Regimes passionais do MBL na eleição presidencial de 2018

Passionate regimes of MBL in the 2018 presidencial campaign

Authors

  • Jose Luiz Aidar Prado Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, Brasil
  • Vinicius Prates Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.30962/ec.2107

Keywords:

1. Communication and politics 2. Passionate regimes 3. MBL

Abstract

In this paper we examine MBL posts in Facebook, from September to October 2018, during the campaign for presidential elections, in order to map values and passionate regimes. We face the following research question: How did MBL enunciator elaborate its communication contracts so as to build -- in terms of values, themes and affections --  its main discourse? How did it adjust and interpret various facts during the campaign in order to unify the right-wing field around Bolsonaro's candidacy? How was this construction linked to the political polarization? The investigation aims, from the polarization of the spectrum of political positions, to verify the communication contracts and the passionate paths of the enunciator. The methodology is anchored in the tensive semiotics of Fontanille and Zilberberg.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jose Luiz Aidar Prado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, Brasil

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Vinicius Prates, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, São Paulo, Brasil

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo . Professor do Centro de Comunicação e Letras da Universidade Presbiteriana Mackenzie (CCL/UPM).

References

BADIOU, A. Ser e acontecimento. Rio de Janeiro: Zahar/UFRJ, 1996.
BUENO, A. M. Para uma gramática da intolerância. In: Entremeios: revista de estudos do discurso. v.10, jan. jun. 2015.
BRAGA, J.L.W. et all. Matrizes interacionais - a comunicação constrói a sociedade. Campina Grande: Editora da Universidade Estadual da Paraíba, 2017.Universidade Estadual da Paraíba, 2017.
CARLÓN, M. La cultura mediática contemporánea: otro motor, otra combustión (Segunda apropriación de la Teoría de la Comunicación de Eliseo Verón: la dimensión espacial). [Prelo, enviado pelo autor], 2018.
FAUSTO NETO, A. Circulação: trajetos conceituais. In: Rizoma, v.6, n.2, p.8. Santa Cruz do Sul, dezembro 2018.
________________. A circulação além das bordas. Mediatización, sociedad y sentido: diálogos Brasil y Argentina. Rosário: UNR, 2010.
FONTANILLE, J.; ZILBERBERG, C. Tensão e significação. São Paulo: Humanitas, 2001.
FONTENELLE, I. A. A dialetical reflection on the emergence of the ‘citizen as consumer’ as neoliberal citizen-ship: the 2013 Brazilian protests illustration. Journal of Consumer Culture. https://doi.org/10.1177/1469540518806939. London, Sage, 2018.
GREIMAS, A. J. Sobre o sentido II. Ensaios semióticos. São Paulo: Edusp/Nankin, 2014.
HONNETH, A. La sociedad del desprecio. Madri: Editorial Trotta, 2011.
LACLAU, E.; MOUFFE, C. Hegemonia e estratégia socialista. São Paulo: Intermeios, 2015.
PRADO, J.L.A. Polarização e insatisfação midiatizadas no capitalismo comunicacional: como manter a demo-cracia. Texto apresentado no Ciseco 2018. Jarapatinga: Ciseco, 2018.
_____________. Comunicação e reinvenção acontecimental da política. In: Reinvenção comunicacional da política. Brasília: Compós, 2016.
______________. Afetos em confronto. Quem vai para a rua? Palestra apresentada no Seminário Afetos. Rio de Janeiro, UFRJ, 2016a ( a ser publicado em livro em 2018, organizado por João Freire Filho).
______________. Da convocação da alma gêmea ao acontecimento amoroso. In: PINHEIRO, A.; SALLES, C. Jornalismo expandido. Práticas, sujeitos e relatos entrelaçados. São Paulo: Intermeios, 2015.
______________. Comunicação como epistemologia do sul: do reconhecimento à emergência do acontecimen-to. In: Matrizes. V.9, n.2, jul./dez., pp. 109-125. São Paulo: ECA-USP, 2015a.
______________. Convocações biopolíticas dos dispositivos comunicacionais. São Paulo: Educ, 2013.
______________. Regime de visibilidade em revistas. São Paulo: PUC-SP, 2011. 1 DVD, 2011.
______________. A invenção do Mesmo e do Outro na mídia semanal. DVD. São Paulo: PUC-SP, Um dia sete dias – Grupo de Pesquisas em Mídia Impressa, 2008.
PRADO, J.L.A; PRATES, V. O afastamento de Dilma Rousseff: afetos e discursos em disputa na política. Revista Famecos. Porto Alegre: PUC-RS, 2019 (prelo).
________________________. O significante “povo brasileiro” na crise política do impeachment de Dilma Rousseff. Texto apresentado na Conferência Internacional Patologias e disfunções da democracia, na Univer-sidade Beira Interior, Covilhã, Portugal (a ser publicado em livro em 2019, organizado por Helder Prior), 2017.
_________________________. (org.). Sintoma e fantasia no capitalismo comunicacional. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017a.

Published

27-07-2021

How to Cite

Aidar Prado, J. L., & Prates, V. . (2021). Regimes passionais do MBL na eleição presidencial de 2018 : Passionate regimes of MBL in the 2018 presidencial campaign . E-Compós, 24. https://doi.org/10.30962/ec.2107

Issue

Section

Artigos Originais