Studies on Media, Sport, and Gender in Brazil

Narratives of Women’s Football and Some Proposals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ec.2714

Keywords:

Communication and Sport, Gender and Sport, Sports media, Women’s football

Abstract

This article analyses media narratives about women’s football observed in the area’s scholarship based on a mapping that we carried out as the final stage of a meta-research on gender and sport in Brazil. In this mapping, we detail nine narratives, including representations that articulate women’s football to the exotic and peculiar (first decades of the 20th century), and the modern strong and active woman (1990-current). We also propose a set of eight lines of investigation, based on thematic, theoretical, and empirical gaps that we identified throughout the study, conducted as part of a broad research project on media, sport and women.

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Author Biographies

Ana Carolina Vimieiro, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Professora do Departamento de Comunicação Social (DCS) e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social (PPGCOM) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). É coordenadora do Coletivo Marta – Grupo de Pesquisa em Comunicação e Culturas Esportivas. Trabalha com estudos culturais, estudos de gênero, sociologia do esporte e estudos sobre sociedade civil.

Flaviane Rodrigues Eugênio, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Mestra e doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais (PPGCOM-UFMG), na linha Processos Comunicativos e Práticas Sociais. Graduada em Letras (Português-Inglês) e suas Literaturas pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). Integra o Coletivo Marta – Grupo de Pesquisa em Comunicação e Culturas Esportivas.

Olívia Luiza Pilar de Souza , Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Mestra e doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais (PPGCOM-UFMG), na linha Processos Comunicativos e Práticas Sociais. Pós-graduada em Marketing Digital pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MG) e graduada em Comunicação Social (Jornalismo) pela mesma instituição. Integrante do Coletivo Marta – Grupo de Pesquisa em Comunicação e Culturas Esportivas.

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Published

31-01-2025

How to Cite

Vimieiro, A. C., Rodrigues Eugênio, F., & Pilar de Souza , O. L. (2025). Studies on Media, Sport, and Gender in Brazil: Narratives of Women’s Football and Some Proposals. E-Compós, 28. https://doi.org/10.30962/ec.2714

Issue

Section

Artigos Originais