Luz del Fuego: celebrity, gender and morality in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.30962/ec.1961Keywords:
Celebrity, Gender and media, Media historyAbstract
In this article, we analyze the fame of Luz del Fuego in Brazilian magazines and newspapers between 1930 and 1970. Four outstanding themes were identified in the material: carnival, violence, censorship and politics. The research analyzes the relationship between celebrity, gender and culture, observing the ways in which Luz del Fuego was positioned as a famous woman. The work indicates that Luz del Fuego knew how to be a succès de scandale, having planned a career, first and foremost, in media. The conclusions indicate that, by promoting moral disturbances in the public space, she participated ambiguously in the transformations of the social roles of women and men between 1950 and 1970.
Downloads
References
A NATIVA SOLITÁRIA. Direção: Francisco de Almeida Fleming. Produtora: América Films. Brasil, 1954. Curta metragem (30 min).
ABU-LUGHOD, Lila. Melodrama egípcio: uma tecnologia do sujeito moderno? Cadernos Pagu, n. 21, p. 75-102, 2003.
ADUT, Ari. On scandal: moral disturbance in society, politics, and art. Nova York: Cambridge University Press, 2008.
AGOSTINHO, Cristina; PAULA, Branca; BRANDÃO, Maria do Carmo. Luz del Fuego, a bailarina do povo: uma biografia. São Paulo: Editora Best Seller, 1994.
ALVES, Carlos; FREITAS, Ana Carolina. A construção da imagem de Luz del Fuego nos jornais brasileiros e a sua interferência na política capixaba das décadas de 30 e 40. Temática, n. 4, p.63-78, abr./2016.
ANDRIEU, Bernard; NÓBREGA, Terezinha. O naturismo como ecologia do corpo: um exemplo vivido na praia de Tambaba, Paraíba, Brasil. Licere, v.19, n. 4, p. 34-59, dez./2016.
ARAÚJO, Manezinho. Rua da Pimenta. Revista do Rádio, Rio de Janeiro, p. 42, 04 set. 1951.
ASSALTARAM a residência de Luz del Fuego. A Noite, Rio de Janeiro, p. 09, 10 dez. 1949.
ASSALTO misterioso na casinha branca. Diário da Noite, Rio de Janeiro, p. 28, 15 dez. 1949.
AUDI, Jorge. Sangue na Ilha do Sol. O Cruzeiro, Rio de Janeiro, p. 11-13, 19 ago. 1967.
BAILE do municipal. Revista da Semana, Rio de Janeiro, p. 20,12 mar. 1949.
BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec, 1999.
BOORSTIN, Daniel. The image. A guide to pseudo-events in America. New York: Vintage Books, 1992.
BORELLI FILHO. Luz del Fuego desistiu do nudismo. Revista do Rádio, Rio de Janeiro, p. 20-13, 27 mar. 1954.
BOURDIEU, Pierre. O capital social: notas provisórias. In: CATANI, Alfredo; NOGUEIRA, Maria Alice (Org.) Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 1998. p.65-69.
BRIGHENTI, Andrea. Visibility: a category of the social sciences. Current Sociology, v. 55, n. 3, p.323-342, maio 2007.
BUENO, Eric. Uma história visual da nudez e sensualidade feminina na revista O Cruzeiro (1966-1970). 2012. 251 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012.
CAYENA, Celso. 12 tipos famosos da cidade. A Cigarra, São Paulo, p. 18, fev. 1952.
COGNAC, Marcel. A bela e a fera. A Cigarra, São Paulo, p.131-135, ago. 1948.
COLÔNIA de nudismo no Rio na Barra da Tijuca numa praia misteriosa. Diário da Noite, Rio de Janeiro, p. 10, 22. fev. 1949.
COMÉDIA infinita. Careta, Rio de Janeiro, p. 10, 13 jun. 1953.
DA MATTA, Roberto. A hierarquia e o poder dos fracos. Opinião, Rio de Janeiro, p. 18-19,
out. 1976.
DEVORADAS pelo fogo as esperanças do Partido Naturalista. Folha da Tarde, São Paulo, 18 set. 1950.
DOIDO é quem me chama de louca! Revista do Rádio, Rio de Janeiro, p. 26-27, 13 ago. 1955.
DUBY, Georges; FRAISSE, Geneviève; PERROT, Michelle (Org.). História das mulheres no Ocidente: o século XIX. Porto: Edições Afrontamento, 1991. (v. 4).
EU não sou imoral! Revista do Rádio, Rio de Janeiro, p. 24-25, 20 fev. 1951.
EXIBIA mulheres nuas, sem o véu diáfano da moral. Diário Carioca, Rio de Janeiro, p. 01, 05 set. 1952.
FLAGRANTES. Correio da manhã, Rio de Janeiro, p. 2, 30 maio 1954.
FRIEDAN, Betty. Mística feminina. São Paulo: Vozes, 1971.
FUNDO do mar no Municipal. Diário Carioca, Rio de Janeiro, p. 12, 04 fev. 1951.
GAGUINHO ainda solto e polícia brigando com polícia por ciúmes. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, p. 13, 03 ago. 1967.
GOFFMAN, Erving. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 1996.
HADDAD, Naief. Os 50 anos da morte de Luz del Fuego, a vedete vanguardista. Folha de S. Paulo, São Paulo, 19 mar. 2017.
HEINICH, Nathalie. De la visibilité: Excellence et singularité en régime médiatique. Paris: Editions Gallimard, 2012.
LANDES, Joan. Women and the Public Sphere in the Age of French Revolution. Nova Iorque: Cornell University Press, 1988.
LAPEIZ, Sandra Maria. Perversa lucidez da nostalgia. Estudos Feministas, n. 2, ano 2, p.543-545, 1994.
LIFE goes to the Rio Carnival. Life, Nova Iorque, p. 126, 26 fev. 1951.
LUZ del Fuego. Diário Carioca, Rio de Janeiro, p. 3, 14 maio 1950.
LUZ del Fuego. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, p. 5, 20 jan. 1950.
LUZ del Fuego não vai fazer carnaval. Diário Carioca, Rio de Janeiro, p. 6, 15 fev. 1953.
LUZ Del Fuego. Direção: David Neves. Produtora: Embrafilmes. Brasil, 1982. Longa metragem (95 min).
MACEDO, Agnello. Fiat + Luz = Luz del Fuego. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, p. 9, 23 ago. 1950.
MARSHALL, P. David. The Celebrity Culture Reader. Nova York: Routledge, 2006.
MENEZES, Thiago. A verdadeira Luz del Fuego. São Paulo: All Print Editora, 2011.
O TRIBUNAL de moral funcionará a partir da próxima semana. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, p. 3, 27 jun. 1952.
MORIN, Edgar. As estrelas. Mito e sedução no cinema. Rio de Janeiro, José Olympio, 1989.
PAIVA, Salvyano. Viva o rebolado! vida e morte do teatro de revista brasileiro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1991.
PERROT, Michelle. Mulheres públicas. São Paulo: Editora Unesp, 1998.
PINGOS & respingos. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, p. 4, 1 jun. 1950.
PINGOS & respingos. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, p. 4, 24 nov. 1949.
PINSKY, Carla Bassanezi. Mulheres dos Anos Dourados. In: PRIORE, Mary del (Org.). História das mulheres no Brasil. São Paulo: Editora Contexto, 2012. p. 607-639.
ROCHA, Everardo; LANA, Lígia. O jardim das delícias: os dilemas de Brigitte Bardot no Rio de Janeiro. Matrizes, v.13, n. 1, p. 191-209, jan./abr. 2019.
ROCHA, Everardo; LANA, Lígia. Imagens de Pagu: trajetória midiática e construção de um mito. Cadernos Pagu, v. 54, p. 185416, 2018.
ROCHA, Everardo; LANA, Lígia. Fama e afetação: as passagens de Sarah Bernhardt pelo Rio de Janeiro (1886-1905). Revista Famecos, v. 24, id.26222, 2017.
ROUBO na Ilha do Sol: Luz del Fuego sem roupa. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, p. 20, 24 set. 1965.
SILVA, Aguinaldo; CARVALHO, Joaquim Vaz. Luz del Fuego. Rio de Janeiro: Codecri, 1982.
UM CASO por dia. O Jornal, Rio de Janeiro, p. 5, 16 dez. 1949.
VAI entrar para o rádio a mais discutida bailarina brasileira. Revista do Rádio, Rio de Janeiro, p. 6-7, 05 jun. 1950.
VAMOS falar de mulheres? Correio da Manhã, Rio de Janeiro, p. 3, 1953.
VERBERADAS as exibições de Luz del Fuego. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, p. 13, 09 dez. 1949.
VOU levantar o Brasil de ponta a ponta. Diário da Noite, Rio de Janeiro, p. 1, 03 out. 1949.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles belong to the author, with the rights of the journal over the first publication. The authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the source of the original publication. Because we are an open-access journal, the free-of-charge,educational, scientific, and non-commercial use of the papers is allowed, as long as the source is cited.
Authorship
Any person who has effectively participated in the conception of the study, the development of the experimental part, the analysis and interpretation of data and the final wording, is considered as an author. By submitting an article for publication in E-Compós Journal, the author agrees with the following terms: 1. The author keeps the rights on the article, but its publication in the journal automatically implies the full and exclusive disposal of the copyright rights for the first edition, without payment. 2. The ideas and opinions expressed in the article are the sole responsibility of the author, not necessarily reflecting the views of the journal. 3. After the first publication, the author is authorized to take additional contracts, independent of the journal, for the dissemination of the paper by other means (e.g. when publishing in the institutional repository or as a book chapter), provided that the complete citation of the original publication. 4. The author of a published article is allowed and is stimulated to distribute his work online, always with the proper citation of the first edition.
Conflicts of interest and research ethics
If the developed research or the publication of the article may raise doubts as to potential conflicts of interest, the author should declare, in a final note, that no links to funding bodies have been omitted, as well as to commercial or political institutions. Similarly, the institution to which the author is bound should be mentioned, as well as others that may have collaborated in the execution of the study, evidencing that there are no conflicts of interest with the result already presented. It is also necessary to inform that the interviews and experiences involving human beings have obeyed the established ethical procedures for scientific research. The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication, not made available for other purposes or to third parties. The copyrights belong exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal consist in the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distribution of the material in any media or format) and adaptation (remix, transformation and creation of material from licensed content for any purposes, including commercial) are permitted.