#AnittalsOverParty

celebrity as a mobilizer of cyberevents, consumers-tax and cancelation culture in social networks

Authors

  • Danilo Postinguel FIAMFAAM - Centro Universitário, São Paulo, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0002-0122-9160
  • Christian Gonzatti Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil https://orcid.org/0000-0002-7923-8614
  • Rose de Melo Rocha Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.30962/ec.2037

Keywords:

Anitta, brazilian elections, cyberevents, consumers-tax, politics and pop culture

Abstract

We investigate the cyberevents that have been configured from the hashtags #EleNão and #AnittalsOverParty. The analysis of the construction of senses in digital networks, as a methodology adopted, helped us to reflect on the protagonism played by those who are here called “consumers-tax”. These episodes were due to political positions taken by the Brazilian pop singer Anitta, evidencing processes of dispute and construction of senses in the context of the digital culture. This category of consumer, articulator of forms of entertainment, consumption practices and political positions/exercises, pointed to a way of acting semiotically through networks in order to supervise and demand a celebrated posture that is closer to their ideas and values, besides the claim of coherence between the symbolic/performative practices of celebrities and their concrete actions.

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Author Biographies

Danilo Postinguel, FIAMFAAM - Centro Universitário, São Paulo, São Paulo, Brasil

Doutor e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo da Escola Superior de Propaganda e Marketing. Professor do FIAMFAAM - Centro Universitário. Pesquisador do grupo JUVENÁLIA: questões estéticas, geracionais, raciais e de gênero na comunicação e no consumo (ESPM-CNPq).

Christian Gonzatti, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil

Doutorando e mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Membro do Laboratório de Investigação do Ciberacontecimento (LIC).

Rose de Melo Rocha, Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, São Paulo, Brasil

Doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo. Professora titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Escola Superior de Propaganda e Marketing. Bolsista Produtividade em Pesquisa. Líder do grupo JUVENÁLIA: questões estéticas, geracionais, raciais e de gênero na comunicação e no consumo (ESPM-CNPq). Coordenadora do GT Comunicação, consumo e novos fluxos políticos do Comunicon. Pesquisadora do GT da CLASCO Infancias y Juventudes.

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Published

03-11-2020

How to Cite

Postinguel, D., Gonzatti, C., & de Melo Rocha, R. . (2020). #AnittalsOverParty: celebrity as a mobilizer of cyberevents, consumers-tax and cancelation culture in social networks. E-Compós, 23. https://doi.org/10.30962/ec.2037

Issue

Section

Artigos Originais