The Symbolic Aspects of the Feminine, the Masculine and Nature in South Korean Romantic TV Series
DOI:
https://doi.org/10.30962/e-comps.3202Keywords:
TV series, K-drama, Dorama, Imaginary, SymbolismAbstract
Romantic South Korean TV series link protagonists and elements of nature in love stories popular among Brazilians. Based on research in Imaginary Studies, this article presents symbolic readings of nine K-dramas, exploring which aspects of the anthropological imaginary inspire their characters and natural settings. Archetypal symbolism shapes more sensitive, romantic male figures and more autonomous, determined female ones, while nature’s symbolism remains stable, offering fertile meanings for romantic love.
Downloads
References
ALMEIDA, S. Onda Coreana? Entenda o que é Hallyu e o seu impacto no entretenimento. Portal Jovem Nerd, on-line, 01 fev. 2023. Disponível em: https://jovemnerd.com.br/noticias/series-e-tv/onda-coreana-halluy-o-que-e . Acesso em: 20 jan. 2023.
BARROS, A.T. M. P.; CONTRERA, M. S. Estudos do Imaginário: a iniciação como método. In: Denize Araujo et al. (Org.). IMAG(EM)INÁRIO - Imagens e imaginário na Comunicação. Porto Alegre/Curitiba: Imaginalis/Página 42, 2018, v. 1. p. 22-36. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/179287. Acesso em: 17 dez. 2024.
DUBOIS, C.-G. Les modes de classification des mythes. In: Thomas, J. (Org.). Introduction aux méthodologies de l’imaginaire. Paris: Ellipses, 1998. p. 28-35.
DURAND, G. A imaginação simbólica. Tradução de Carlos Aboim de Brito. Lisboa: Edições 70, 1993.
DURAND, G. As estruturas antropológicas do imaginário: introdução à arquetipologia geral. Tradução de Hélder Godinho. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
DURAND, G. Campos do imaginário. Tradução de Maria João Batalha Reis. Lisboa, Instituto Piaget, 1996.
ELIADE, M. Mito e Realidade. Tradução de Pola Civelli. São Paulo: Perspectiva, 2016.
EU IREI QUANDO o tempo estiver bom. Direção de Ji-Seung Han. Produção de Ace Factory. Coreia do Sul, 2020, digital (1.120 min).
FANTINEL, D. Mitocrítica fílmica: a interpretação do filme em seu horizonte mítico. Esferas, v. 2, n. 24, maio 2022, p. 254-280. Disponível em: https://doi.org/10.31501/esf.v1i24.13697. Acesso em: 22 out. 2025.
GARCIA, J.; HSU, Y. Y.; ALBUQUERQUE, M. Ásia Pop: estudo sobre as produções audiovisuais japonesas e sul-coreanas e seus desdobramentos no contexto brasileiro. In: Grupo de Pesquisa Comunicação, Arte e Literacia Midiática – UFJF, 2021. Disponível em: https://www2.ufjf.br/comunicarliteracia/projetos/asia-pop-estudo-sobre-as-producoes-audiovisuais-japonesas-e-sul-coreanas-e-seus-desdobramentos-no-contexto-brasileiro/. Acesso em: 23 jan. 2023.
HOMETOWN CHA CHA CHA. Direção de Kim Je-hyeon. Produção de GTist e Studio Dragon. Coreia do Sul, 2021, digital (1.120 min).
HOTEL DEL LUNA. Direção de Choong Hwan Oh. Produção de GTist e Studio Dragon. Coreia do Sul, 2019, digital (1.120 min).
JUNG, C.G. O Eu e o inconsciente. Tradução de Dora Ferreira da Silva. Petrópolis: Vozes, 1978.
JUNG, C.G. O Homem e seus símbolos. Tradução de Maria Lúcia Pinho. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
JUNG, C.G. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. Tradução de Dora Mariana R. Ferreira da Silva e Maria Luiza Appy. Petrópolis: Vozes, 2000.
JUNG, Emma. Animus e Anima. Tradução não informada. São Paulo: Cultrix, 1991.
LÉVI-STRAUSS, C. Le regard éloigné. Paris: Plon, 1983.
MARIANO, S. A onda Hallyu já te pegou? Entenda a popularização dos dramas sul-coreanos no Brasil. Jornal O Casarão - UFF, on-line, 14 ago. 2023. Disponível em: https://jornalocasarao.uff.br/2023/08/14/a-onda-hallyu-ja-te-pegou-entenda-a-popularizacao-dos-dramas-sul-coreanos-no-brasil/. Acesso em: 3 set 2024.
MEIO & MENSAGEM. Just Watch divulga streamings mais populares no Brasil. Revista Meio & Mensagem, on-line, 14 out. 2024. Acesso em: 17 jan. 2025. Disponível em: https://www.meioemensagem.com.br/midia/justwatch-divulga-streamings-mais-populares-no-brasil#:~:text=A%20empresa%20alem%C3%A3%20JustWatch%20divulgou,das%20concorrentes%2C%20como%20a%20Max. Acesso em: 3 set 2024.
NYE Jr., J. S. O paradoxo do poder americano: porque a única superpotência do mundo não pode prosseguir isolada. Tradução de Luiz Antônio Oliveira de Araújo. São Paulo: Editora da UNESP, 2002.
NOSSO ETERNO VERÃO. Direção de Kim Yoon-jin. Produção de Seoul Broadcasting System (SBS), Studio N e Super Moon Pictures. Coreia do Sul, 2021–2022, digital (1.120 min).
O REI ETERNO. Direção de Baek Sang-Hoon. Produção de Hwa and Dam Pictures e Studio Dragon. Coreia do Sul, 2020, digital (1.120 min).
POUSANDO NO AMOR. Direção de Kim Hui-won e Jung Hyo Lee. Produção de Studio Dragon. Coreia do Sul, 2019-2020, digital, (1.120 min).
PRETENDENTE SURPRESA. Direção de Park Seon-ho. Produção de Kakao Entertainment, Kross Pictures e Studio S. Coreia do Sul, 2022, digital (840 min).
SOMETHING IN THE RAIN. Direção de Pan-suk Ahn. Produção de JTBC Studios. Coreia do Sul, 2018, digital (1.120 min).
URBANO, K. Das japonesidades às coreanidades pop: um olhar sobre o fenômeno da Japão Mania e da Onda Coreana no Brasil. In: YUN, J. I. (Org.). Na onda da Hallyu: o fenômeno mundial e seus reflexos no Brasil e Portugal. Barueri: Estação das Letras e Cores, 2022. p. 80-96.
VICHENZO. Direção de Kim Hee-won. Produção de Logos Film e Studio Dragon. Coreia do Sul, 2021, digital (1.400 min).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Danilo Fantinel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles belong to the author, with the rights of the journal over the first publication. The authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the source of the original publication. Because we are an open-access journal, the free-of-charge,educational, scientific, and non-commercial use of the papers is allowed, as long as the source is cited.
Authorship
Any person who has effectively participated in the conception of the study, the development of the experimental part, the analysis and interpretation of data and the final wording, is considered as an author. By submitting an article for publication in E-Compós Journal, the author agrees with the following terms: 1. The author keeps the rights on the article, but its publication in the journal automatically implies the full and exclusive disposal of the copyright rights for the first edition, without payment. 2. The ideas and opinions expressed in the article are the sole responsibility of the author, not necessarily reflecting the views of the journal. 3. After the first publication, the author is authorized to take additional contracts, independent of the journal, for the dissemination of the paper by other means (e.g. when publishing in the institutional repository or as a book chapter), provided that the complete citation of the original publication. 4. The author of a published article is allowed and is stimulated to distribute his work online, always with the proper citation of the first edition.
Conflicts of interest and research ethics
If the developed research or the publication of the article may raise doubts as to potential conflicts of interest, the author should declare, in a final note, that no links to funding bodies have been omitted, as well as to commercial or political institutions. Similarly, the institution to which the author is bound should be mentioned, as well as others that may have collaborated in the execution of the study, evidencing that there are no conflicts of interest with the result already presented. It is also necessary to inform that the interviews and experiences involving human beings have obeyed the established ethical procedures for scientific research. The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication, not made available for other purposes or to third parties. The copyrights belong exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal consist in the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distribution of the material in any media or format) and adaptation (remix, transformation and creation of material from licensed content for any purposes, including commercial) are permitted.
