Music and sounds that echo through the city streets: the Paulista Aberta event
o evento Paulista Aberta
DOI:
https://doi.org/10.30962/ec.2267Keywords:
Territoriality. Dérives. Street music. Urban communicationAbstract
This article presents some results of an investigation on musical practices present at the “Paulista Aberta” event that takes place on Sundays and holidays on Avenida Paulista / São Paulo. We use an ethnographic-inspired methodology (dérives, observation, interviews and audiovisual records) and walking as an aesthetic and political practice. We tension the dichotomy between public / private spaces, paying attention to the logic of the uses of streets and music in São Paulo context, articulated to the shared and dissensual aspects of sounds territories, analyzing some empirical data of the materialities that involve these musical practices in the event in question.
Downloads
References
BIELETTO, N. El estudio histórico de la música em las calles: reflexiones teóricometodológicas. Actas del XII Congreso de la IASPM-AL: Visiones de América, sonoridades de América. La Habana/ Cuba, 2016.
BIELETTO-BUENO, N. Noise, soundscape and heritage: Sound cartographies and urban segregation in twenty-first-century Mexico City. Journal of Urban Cultural Studies. v.4, n.1-2. p. 107-126. 2017.
BORN, G. (ed). Music, Sound and Space - Transformations of Public and Private Experience. Cambridge/UK: Cambridge University Press, 2013.
BUTLER, J. Corpos em aliança nas ruas. Rio de Janeiro: Ed. Civilização Brasileira, 2018.
CAIAFA, J. Apresentação ao Dossiê Comunicação urbana. Revista Eco Pós. v.20, n.3. p. 1-9. 2017.
CAIAFA, J. Comunicação e diferença nas cidades. Lugar Comum - Estudos de Mídia, Cultura e Democracia. n.18, 2003. p.91-101.
CALDEIRA. T. P. R. Cidade de muros: crime, segregação e cidadania em São Paulo. São Paulo: Editora 34/Edusp, 2000.
CARERI, F. Walkscapes: o caminhar como prática estética. São Paulo: Ed. G.Gilli, 2013.
CIDADE ATIVA. Paulista Aberta. (2019). Disponível em: <https://cidadeativa.org/iniciativa/leituras-urbanas/paulista-aberta/>. Acesso em 29 mar. 2019.
CRUCES, F. (coord.). Cosmópolis: nuevas maneras de ser urbanos. Barcelona: Gedisa, 2016.
DENORA, T. Music and everyday life. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.
DELGADO, M. El animal público: hacia una antropología de los espacios urbanos. Barcelona: Anagrama, 1999.
FELD, S. Uma Acustemologia da floresta tropical. ILHA- Revista de Antropologia. v. 20, n. 1. p. 229-252. 2018.
FERNANDES, C.; HERSCHMANN, M (orgs). Cidades musicais: comunicação, territorialidade e política. Porto Alegre: Sulina, 2018.
FOUCAULT, M. Des espaces autres. In: Dits e Écrits, tome 2: 1976-1988. Paris: Gallimard, 2001. p.1571-1581.
FREHSE, F. Em busca do tempo nas ruas e praças de São Paulo. Ponto Urbe. n. 18. 2016-a.
FREHSE, F. Quando os ritmos corporais dos pedestres nos espaços públicos urbanos revelam ritmos da urbanização. Civitas. Porto Alegre, v. 16. n. 1. p. 100-118, 2016-b.
FREHSE, F. A rua no Brasil em questão (etnográfica). Anuário Antropológico/2012, v. 38, n. 2. p. 99-129. 2013.
FRÚGOLI JR., H. Centralidade em São Paulo: trajetórias, conflitos e negociações na metrópole. São Paulo: Cortez: Edusp, 2000.
GARCÍA CANCLINI, N. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2015.
HAESBAERT, R. Territórios em trânsito. In: BORDAS, Marie Ange (org.). Caderno Sesc Videobrasil 9: Geografias em movimento. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2013. p. 67-81.
HARVEY, D. O direito à cidade. Lutas sociais, São Paulo, n.29, p.73-89, jul/dez 2012.
HERSCHMANN, M.; FERNANDES, C. S. Música nas ruas do Rio de Janeiro. São Paulo: Intercom, 2014.
HOLANDA, C.; BARTHOLO, R. Sondando a cidade: memória, cartografias e caminhadas sonoras. Z Cultural. Ano XII, n.2. 2017.
JACQUES, P. Elogio aos errantes. Salvador: EDUFBA, 2012.
JANOTTI JR, J. ‘Partilhas do Comum’: cenas musicais e identidades culturais. Trabalho apresentado no GP Comunicação, Música e entretenimento, Intercom 2012. Anais.... Fortaleza: Intercom, 2012.
LEFEBVRE, H. La producción del espacio. Madrid: Capitán Swing Libros, 2013.
LYNCH, K. A imagen da cidade. São Paulo: Martins Fontes, 1990.
NAKANO, A. K. Desigualdades habitacionais no “repovoamento” do centro expandido do município de São Paulo. Cadernos da Metrópole. São Paulo, v. 20. n. 41. p. 53-74. 2018.
NUNES, M. R. (org.) Cena cosplay: comunicação, consumo e memória nas culturas juvenis. Porto Alegre: Sulina, 2015.
OBICI, G. Condição da Escuta: mídias e territórios sonoros. São Paulo: 7 Letras/Fapesp, 2008.
OCHOA, A. M. Aurality: Listening and Knowledge in Nineteenth-Century Colombia, Durham/NC: Duke University Press, 2014.
PASSARELLI, G. Domingo na Paulista: como o projeto Ruas Abertas mudou a cara da avenida. 2018. In: 360 meridianos. Disponível em: <https://www.360meridianos.com/dica/domingo-na-paulista>. Acesso em 28 mar. 2019.
PAULISTA ABERTA POR UMA CIDADE MAIS HUMANA. In: Paulistaaberta. Minhasampa, 2016. Disponível em: <https://www.paulistaaberta.minhasampa.org.br/> Acesso em 28 maio. 2019.
PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (orgs.). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015.
RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Editora 34, 2006.
REIA, J. Ritmos da cidade: som, regulação e persistência da música de rua. Trabalho apresentado no GP Comunicação e Estudos de som e Música, Compós 2018. Anais.... Belo Horizonte, Junho/2018. 2018.
REIA, J. A cidade como palco: Artistas de rua e a retomada do espaço público nas cidades midiáticas. Contemporânea, n. 24, v. 12, n.2. p. 33-48. 2014.
REIA, J.; HERSCHMANN, M.; FERNANDES, C. Entre regulações e táticas: músicas nas ruas da cidade do Rio de Janeiro. Famecos - mídia, cultura, tecnologia. Porto Alegre, v. 25, n. 3, p. 1-23, set-dez/2018.
REINA, M.L.; COMARU, F.A. Dinâmicas imobiliárias e políticas urbanas no centro de São Paulo: uma discussão sobre gentrificação na Mooca. Cadernos da Metrópole. São Paulo, v. 17. n. 34.p. 419-440. 2015.
RELATÓRIO AVALIAÇÃO DE IMPACTO DA PAULISTA ABERTA NA VITALIDADE URBANA. In: Labmob, 2019. Disponível em < http://www.labmob.prourb.fau.ufrj.br/wp-content/uploads/2019/11/Relatorio_Avalia%C3%A7%C3%A3o-Impacto-Paulista-Aberta-Vitalidade-Urbana_090919.pdf> Acesso em 21 mai. 2019.
SANSÃO FONTES, A.; COURI FABIÃO, A. Além do público - privado: intervenções temporárias e criação de espaços coletivos no Rio de Janeiro. Revista de Arquitectura. n. 18, v.2, p. 27-39. 2016.
SANTOS, F. C. Por uma escuta nômade: a música dos sons da rua. São Paulo: EDUC/ Fapesp, 2004.
SÃO PAULO. Governo do Estado de São Paulo. Avenida Paulista. Disponível em: <http://www.saopaulo.sp.gov.br/conhecasp/pontos-turisticos/avenida-paulista/>. Acesso em 10 abr. 2020.
SCHAFER, R. M. A afinação do mundo: uma exploração pioneira pela história passada e pelo atual estado do mais negligenciado aspecto do nosso ambiente: a paisagem sonora. São Paulo: Unesp, 2001.
TROTTA, F. Som, ruído e música: instabilidades conceituais. Trabalho apresentado no GP Comunicação e Estudos de som e Música, Compós 2019. Anais.... Porto Alegre, Junho/2019. 2019.
VALVERDE, R. R. Sobre espaço público e heterotopia. Geosul. Florianópolis. v. 24, n. 48, p. 7-26, jul./dez 2009.
VANNUCHI, L.V.B. A gentrificação, o complexo e o oco: números e notas sobre o “renascimento” do centro de São Paulo. Artigo apresentado no Seminário Internacional Gentrificação: Medir, Prevenir, Enfrentar. Anais.... FAU/USP, Dezembro de 2018. Disponível em: <http://outrosurbanismos.fau.usp.br/seminario-internacional-gentrificacao-medir-prevenir-enfrentar-anais/> Acesso em: 12 out. 2020.
VOCÊ SABE ONDE ESTÃO AS RUAS ABERTAS. In: Ruasabertas.Minhasampa, 2016. Disponível em: <https://www.ruasabertas.minhasampa.org.br/> Acesso em 09 set. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Simone Luci Pereira, Lucimara Rett, Priscila Miranda Bezerra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles belong to the author, with the rights of the journal over the first publication. The authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the source of the original publication. Because we are an open-access journal, the free-of-charge,educational, scientific, and non-commercial use of the papers is allowed, as long as the source is cited.
Authorship
Any person who has effectively participated in the conception of the study, the development of the experimental part, the analysis and interpretation of data and the final wording, is considered as an author. By submitting an article for publication in E-Compós Journal, the author agrees with the following terms: 1. The author keeps the rights on the article, but its publication in the journal automatically implies the full and exclusive disposal of the copyright rights for the first edition, without payment. 2. The ideas and opinions expressed in the article are the sole responsibility of the author, not necessarily reflecting the views of the journal. 3. After the first publication, the author is authorized to take additional contracts, independent of the journal, for the dissemination of the paper by other means (e.g. when publishing in the institutional repository or as a book chapter), provided that the complete citation of the original publication. 4. The author of a published article is allowed and is stimulated to distribute his work online, always with the proper citation of the first edition.
Conflicts of interest and research ethics
If the developed research or the publication of the article may raise doubts as to potential conflicts of interest, the author should declare, in a final note, that no links to funding bodies have been omitted, as well as to commercial or political institutions. Similarly, the institution to which the author is bound should be mentioned, as well as others that may have collaborated in the execution of the study, evidencing that there are no conflicts of interest with the result already presented. It is also necessary to inform that the interviews and experiences involving human beings have obeyed the established ethical procedures for scientific research. The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication, not made available for other purposes or to third parties. The copyrights belong exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal consist in the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distribution of the material in any media or format) and adaptation (remix, transformation and creation of material from licensed content for any purposes, including commercial) are permitted.