Asexuality in The Path
A Telepoetic Analysis of a Telenovela Scene
DOI:
https://doi.org/10.30962/e-comps.3229Keywords:
Television studies, Serial television fiction, Emerging civic themes, Sexual diversity, Television poeticsAbstract
This study analyzes a scene from the telenovela The Path (“Travessia”), a pioneer in addressing asexuality on TV Globo’s prime time, investigating its potential to promote debates on citizenship. Through the lens of telepoetics, the objective is to understand how the scene’s thematic, narrative, and stylistic construction fostered a sensitive discussion. The analysis shows that resources like framing, colors, and a mentoring dialogue created a welcoming environment and fostered identification. It is concluded that technical choices are central for the telenovela to function as a tool for civic imagination and media representation.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
BAL, M. Narratologia: introdução à teoria da narrativa. Florianópolis: Editora da UFSC, 2021.
BARTHES, R. et al. Análise estrutural da narrativa. 7. ed. 2. reimp. Petrópolis: Vozes, 2018.
BOGAERT, A. F. Understanding asexuality. New York: Rowman & Littlefield, 2012.
BORDWELL, D. Historical poetics of cinema. In: BORDWELL, D. The cinematic text: methods and approache. New York: AMS Press, 1989. p. 369-398.
BORDWELL, D. Poetics of cinema. New York: Routledege, 2008.
BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e a subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
BUTLER, J. G. Television style. New York: Routledge, 2010.
CAVALCANTE, M. M.; MUNIZ-LIMA, I. Texto e interação em contexto digital. Entrepalavras, Fortaleza, v. 12, n. 12 esp., p. 1-17, 2022.
CEIA, C. “Gêneros literários”. E-Dicionário de Termos Literários, 2009. Disponível em: https://edtl.fcsh.unl.pt/encyclopedia/generos-literarios. Acesso em: 16 jul. 2025.
DECKER, J. S. The invisible orientation: an introduction to asexuality. New York: Carrel Books, 2014.
FROIS, E.; MOREIRA, J.; STENGEL, M. Mídias e a imagem corporal na adolescência: o corpo em discussão. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 16, n. 1, p. 71-77, 2011.
GARBARINO, M. I. O tabu da educação sexual: gênese e perpetuação dos preconceitos na infância. Cadernos Pagu, Campinas, n. 63, p. 1-16, 2021.
HELLER, E. A psicologia das cores. São Paulo: Olhares, 2021.
HENRIQUES, C. C. Estilística e discurso: estudos produtivos sobre texto e
expressividade. Rio de Janeiro: Elsevier, 2011.
HERGESEL, J. P. Use of stylistic resources for the construction of deviant characters in Telenovelas: an analysis of Rudá, from Travessia [‘The Path’]. Observatorio (OBS*), Lisboa, v. 19, n. 2, 2025.
hooks, b. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2018.
JAKUBASZKO, D. A representação de temas de interesse público na telenovela brasileira: uma perspectiva dialógica para o estudo da ficção audiovisual. Embu das Artes: Alexa Cultural; Manaus: EDUA, 2019.
JENKINS, H.; SHERSTHOVA, S.; PETERS-LAZARO, G. Popular culture and the civic imagination — foundations. In: JENKINS, H.; SHERSTHOVA, S.; PETERS-LAZARO, G. (org.). Popular culture and the civic imagination: case studies of creative social change. Nova Iorque: New York Press, 2020.
KOCH, I. Introdução à linguística textual: trajetória e grandes temas. 2. ed.; 5. reimp. São Paulo: Contexto, 2022.
KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. 3. ed.; 1. reimp. São Paulo: Contexto, 2010.
LOPES, M. I. V. Telenovela brasileira: uma narrativa sobre a nação. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 26, p. 17-34, 2003.
LOPES, M. I. V. Telenovela como recurso comunicativo. MATRIZes, São Paulo, v. 3, n. 1, 2009, p. 21-47.
LOPES, M. I. V. (coord.). A ficção televisiva brasileira como recurso de promoção da cidadania. Projeto de Pesquisa (Edital Pro-Humanidades 2022) – Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, Brasília, 2022.
LOURO, G. L. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, G. L. (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 7-34.
MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações. Rio de Janeiro: UFRJ, 2009.
MARTINS, N. S. Introdução à estilística: a expressividade na língua portuguesa. 4. ed. São Paulo: Edusp, 2008.
MONTEIRO, J. L. A estilística: manual de análise e criação do estilo literário.
Petrópolis: Vozes, 2005.
MATOS, J. G.; MUNIZ, M. J.; PEREIRA, S. M. S. A repetição como estratégia retórico-manipulativa no texto de autoajuda. REDIS: Revista de Estudos do Discurso, Porto, n. 11, p. 156-184, 2022.
MUNGIOLI, M. C. P. Poética das séries de televisão: elementos para conceituação e análise. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 40., 2017, Curitiba. Anais [...]. São Paulo: Intercom, 2017.
OLIVEIRA, J. A.; GRECO, C. Reverberações midiáticas sobre assexualidade na telenovela Travessia da TV Globo. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 47., 2024, Balneário Camboriú. Anais [...]. São Paulo: Intercom, 2024.
ORTEGA, D. A. De Tarcísio a Cauã: masculinidades na telenovela. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.
MAGNO, M. I. C. et al. Inovações narrativas e estilísticas em Amor de Mãe: caminhos da telenovela brasileira em tempos de pandemia. In: LOPES, M. I. V; SILVA, L. A. P. (org.). Criação e inovação na ficção televisiva brasileira em tempos de pandemia de Covid-19. Alumínio: CLEA Editorial, 2021. p. 59-79.
MOREIRA, A. J. et al. Discriminação estética. Revista Direito e Práxis, Rio de Janeiro, v. 14, n. 3, p. 1934-1959, jul. 2023.
PICADO, B. Dramaturgia e estilo em formatos seriados: o roteiro como encargo (um olhar sobre The Newsroom e True Detective). In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 32., 2023, São Paulo. Anais [...]. Campinas: Galoá, 2023.
PRECIADO, P. B. Testo Junkie: sexo, drogas e biopolítica na era farmacopornográfica. São Paulo: n-1 edições, 2018.
PUCCI JR., R. L. Inovações estilísticas na telenovela: a situação em Avenida Brasil. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 675-697, 2014.
PUCCI JR., R. L. et al. Avenida Brasil: o lugar da transmidiação entre as estratégias narrativas da telenovela brasileira. In: LOPES, M. I. V. (org.). Estratégias de transmidiação na ficção televisiva brasileira. Porto Alegre: Sulina, 2013. p. 95-131.
ROCHA, S. M. O estilo televisivo e sua pertinência para a TV como prática cultural. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 21, n. 3, p. 1082-1099, 2015.
ROSSI, T. C. O estereótipo da rebeldia na adolescência: uma abordagem sociológica. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.
SAMPAIO, R. C.; SABBATINI, M.; LIMONGI, R. Diretrizes para o uso ético e responsável da inteligência artificial generativa: um guia prático para pesquisadores. São Paulo: Intercom, 2024.
SASSO, W. C. Masculinidades plurais: representações e dissidências aos padrões de masculinidade a partir do Projeto Chicos. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Cultura Contemporâneas) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018.
SILVA FILHO, A. L. A. Uma nova “casa dos homens”: o gênero em questão nos grupos terapêuticos masculinos. Cadernos de Gênero e Diversidade, Salvador, v. 8, n. 4, p. 28-57, 2022.
TRAVESSIA. Telenovela escrita por Glória Perez e dirigida por Mauro Mendonça Filho. Rio de Janeiro: TV Globo, 2022-2023. 179 capítulos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 João Paulo Hergesel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles belong to the author, with the rights of the journal over the first publication. The authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the source of the original publication. Because we are an open-access journal, the free-of-charge,educational, scientific, and non-commercial use of the papers is allowed, as long as the source is cited.
Authorship
Any person who has effectively participated in the conception of the study, the development of the experimental part, the analysis and interpretation of data and the final wording, is considered as an author. By submitting an article for publication in E-Compós Journal, the author agrees with the following terms: 1. The author keeps the rights on the article, but its publication in the journal automatically implies the full and exclusive disposal of the copyright rights for the first edition, without payment. 2. The ideas and opinions expressed in the article are the sole responsibility of the author, not necessarily reflecting the views of the journal. 3. After the first publication, the author is authorized to take additional contracts, independent of the journal, for the dissemination of the paper by other means (e.g. when publishing in the institutional repository or as a book chapter), provided that the complete citation of the original publication. 4. The author of a published article is allowed and is stimulated to distribute his work online, always with the proper citation of the first edition.
Conflicts of interest and research ethics
If the developed research or the publication of the article may raise doubts as to potential conflicts of interest, the author should declare, in a final note, that no links to funding bodies have been omitted, as well as to commercial or political institutions. Similarly, the institution to which the author is bound should be mentioned, as well as others that may have collaborated in the execution of the study, evidencing that there are no conflicts of interest with the result already presented. It is also necessary to inform that the interviews and experiences involving human beings have obeyed the established ethical procedures for scientific research. The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication, not made available for other purposes or to third parties. The copyrights belong exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal consist in the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distribution of the material in any media or format) and adaptation (remix, transformation and creation of material from licensed content for any purposes, including commercial) are permitted.
