Celebrating kids in the land of the future

Consumption and the ritualization of Children’s Day in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ec.2308

Keywords:

Advertising, Consumption Ritual, Children’s Day, Brazil

Abstract

This paper investigates the process of symbolic construction of Children’s Day in Brazil to comprehend the meanings attributed to that commemorative date and the different agents mobilized for its consolidation. The work examines news and ads published in the Brazilian press in the period between 1910 and 1960 plus government decrees. The analysis of advertising strategies demonstrates the role of retailers and producers of goods in setting the periodicity of the celebration. As incorporated in the calendar of consumption, Children’s Day dramatizes and helps to understand the imagination of a nation that propelled itself under the prideful epithet “land of the future”.

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Author Biographies

Marina Frid, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Doutora em Comunicação Social pela Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, com estágios na School of History and Cultures da University of Birmingham, RU, e no Departamento de Modern Culture and Media da Brown University, EUA. Pesquisadora de pós-doutorado em Comunicação e Cultura na Universidade Federal do Rio de Janeiro, ECO/UFRJ, com bolsa da FAPERJ (PDR Nota 10).

William Corbo, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Doutor em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Professor Adjunto do Departamento de Antropologia Cultural do Instituto de Filosofia e Ciências Sociais da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Bruna Aucar, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Doutora em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Professora do Departamento de Comunicação Social da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Coordenadora do Laboratório de Antropologia da Comunicação e do Consumo da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.

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Published

29-10-2021

How to Cite

Frid, M., Corbo, W. ., & Aucar, B. (2021). Celebrating kids in the land of the future: Consumption and the ritualization of Children’s Day in Brazil. E-Compós, 24. https://doi.org/10.30962/ec.2308

Issue

Section

Artigos Originais