Visual memory and representation of Brazilian rock and Jovem Guarda on long playing album covers (1959-1970)
DOI:
https://doi.org/10.30962/ec.2007Keywords:
Visual memory and representation of Brazilian rock and Jovem Guarda on long playing album covers (1959-1970)Abstract
Brazilian rock in the 1960s was successful and important for the record companies. Among various media, album covers stand out for representing music, youth and the articulations of memory by photography and design. The aim of this article is to analyze the forms of visual representation of the early Brazilian rock and of the Jovem Guarda on the LP album covers. The corpus consists of 35 artists’ discographies between 1959 and 1970. We apply the notions of representation (Hall, 2016; Lotman, 1998); memory (Halbwachs, 1990; Huyssen, 2001; Pollak, 1989; Bosi, 2003); performance (Zumthor, 2010) and design (Dondis, 2003).
Downloads
References
AUSLANDER, Philip. Liveness: performance in mediatized culture. 2. ed. New York: Routledge, 2008.
BARBOSA, Marialva. Comunicação, história e memória: diálogos possíveis. Matrizes, v. 13, n. 1, p. 13-25, jan./abr. 2019.
BOSI, Ecléa. O tempo vivo da memória: ensaios de psicologia social. São Paulo: Ateliê, 2003.
CIDREIRA, Renata Pitombo. A moda nos anos 60/70 (comportamento, aparência e estilo). Recôncavos - Revista do Centro de Artes, Humanidades e Letras, v. 1, n. 2, p. 35-44, 2008.
DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
FRÓES, Marcelo. Jovem Guarda: em ritmo de aventura. São Paulo: Ed. 34, 2000.
GARSON, Marcelo. Imprensa de nicho e música jovem no Brasil: O Mundo é dos Brotos e Revista do Rock (1960-1965). Antíteses, v. 10, n. 19, p. 185-210, jan./jun. 2017.
GROPPO, Luís A. O rock e a formação do mercado de consumo cultural juvenil. 1996. 313 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas,1996.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Vértice/Edit. Revista dos Tribunais, 1990.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Apicuri/ PUC-Rio, 2016.
HENNION, Antoine. Gustos musicales: de una sociología de la mediación a una pragmática del gusto. Comunicar – Revista Científica de Educomunicación, v. XVII, n. 34, p. 25-33, 2010.
HUYSSEN, Andreas. En busca del futuro perdido: cultura y memoria en tiempos de globalización. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2001.
JONES, Steve; SORGER, Martin. Covering music: a brief history and analysis of album cover design. Journal of Popular Music Studies, v. 11, n. 1, p. 68-102, 1999.
LAUS, Egeu. Mostra de capas de disco no Brasil: os primeiros anos; 1951 a 1958. São Paulo: ADG, 1999.
LOTMAN, Iuri. La semiosfera II. Semiótica de la cultura, del texto, de la conducta y del espacio. Madrid/Valencia: Ediciones Cátedra/ Frónesis Universidad de Valencia, 1998.
MATESCO, Viviane. Corpo, imagem e representação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.
MEDEIROS, Paulo de Tarso C. A aventura da jovem guarda. São Paulo: Brasiliense, 1984.
MELO, Chico Homem de (Org.). O design gráfico brasileiro: anos 60. São Paulo: Cosac Naify, 2006.
MESTRINER, Fabio. Design de embalagem: curso avançado. São Paulo: Makron Books, 2002.
ORTIZ, Renato. A moderna tradição brasileira: cultura brasileira e indústria cultural. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1991.
PAIANO, Enor. O berimbau e o som universal: lutas culturais e indústria fonográfica nos anos 60. 1994. 241 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 1994.
PEDERIVA, Ana Barbosa A. Jovens tardes de guitarras, sonhos e emoções: fragmentos do movimento musical-cultural Jovem Guarda. 1998. 183 f. Dissertação (Mestrado em História) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1998.
POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, v. 2, n. 3, p. 3-15, 1989.
POTIER, Suely M. Boer. Gíria em canções da Jovem Guarda. 2001. 145 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001.
PUGIALLI, Ricardo. Almanaque da Jovem Guarda. São Paulo: Ediouro, 2006.
REZENDE, André Novaes de. Da Lapa para a capa: estudo intersemiótico das capas de discos de samba vinculadas à imagem do malandro. 2006. 110 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2006.
RICOUER, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Unicamp, 2007.
TOTA, Antonio P. O imperialismo sedutor: a americanização do Brasil na época da segunda guerra. São Paulo: Cia. das Letras, 2000.
VALDIVIA, Marcia B. Velhos tempos, belos dias: Roberto Carlos nos embalos da Jovem Guarda – 1963-1968. 2002. 152 f. Dissertação (Mestrado em História) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.
VICENTE, Eduardo. Da vitrola ao iPod: uma história da indústria fonográfica no Brasil. São Paulo: Alameda, 2014.
ZIMMERMANN, Maíra. Jovem Guarda: moda, música e juventude. São Paulo: Estação das Letras e Cores/Fapesp, 2013.
ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. Belo Horizonte: UFMG, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles belong to the author, with the rights of the journal over the first publication. The authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the source of the original publication. Because we are an open-access journal, the free-of-charge,educational, scientific, and non-commercial use of the papers is allowed, as long as the source is cited.
Authorship
Any person who has effectively participated in the conception of the study, the development of the experimental part, the analysis and interpretation of data and the final wording, is considered as an author. By submitting an article for publication in E-Compós Journal, the author agrees with the following terms: 1. The author keeps the rights on the article, but its publication in the journal automatically implies the full and exclusive disposal of the copyright rights for the first edition, without payment. 2. The ideas and opinions expressed in the article are the sole responsibility of the author, not necessarily reflecting the views of the journal. 3. After the first publication, the author is authorized to take additional contracts, independent of the journal, for the dissemination of the paper by other means (e.g. when publishing in the institutional repository or as a book chapter), provided that the complete citation of the original publication. 4. The author of a published article is allowed and is stimulated to distribute his work online, always with the proper citation of the first edition.
Conflicts of interest and research ethics
If the developed research or the publication of the article may raise doubts as to potential conflicts of interest, the author should declare, in a final note, that no links to funding bodies have been omitted, as well as to commercial or political institutions. Similarly, the institution to which the author is bound should be mentioned, as well as others that may have collaborated in the execution of the study, evidencing that there are no conflicts of interest with the result already presented. It is also necessary to inform that the interviews and experiences involving human beings have obeyed the established ethical procedures for scientific research. The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication, not made available for other purposes or to third parties. The copyrights belong exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal consist in the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distribution of the material in any media or format) and adaptation (remix, transformation and creation of material from licensed content for any purposes, including commercial) are permitted.