Practices of repurposing or violation of archives?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ec.2332

Keywords:

Archive images. Repurpose. Montage. History

Abstract

How could we approach an archive image without disfiguring it? How could we repurpose it in new films, respecting its opacity and ambiguity? This paper investigates the recurrence of the archives in a certain contemporary documentary practice and the way how some montage choices end up violating them, thus compromising new understandings of the past crystallized in them. As Didi-Huberman suggests, once that the events and temporalities registered in the images will never emerge in full, their repurpose by new directors should be combined with a work of historical imagination, so that they can perceive what remains latent in them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laecio Ricardo de Aquino Rodrigues, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Pernambuco, Brasil

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Multimeios da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Professor do Departamento de Comunicação Social e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação (PPGCOM) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

References

AMIEL, Vincent. Estética da montagem. Lisboa: Edições Texto & Grafia, 2011.

BARON, Jaimie. The archive effect - Found footage and the audiovisual experience of history. London/New York: Routledge, 2014.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. 8 ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 2012.

BENJAMIN, Walter. Baudelaire e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2017.

BERNARDET, Jean-Claude. A migração das imagens. In: Teixeira, Francisco Elinaldo. (org.) Documentário no Brasil – Tradição e transformação. São Paulo: Summus, 2004.

BRUZZI, Stella. New documentary. 2nd edition. London and New York: Routledge, 2006.

BUGLIOSI, Vincent. Reclaiming history – The assassination of President John F. Kenne-dy. New York: Norton & Company, 2007.

BURKE, Peter. Testemunha ocular: História e imagem. Bauru: EDUSC, 2004.

COMOLLI, Jean-Louis. “Algumas notas em torno da montagem”. In: Revista Devires. Belo Horizonte, vol. 4, n. 2, p. 12-41, julho/dez 2007. Disponível em http://www.fafich.ufmg.br/devires/index.php/Devires/issue/archive. Acesso em 1 de agosto de 2020.

__________________; LINDEPERG, Sylvie. Imagens de arquivos: imbricamento de olhares. Entrevista com Sylvie Lindeperg. In: Catálogo do Forumdoc. Belo Horizonte, Fil-mes de Quintal/FAFICH-UFMG, 2010.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Cascas. São Paulo: Editora 34, 2017.

_______________________. Diante do tempo. Belo Horizonte: EDUFMG, 2015.

_______________________. Falenas – ensaios sobre a aparição. Lisboa: KKYM, 2015.

______________________. Imagens apesar de tudo. Lisboa: KKYM, 2012.

EISENSTEIN, Sergei. A forma do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

_______________. O sentido do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

FARGE, Arlette. O sabor do arquivo. São Paulo: Edusp, 2009.

LEYDA, Jay. Films beget films: A study of the compilation film. 1st edition. New York: Hill and Wang, 1964.

LINDEPERG, Sylvie. O destino singular das imagens de arquivo. In: Revista Devires. Belo Horizonte, V. 12, N. 1, p. 12-27, 2015. Disponível em <https://bib44.fafich.ufmg.br/devires/index.php/Devires/article/view/342>. Acesso em 31 de julho 2020.

PASOLINI, Pier Paolo. Empirismo Hereje. Lisboa: Assírio e Alvim, 1981.

RASCAROLI, Laura. The personal camera: subjective cinema and the essay film. Nova York: Wallflower Press, 2009.

RENOV, Michael. The subject of documentary. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2004.

SARLO, Beatriz: Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetiva. São Paulo: Companhia das Letras; Belo Horizonte, UFMG, 2007.

WEES, William. Recycled images: The art and politics of found footage films. New York: Anthology Film Archives, 1993.

Published

01-12-2021

How to Cite

de Aquino Rodrigues, L. R. (2021). Practices of repurposing or violation of archives?. E-Compós, 24. https://doi.org/10.30962/ec.2332

Issue

Section

Artigos Originais