Commercial radio 2019-24

five years of transformation (without massive changes)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ecomps.3036

Keywords:

Radio, Media Ecosystem, Communication Circuits, Mediatisation, Myth

Abstract

This paper discusses how radio, as a social institution, has been conformed to the digital ecosystem between 2019 and 2024. It compares recent observations with records made in 2019 of programmes and uses of digital tools by radio stations. The article also shows how the instituted mythology of Brazilian radio has shaped the changes radio underwent and the readings we make of those transformations. It is then proposed that radio shall be observed from its position as one among many other mediatised listening experiences, i.e., an entity that participates on processes of circulation of information in communication circuits.

Downloads

Author Biography

Daniel Gambaro, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo, Brasil

PhD and Master's degree with the Graduate Program in Audiovisual Media and Processes at ECA-USP. Deputy coordinator of MidiaSon - Group of Studies and Practices in Sound Media.

References

BAITELLO JR., N. A era da iconofagia: reflexões sobre imagem, comunicação, mídia e cultura. São Paulo: Paulus, 2014.

BARTHES, R. Mitologias. 11. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

BAUMWORCEL, A. Audiência Nômade e Ouvido Seletivo: Marcas de uma “Tribo” Juvenil. In: DEL BIANCO, N. R. (Org.). O rádio brasileiro na era da convergência. São Paulo: Intercom, 2012. p. 110-132.

BOLTER, J.D.; GRUSIN, R. Remediation: understanding new media. MIT Press, 2000.

BRAGA, J. L. Mediatização como processo interacional de referência. Animus: Revista Interamericana de Comunicação Midiática, Santa Maria, v. 5, n. 2, p. 9-35, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/animus/article/view/90408. Acesso em: 23 fev. 2020.

BRAGA, J. L. Circuitos versus campos sociais. In: MATTOS, M. A.; JANOTTI JR., J; JACKS, N. (Org.). Mediação e Midiatização. Salvador: EDUFBA; Brasília: Compós, 2012. p. 31-52, e-book.

BRAGA, J. L. Parte I: Matrizes Interacionais. In: BRAGA, J. L et al. Matrizes Interacionais. João Pessoa: EDUEPB, 2017. p. 15-70.

BRITTOS, V. C. O rádio brasileiro na Fase da Multiplicidade da Oferta. Verso & Reverso, v. 16, n. 35, p. 31-54, 2002.

CASTORIADIS, C. A instituição imaginária da sociedade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

COULDRY, N.; HEPP, A. The mediated construction of reality: society, culture, mediatization. Cambridge; Malden: Polity Press, 2017. E-book.

DURAND, G. As estruturas antropológicas do imaginário: introdução à arquetipologia geral. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

FAUSTO NETO, A. As bordas da circulação... Alceu: Revista de Comunicação, Cultura e Política, v. 10, n. 20, p. 55-69, 2010. Disponível em: http://revistaalceu-acervo.com.puc-rio.br/cgi/cgilua.exe/sys/start.htm?infoid=367&sid=32. Acesso em: 5 abr. 2023.

FAUSTO NETO, A. Circulação: Trajetos conceituais. Rizoma, v. 6, n. 2, p. 8-40, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.17058/rzm.v6i2.13004. Acesso em: 5 abr. 2023.

FEDERICO, M. E. B. História da Comunicação: Rádio e TV no Brasil. Petrópolis: Vozes, 1982.

FERRARETTO, L. A. Estruturação da mercadoria das emissoras comerciais sob a convergência: apontamentos para uma economia política da indústria radiofônica. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 21, n. 3, p. 943-965, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.3.18855. Acesso em: 17 fev. 2019.

FERRARETTO, L. A.; KISCHINHEVSKY, M. Rádio e convergência: uma abordagem pela economia política da comunicação. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 17, n. 3, p. 173-180, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2010.3.8185. Acesso em: 20 mar. 2025.

FONTES, I. 5 dados que mostram como o Brasil adora podcasts. Portal Terra: Byte, 19 out. 2022. Disponível em: https://cutt.ly/o512Iii. Acesso em: 6 mar. 2024.

FOUCAULT, M. “Sobre a arqueologia das ciências”. In: LIMA, L.C. et al. Estruturalismo e teoria da linguagem. Petrópolis: Vozes, 1971. p. 5-55.

FOUCAULT, M. The archaeology of knowledge. Nova York: Vintage Books, 2010. Versão Kindle.

GAMBARO, D. A instituição social do rádio: (Re)agregando as práticas discursivas da indústria no ecossistema midiático. 2019. Tese (Doutorado em Meios e Processos Audiovisuais) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T (Org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. E-book. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/52806. Acesso em: 20 mar. 2022.

GREVE, H. Patterns of Competition: The Diffusion of a Market Position in Radio Broadcasting. Administrative Science Quarterly, v. 41, n. 1, p. 29-60, 1996. Disponível em: https://doi.org/10.2307/2393985. Acesso em: 20 jan. 2019.

GRUPO DE MÍDIA SP. Mídia Dados Brasil 2005. São Paulo: Grupo de Mídia de São Paulo, 2005.

GRUPO DE MÍDIA SP. Mídia Dados Brasil 2015. São Paulo: Grupo de Mídia de São Paulo, 2015.

GRUPO DE MÍDIA SP. Mídia Dados Brasil 2019. São Paulo: Grupo de Mídia de São Paulo, 2019.

GRUPO DE MÍDIA SP. Mídia Dados Brasil 2023. São Paulo: Grupo de Mídia de São Paulo, 2023.

KANTAR IBOPE MEDIA. Book de rádio 2018. São Paulo: Kantar IBOPE Media, 2018.

KANTAR IBOPE MEDIA. Data Stories #21 – Rádio online: o som do novo. São Paulo: Kantar IBOPE Media, 2022. Disponível em: https://kantaribopemedia.com/conteudo/estudo/data-stories-21-radio-online-o-som-do-novo/. Acesso em: 27 fev. 2023.

KERCKHOVE, D. A pele da cultura. São Paulo: Annablume, 2009.

KISCHINHEVSKY, M. Rádio e mídias sociais: Mediações e interações radiofônicas em plataformas digitais de comunicação. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016.

LATOUR, B. Reagregando o social: uma introdução à Teoria do Ator- Rede. Salvador: EDUFBA, 2012.

O SUCESSO dos podcasts. Gente.Globo, 6 abr. 2021. Disponível em: https://gente.globo.com/o-sucesso-dos-podcasts/. Acesso em: 19 mar. 2021.

ORTIZ, R. Universalismo e diversidade. São Paulo: Boitempo, 2015.

ORTRIWANO, G. S. A informação no rádio: os grupos de poder e a determinação de conteúdo. 4. ed. São Paulo, SP: Summus, 2001.

REIS, A. I.; RIBEIRO, F. Os novos territórios do podcast. Comunicação Pública, v. 16, n. 31, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.34629/cpublica.251. Acesso em: 31 maio 2022.

RODRIGUES, A. D.; BRAGA, A. A. A Natureza Midiática da Experiência. In: BARRETO, E. et al. (Org.). Mídia, Tecnologia e Linguagem Jornalística. João Pessoa: Editora do CCTA, 2014. p. 188-202.

SODRÉ, M. Sociedade incivil: mídia, liberalismo e finanças. Petrópolis: Vozes, 2021.

STRATE, L.; BRAGA, A.; LEVINSON, P. Introdução à ecologia das mídias. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; Edições Loyola, 2019.

TAVARES, R. C. Histórias que o rádio não contou. 2. ed. São Paulo: Editora Harbra, 1999.

VIANA, L. O áudio pensado para um jornalismo imersivo em podcasts narrativos. Comunicação Pública, v. 16, n. 31, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.34629/cpublica.72. Acesso em: 31 maio 2022.

WALL, T. Som de Rádio. Novos Olhares, v. 12, n.1, p. 16-28, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2023.209798. Acesso em: 1 mar. 2024.

WILLIAMS, R. Marxismo y literatura. 2. ed. Barcelona: Ediciones Península, 2000.

ZUCULOTO, V. R. M. No ar: a história da notícia de rádio no Brasil. Florianópolis: Insular, 2012.

Published

04-04-2025

How to Cite

Gambaro, D. (2025). Commercial radio 2019-24: five years of transformation (without massive changes). E-Compós. https://doi.org/10.30962/ecomps.3036

Issue

Section

Ahead of Print