobrás informed that the 

difference in the amount is due to discrepancies 

between technical parameters used by the Federal 

Court of Audits and the Federal Police (FP), 

on one hand, and those used by the company’s 

engineers. According to Petrobrás, the Federal 

Court of Audits and the FP based their accounting 

on Sinapi (Sistema Nacional de Pesquisa de 

Custos e Índices da Construção Civil - the national 

Brazilian system for surveying construction costs 

and indexes), which is used for sanitation and 

housing works, as well as on Sicro (Sistema de 

Custos Rodoviários – Road Construction Cost 

System), used by DNIT (Departamento Nacional 

de Infraestrutura de Transportes – National 

Department of Transportation Infrastructure) for 

road construction. Petrobrás “believes that these 

criteria are not applicable to works such as oil 

refinery construction, which is more complex and 

has its own specificities”. Here the newspaper also 

informs that one of the works mentioned in the 

12/16



Re
vi

st
a 

da
 A

ss
oc

ia
çã

o 
Na

ci
on

al
 d

os
 P

ro
gr

am
as

 d
e 

Pó
s-

Gr
ad

ua
çã

o 
em

 C
om

un
ic

aç
ão

 | 
E-

co
m

pó
s,

 B
ra

sí
lia

, v
.1

6,
 n

.2
, m

ai
o/

ag
o.

 2
01

3.

www.e-compos.org.br
| E-ISSN 1808-2599 |

previous story, the Caraguatatuba Gas Processing 

Plant, had already been reevaluated by the Federal 

Court of Audits, which concluded there was no 

overpricing. The “other side” was concealed, in 

contrast with the cover headline and story, which 

branded the government and the company as 

corrupted. On the other hand, suspicions, with 

strong signs, against Serra or his allies in São 

Paulo both state and municipal government were 

not informed to the population by newspapers and 

magazines having wide circulation and big audience 

TV news. Only alternative channels, such as the 

blogosphere, and smaller circulation magazines, 

such as Carta Capital, reported and made 

journalistic investigations about these topics.

5 Conclusion

Partisanship on the part of an organ of the press 

is not unlawful per se; however, it is honest toward 

readers and the general population to disclose 

this option in editorials, as it is done in many 

countries. In Brazil, this is usually done only by 

the Carta Capital magazine at the beginning of 

the campaigns. In such situations, while pledging 

support for a candidate, it seeks to restrict it to 

editorials and opinion texts, separating partisan 

choices and information, though, as we have seen, 

the whole narration of facts involves subjectivities 

and there is wide range of forces at stake when 

producing news. In the case of Folha and its role 

in the 2010 election, there was no disclosure of 

party preference, which the newspaper sought 

to camouflage, and, what is more problematic, 

there was no separation between support for 

party and information. The newspaper, in various 

occasions, expressed not only his partisanship, 

but a militant partisanship that seemed mindless 

of the credibility of the newspaper. The Folha 

coverage, in chorus with many other organs of 

the press, echoing these latter or being echoed by 

them, often mixed facts with opinions and rumors, 

as well as with rooting; wishful thinking disguised 

as information; flimsy arguments and little logic; 

strategies that were obvious and already worn 

out by repetitive use in several elections; basic 

inability to analyze economic and social processes 

in order to build stances and criticism with a 

minimum of sophistication; incongruous theses 

and hypotheses; biased narratives and interviews; 

poor credibility sources and off the record 

statements. Many strategies and narratives were 

at the same level as the 60’s-80’s anti-communism, 

and took the role of a crusade against the 

“dangers” that would haunt this sphere. 

References

AZEVEDO, Antônio. Mídia e democracia no Brasil: 

relações entre o sistema de mídia e o sistema político. 

Opinião Pública. Campinas, ano 12, n. 1, p. 88-113, 

abr./maio 2006.

BARBOSA, Bia. Grande mídia organiza 

campanha contra candidatura de Dilma. 

Carta Maior. São Paulo, abr. 2010. Disponível 

em: <http://www.cartamaior.com.br/templates/ 

materiaMostrar.cfm?materia_id=16414>. Acesso 

em: 18 abr. 2010. 

FOLHA DE S. PAULO. Manual da redação. São Paulo: 

Publifolha, 2001. 

13/16



Re
vi

st
a 

da
 A

ss
oc

ia
çã

o 
Na

ci
on

al
 d

os
 P

ro
gr

am
as

 d
e 

Pó
s-

Gr
ad

ua
çã

o 
em

 C
om

un
ic

aç
ão

 | 
E-

co
m

pó
s,

 B
ra

sí
lia

, v
.1

6,
 n

.2
, m

ai
o/

ag
o.

 2
01

3.

www.e-compos.org.br
| E-ISSN 1808-2599 |

FOLHA DE S. PAULO. [Toda a cobertura política nos 

meses de abril a novembro de 2010]. São Paulo, 2010.

INSTITUTO MILLENIUM. São Paulo, 2010. Quem 

somos. Disponível em: <http://www.imil.org.br/

institucional/quem-somos/>. Acesso em: 20 mar. 2010. 

KUSHNIR, Beatriz. Cães de guarda: jornalista e 

censores do AI-5 à constituição de 1988. São Paulo: 

Boitempo, 2004.

LIMA, Venicio A. de. A mídia nas eleições de 2006. 

São Paulo: Perseu Abramo, 2007.

MACHADO, Maria Berenice da Costa. Debates nas 

campanhas presidenciais: Brasil 1989-2010. In: 

ENCONTRO NACIONAL DE HISTÓRIA DA MÍDIA, 8., 

2011. Guarapuava. Anais... Guarapuava, 2011. 

SODRÉ, Muniz. A narração do fato. Petrópolis, RJ: 

Vozes, 2009.

SODRÉ, Muniz. Espaço público brasileiro. Luis 

Nassif OnLine. São Paulo, 2010. Disponível em: <http://

www.advivo.com.br/blog/luisnassif/o-espaco-publico-

brasileiro-por-muniz-sodre>. Acesso em: 29 set. 2010

SOUZA, Florentina das N. O Jornal Nacional 

e as eleições presidenciais 2002-2006. 2007. 

Tese (Doutorado em Comunicação) – Escola de 

Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São 

Paulo, 2007.

WOLF, Mauro. Teorias da Comunicação. São Paulo: 

Martins Fontes, 2003.

14/16



Re
vi

st
a 

da
 A

ss
oc

ia
çã

o 
Na

ci
on

al
 d

os
 P

ro
gr

am
as

 d
e 

Pó
s-

Gr
ad

ua
çã

o 
em

 C
om

un
ic

aç
ão

 | 
E-

co
m

pó
s,

 B
ra

sí
lia

, v
.1

6,
 n

.2
, m

ai
o/

ag
o.

 2
01

3.

www.e-compos.org.br
| E-ISSN 1808-2599 |

Partidarismo e ficções 
jornalísticas: a imprensa na 
eleição presidencial de 2010

Resumo

O artigo descreve e analisa a cobertura do jornal 

Folha de S. Paulo, em associação com outros 

órgãos de mídia brasileira, na eleição presidencial 

de 2010. Embora se declare como neutro, objetivo 

e pluralista, o jornal fez uma evidente, mesmo que 

não assumida, opção partidária na eleição contra a 

candidata Dilma Rousseff e a favor de José Serra. 

Isso aparece na cobertura e nas linhas editoriais 

subjacentes. A metodologia combina revisão 

bibliográfica e pesquisa de campo, embasando-se, 

sobretudo, na teoria sobre a narração dos fatos de 

Muniz Sodré (2009).

Palavras-chave

Imprensa. Eleição 2010. Partidarismo. Folha de S. 

Paulo. Narração dos fatos

Partidarismo y ficciónes 
periodísticas: la prensa en la 
elección presidencial de 2010

Resumen

El artículo describe y analiza la cobertura del 

diario Folha de S. Paulo, em asociación con otros 

media brasileños em la elección presidencial de 

2010. Aunque se declare como neutro, objetivo y 

pluralista, el diario há hecho uma evidente, aun 

que no assumida, opición partidaria en la elección, 

contra la candidata Dilma Rousseff y a favor del 

candidato José Serra, lo que aparece en la cobertura 

periodista y em las líneas editoriales subyacentes. 

La metodología combina revisión bibliográfica y 

pesquisa de campo, embasándose, principalmente, 

en la teoría sobre la narración de los hechos de 

Muniz Sodré (2009).

Palabras-clave 

Prensa. Elección 2010. Partidarismo. Folha de S. 

Paulo. Narracción de los fatos.

Received on:
12 february 2013 

Accepted on: 
19 august 2013

15/16



Re
vi

st
a 

da
 A

ss
oc

ia
çã

o 
Na

ci
on

al
 d

os
 P

ro
gr

am
as

 d
e 

Pó
s-

Gr
ad

ua
çã

o 
em

 C
om

un
ic

aç
ão

 | 
E-

co
m

pó
s,

 B
ra

sí
lia

, v
.1

6,
 n

.2
, m

ai
o/

ag
o.

 2
01

3.

www.e-compos.org.br
| E-ISSN 1808-2599 |

16/16

CONSELHO EDITORIAL

Afonso Albuquerque, Universidade Federal Fluminense, Brasil

Alberto Carlos Augusto Klein, Universidade Estadual de Londrina, Brasil

Alex Fernando Teixeira Primo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil

Ana Carolina Damboriarena Escosteguy, Pontifícia Universidade Católica do

Rio Grande do Sul, Brasil

Ana Gruszynski, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil

Ana Silvia Lopes Davi Médola, Universidade Estadual Paulista, Brasil

André Luiz Martins Lemos, Universidade Federal da Bahia, Brasil

Ângela Freire Prysthon, Universidade Federal de Pernambuco, Brasil

Antônio Fausto Neto, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Brasil

Antonio Carlos Hohlfeldt, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Brasil

Antonio Roberto Chiachiri Filho, Faculdade Cásper Líbero, Brasil

Arlindo Ribeiro Machado, Universidade de São Paulo, Brasil

Arthur Autran Franco de Sá Neto, Universidade Federal de São Carlos, Brasil

Benjamim Picado, Universidade Federal Fluminense, Brasil

César Geraldo Guimarães, Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil

Cristiane Freitas Gutfreind, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Brasil

Denilson Lopes, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil

Denize Correa Araujo, Universidade Tuiuti do Paraná, Brasil

Edilson Cazeloto, Universidade Paulista , Brasil

Eduardo Peñuela Cañizal, Universidade Paulista, Brasil

Eduardo Vicente, Universidade de São Paulo, Brasil

Eneus Trindade, Universidade de São Paulo, Brasil

Erick Felinto de Oliveira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brasil

Florence Dravet, Universidade Católica de Brasília, Brasil

Francisco Eduardo Menezes Martins, Universidade Tuiuti do Paraná, Brasil

Gelson Santana, Universidade Anhembi/Morumbi, Brasil

Gilson Vieira Monteiro, Universidade Federal do Amazonas, Brasil

Gislene da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil

Guillermo Orozco Gómez, Universidad de Guadalajara

Gustavo Daudt Fischer, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Brasil

Hector Ospina, Universidad de Manizales, Colômbia

Herom Vargas, Universidade Municipal de São Caetano do Sul, Brasil

Ieda Tucherman, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil

Inês Vitorino, Universidade Federal do Ceará, Brasil

Janice Caiafa, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil

Jay David Bolter, Georgia Institute of Technology

Jeder Silveira Janotti Junior, Universidade Federal de Pernambuco, Brasil

João Freire Filho, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil

John DH Downing, University of Texas at Austin, Estados Unidos

José Afonso da Silva Junior, Universidade Federal de Pernambuco, Brasil

José Carlos Rodrigues, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Brasil

José Luiz Aidar Prado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil

José Luiz Warren Jardim Gomes Braga, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Brasil

Juremir Machado da Silva, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Brasil

Laan Mendes Barros, Universidade Metodista de São Paulo, Brasil

Lance Strate, Fordham University, USA, Estados Unidos

Lorraine Leu, University of Bristol, Grã-Bretanha

Lucia Leão, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil

Luciana Panke, Universidade Federal do Paraná, Brasil

Luiz Claudio Martino, Universidade de Brasília, Brasil

Malena Segura Contrera, Universidade Paulista, Brasil

Márcio de Vasconcellos Serelle, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Brasil

Maria Aparecida Baccega, Universidade de São Paulo e Escola Superior de

Propaganda e Marketing, Brasil

Maria das Graças Pinto Coelho, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Brasil

Maria Immacolata Vassallo de Lopes, Universidade de São Paulo, Brasil

Maria Luiza Martins de Mendonça, Universidade Federal de Goiás, Brasil

Mauro de Souza Ventura, Universidade Estadual Paulista, Brasil

Mauro Pereira Porto, Tulane University, Estados Unidos

Nilda Aparecida Jacks, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil

Paulo Roberto Gibaldi Vaz, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil

Potiguara Mendes Silveira Jr, Universidade Federal de Juiz de Fora, Brasil

Renato Cordeiro Gomes, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Brasil

Robert K Logan, University of Toronto, Canadá

Ronaldo George Helal, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brasil

Rosana de Lima Soares, Universidade de São Paulo, Brasil

Rose Melo Rocha, Escola Superior de Propaganda e Marketing, Brasil

Rossana Reguillo, Instituto de Estudos Superiores do Ocidente, Mexico

Rousiley Celi Moreira Maia, Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil

Sebastião Carlos de Morais Squirra, Universidade Metodista de São Paulo, Brasil

Sebastião Guilherme Albano da Costa, Universidade Federal do Rio Grande

do Norte, Brasil

Simone Maria Andrade Pereira de Sá, Universidade Federal Fluminense, Brasil

Tiago Quiroga Fausto Neto, Universidade de Brasília, Brasil

Suzete Venturelli, Universidade de Brasília, Brasil

Valério Cruz Brittos, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Brasil

Valerio Fuenzalida Fernández, Puc-Chile, Chile

Veneza Mayora Ronsini, Universidade Federal de Santa Maria, Brasil

Vera Regina Veiga França, Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil

Expediente
A revista E-Compós é a publicação científica em formato eletrônico da 
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação 
(Compós). Lançada em 2004, tem como principal finalidade difundir a 
produção acadêmica de pesquisadores da área de Comunicação, inseridos 
em instituições do Brasil e do exterior.

E-COMPÓS | www.e-compos.org.br | E-ISSN 1808-2599

Revista da Associação Nacional dos Programas 
de Pós-Graduação em Comunicação. 
Brasília, v.16, n.2, maio/ago. 2013.
A identificação das edições, a partir de 2008, 
passa a ser volume anual com três números.

COMISSÃO EDITORIAL
Adriana Braga | Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Brasil
Felipe Costa Trotta | Universidade Federal Fluminense, Brasil

CONSULTORES AD HOC
Alexandre Barbalho, Universidade Estadual do Ceará, Brasil
Ana Carolina Escosteguy, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Brasil
Ana Gruszynski, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil
Arthur Ituassu, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Brasil
Claudia Lahni, Universidade Federal de Juiz de Fora, Brasil
Francisco Paulo Jamil Marques, Universidade Federal do Ceará, Brasil
Jiani Bonin, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Brasil
José Luiz Braga, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Brasil
Leonel Aguiar, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Brasil
Luciana Panke, Universidade Federal do Paraná, Brasil
Marcelo Kischinhevsky, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brasil
Raquel Paiva, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil
Sandra Rubia da Silva, Universidade Federal de Santa Maria, Brasil

EDIÇÃO DE TEXTO E RESUMOS | Susane Barros

SECRETÁRIA EXECUTIVA | Juliana Depiné

EDITORAÇÃO ELETRÔNICA | Roka Estúdio

TRADUÇÃO | Sieni Campos

COMPÓS | www.compos.org.br
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação 

Presidente

Eduardo Morettin
Universidade de São Paulo, Brasil

eduardomorettin@usp.br

Vice-presidente

Inês Vitorino
Universidade Federal do Ceará, Brasil

ines@ufc.br

Secretária-Geral

Gislene da Silva
Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil

gislenedasilva@gmail.com


