WARBURG AND BENJAMIN

the incompleteness and the montage as forms of knowledge

Authors

  • Gabriela Reinaldo Universidade Federal do Ceará
  • Osmar Gonçalves dos Reis Filho

DOI:

https://doi.org/10.30962/ec.1811

Keywords:

Image 1; Montage 2; Knowledge 3.

Abstract

Aby Warburg (1866-1929) and Walter Benjamin (1892-1940), Jews and intellectuals born in Germany in the second half of the 19th century, share the idea of suspending the movement of history's linear course and have a critical and aesthetic view of the techniques. Tied to relatively distinct universes, they never met, despite Walter Benjamin's attempts. Among the many correspondences between their thoughts, we will focus on two unfinished projects - Aby Warburg's Atlas Mnemosyne and Walter Benjamin's The Arcades Project - in order to reflect on their legacy to aesthetic research methods, especially with regard to images.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriela Reinaldo, Universidade Federal do Ceará

GABRIELA REINALDO É DOUTORA EM COMUNICAÇÃO E SEMIÓTICA PELA PUC/SP E PROFESSORA DO INSTITUTO DE CULTURA E ARTE DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ, ONDE LECIONA NO MESTRADO EM COMUNICAÇÃO E NA GRADUAÇÃO DOS CURSOS DE COMUNICAÇÃO E CINEMA E AUDIOVISUAL.

References

ADORNO, Theodor. Caracterização de Walter Benjamin. In: Adorno (Coleção Grandes Cientistas Sociais). Trad. Gabriel Cohn. São Paulo: Ática, 1986.
AGAMBEN, G. Aby Warburg e la Scienza Senza Nome. Disponível em: <http://www.scribd.com/ doc/82130092/Agamben-Aby-Warburg-E-La-Scienza- Senza-Nome>. Acesso em: 01/01/2015.
BENJAMIN, Walter. Passagens. Trad. Irene Aron e Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2006.
___________. Origem do drama barroco alemão. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1984.
___________. Obras Escolhidas. Magia e Técnica, Arte e Política. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1996.
CANTINHO, Maria João. O voo suspenso do tempo: estudo sobre o conceito de imagem dialéctica na obra de Walter Benjamin. Espéculo.: Revista de estudios literarios., Madrid, v. 13, n. 39, p.2-11, jul. 2008. Revista de estudios literarios Facultad de Ciencias de la Información Universidad Complutense de Madrid Revista Digital Cuatrimestral ISSN: 1139-3637. Disponível em: <http://webs.ucm.es/info/especulo/numero39/imadiale.html>. Acesso em: 02 jan. 2018.
CHARNEY, Leo & SCHWARTZ, Vanessa (org.). O cinema e a invenção da vida moderna. Trad. Regina Thompson. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.
DIDI-HUBERMAN, G. L’image survivante – histoire de l’art et temps des fantômes selon Aby Warburg. Paris: Les Éditions du Minuit, 2002.
GOMBRICH, E. H. Aby Warburg: an intellectual biography. London: The Warburg Institute University of London, 1970.
FUNARI, Pedro Paulo A. Considerações em torno das Teses de Filosofia da História, de Walter Benjamin. Crítica Marxista, Campinas, v. 3, n. 3, p.45-53, ago. 1996. Disponível em: <https://www.ifch.unicamp.br/criticamarxista/arquivos_biblioteca/3_PPFunari.pdf>. Acesso em: 03 dez. 2017.
GUERREIRO, António. As imagens sem memória e a esterilização da cultura. 2012. Disponível em: <http://www.porta33.com/eventos/content_eventos/Antonio_Guerreiro_Aby_Warburg/Seminario_Antonio_Guerreiro.html>. Acesso em: 1 mar. 2016.
GUERREIRO, António. Aby Warburg e a história como memória. Revista de História das Ideias, [s.l.], v. 23, n. 1, p.389-407, 2002. Coimbra University Press. http://dx.doi.org/10.14195/2183-8925_23_13. Disponível em: <https://digitalis-dsp.uc.pt/bitstream/10316.2/41705/1/Aby_Warburg_e_a_historia_como_memoria.pdf>. Acesso em: 20 nov. 2017.
GUERREIRO, António; DIDI-HUBERMAN, Georges. Sentir o tempo e ver a História nas imagens: António Guerreiro entrevista Georges Didi-Huberman. Revista Público: seção Ípsilon (toda a cultura), Lisboa, v. 1, n. 1, p.1-17, 11 abr. 2014. Disponível em: <https://www.publico.pt/2014/04/11/culturaipsilon/noticia/sentir-o-tempo-e-ver-a-historia-nas-imagens-332932>. Acesso em: 20 nov. 2017.
LÖWY, Michael. A Filosofia da História de Walter Benjamin. Estudos Avançados USP: Amazônia brasileira. Eleições 2002. Walter Benjamim. Fotografias dos atos de fé., São Paulo, v. 45, n. 16, p.199-206, 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ea/v16n45/v16n45a13.pdf>. Acesso em: 12 nov. 2017.
MICHAUD, Philippe-Alain. Aby Warburg e a imagem em movimento. Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
RAMPLEY, Matthew. The Remembrance of Things Past.: On Aby M Warburg and Walter Benjamin. Disponível em: <https://www.academia.edu/4888046/The_Remembrance_of_Things_Past._On_Aby_M_Warburg_and_Walter_Benjamin>. Acesso em: 12 dez. 2017.
REINALDO, Gabriela. A PAIXÃO SEGUNDO A. W.: notas sobre o ritual da serpente e as pathosformeln no pensamento de Aby Warburg. E-compos: Revista da Associação Nacional do Programas de Pós-graduação em Comunicação, Brasília, v. 18, n. 3, p.1-17, dez. 2015. Disponível em: <http://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1172/0>. Acesso em: 01 jan. 2018.
TEIXEIRA, Felipe Charbel. Aby Warburg e a pós-vida das Pathosformeln antigas. Disponível em: <http:// www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/ view/171>. Acesso em: 1 jan. 2015.
WARBURG, Aby. The Renewal of Pagan Antiquity. Los Angeles: Getty Research Institute, 1999.
WARBURG, Aby. Histórias de fantasma para gente grande – escritos, esboços e conferências. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
WITTE, Bernd. Walter Benjamin: uma biografia. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

Published

25-10-2019

How to Cite

Reinaldo, G., & dos Reis Filho, O. G. (2019). WARBURG AND BENJAMIN: the incompleteness and the montage as forms of knowledge. E-Compós, 22(1). https://doi.org/10.30962/ec.1811

Issue

Section

Artigos Originais