Audiovisual Representations
LGBT+ characters in the series 3%
DOI:
https://doi.org/10.30962/ec.2726Keywords:
Representation, Intersectionality, LGBT+ characters, Series 3%Abstract
This article aims to discuss the diversity of characters in the series 3%, also with the intention to extend the debate to diversity in Brazilian audiovisual. We start with a theoretical discussion on gender theories, queer theory and the analytical bias of intersectionality, both from a sociocultural point of view and from the perspective of power relations and subalternity. Then, we present an overview of the LGBT+ characters in the 3% series, in order to verify the representation of characters and their intersectionalities. Finally, we deepen the analysis of the character Joana, the only LGBT+ black protagonist of a Brazilian series produced by Netflix.
Downloads
References
AMARAL, A. Cultura pop digital brasileira: em busca de rastros político-identitários em redes. Revista ECO-Pós, v. 19, n. 3, p. 68-89, 2016. Disponível em: <https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/5422/3996>. Acesso em: 21 jul. 2023.
ANZALDÚA, G. La conciencia de la mestiza: rumo a uma nova consciência. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 13, n. 3, p. 704-719, set.-dez., 2005.
ASHLEY, P. A. (Coord.). Ética e responsabilidade social nos negócios. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2005.
BENEDETTI, M. R. Toda feita: o corpo e o gênero das travestis. Rio de Janeiro: Garamond, 2005.
BORGES, G; REIA-BAPTISTA, V. (Orgs.). Discursos e práticas de qualidade na televisão. Lisboa: Livros Horizonte, 2008.
BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.
CANCIO, T. O.; CHACEL, M. C. C. “Sim, elas são bissexuais”: representação de personagens bissexuais femininas nas telenovelas da Globo. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO. 45., João Pessoa, 2022. Anais... João Pessoa: UFPB, 2022. p. 1-27.
CARNEIRO, A. S. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.
COLLINS, P. H. Intersectionality as Critical Social Theory. Durham; Londres: Duke University Press, 2019.
COMPARATO, D. Roteiro: arte e técnica de escrever para cinema e televisão. Rio de Janeiro: Nórdica, 1983.
CRENSHAW, K. Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: a Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory, and Antiracist Politics. Chicago: University of Chicago Legal Forum, 1989.
______. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 171-188, 2002.
DERRIDA, J. A escritura e a diferença. São Paulo: Perspectiva, 2002.
FERGUSON, R. Aberrations in Black: Towards a Queer of Color Critique. Mineápolis: University of Minnesota Press, 2003.
FERGUSON, S. Feminismos interseccional e da reprodução social: rumo a uma ontologia integrativa. Cadernos Cemarx, Campinas, n. 10, p. 13-38, 2018.
FOUCAULT, M. História da sexualidade I: a vontade de saber. São Paulo: Graal, 2005.
GONZÁLEZ, L. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Organização de Flavia Ríos e Márcia Lima. São Paulo: Zahar, 2020.
______. Por um feminismo afro-latino-americano. Caderno de Formação Política do Círculo Palmarino, n. 1, p. 12-20, 2011.
GONZATTI, C. Por um jornalismo de cultura pop feminista: gênero e raça nas críticas sobre Pantera Negra. In: MENDES, F. M. M.; QUEIRÓS, F. A. T.; SILVA, W. C. (Orgs.). Pesquisa em comunicação: jornalismo, raça e gênero. Rio Branco: Nepan, 2021. p. 12-25.
GRIJÓ, W. O negro na telenovela brasileira: a atualidade das representações. Estudos em Comunicação, n. 11, p. 185-204, 2012.
KULICK, D. Travesti: prostituição, sexo, gênero e cultura no Brasil. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2008.
LEMOS, L. et al. Ficção seriada e resistência. In: PRATA, N. et al. (Orgs.). Resistências compartilhadas: comunicação, liberdade e cidadania. São Paulo: Intercom, 2021. p. 345-372.
LEVEK, A. et al. A responsabilidade social e sua interface com o marketing social. Revista da FAE, Curitiba, v. 5, n. 2, p. 15-25, maio-ago. 2022.
LOPES, M. I. V. Telenovela como recurso comunicativo. MATRIZes, v. 3, n. 1, p. 21-47, 2011. Disponível em: <https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v3i1p21-47>. Acesso em: 21 jul. 2023.
LOURO, G. L. Teoria queer: uma política pós-identitária para a educação. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 541-553, 2001.
MACHADO, A.; VÉLEZ, M. L. Fim da televisão?. In: FECHINE, Y.; CARLÓN, M. (Orgs.). O fim da televisão. Rio de Janeiro: Confraria do Vento, 2014. p. 54-76.
MILLER, T. O agora e o futuro da televisão. In: FECHINE, Y.; CARLÓN, M. (Orgs.). O fim da televisão. Rio de Janeiro: Confraria do Vento, 2014. p. 77-95.
MOZDZENSKI, L. P. Outvertising – a publicidade fora do armário: retóricas do consumo LGBT e retóricas da publicidade lacração na contemporaneidade. 2019. 311 f. Tese (Doutorado em Comunicação) – Centro de Artes e Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.
OROZCO, G. Televisão: causa e efeito de si mesma. In: FECHINE, Y.; CARLÓN, M. (Orgs.). O fim da televisão. Rio de Janeiro: Confraria do Vento, 2014. p. 96-113.
PAULINO, F. O. Responsabilidade social da mídia: análise conceitual e perspectivas de aplicação no Brasil, Portugal e Espanha. 2008. 348 f. Tese (Doutorado em Comunicação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2008.
PELÚCIO, L. Abjeção e desejo: uma etnografia travesti sobre o modelo preventivo de aids. São Paulo: Annablumne; FAPESP, 2009.
PENNER, T. A. Bandeiras Netflix: produção global e representações discursivas da diversidade LGBT+ nas séries brasileiras. 2021. 441 f. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021.
______. A produção original da Netflix de 2013 a 2020: nacionalidades dos títulos e tendências. Interin, Curitiba, v. 28, n. 2, p. 9-35, jul.-dez. 2023.
PRECIADO, B. Multidões queer: notas para uma política dos “anormais”. Revista Estudos Feministas. Florianópolis, v. 19, n. 1, p. 11-20, 2011.
PULLEN, C. LGBT Transnational Identity in the Media. Londres: Palgrave McMillan, 2012.
REA, C. A.; AMANCIO, I. M. S. Descolonizar a sexualidade: teoria queer of color e trânsitos para o Sul. Cadernos Pagu, Campinas, n. 53, p, 2018.
SCOLARI, C. A. This is The End: as intermináveis discussões sobre o fim da televisão. In: FECHINE, Y.; CARLÓN, M. (Orgs.). O fim da televisão. Rio de Janeiro: Confraria do Vento, 2014. p. 34-53.
SIMPSON, K. Travestis: entre a atração e a aversão. In: VENTURI, G.; BOKANY, V. (Orgs.). Diversidade sexual e homofobia no Brasil. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2011. p. 109-117.
SPIVAK, G. C. Pode o subalterno falar?. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
ZEISLER, A. Feminism and Pop Culture: Seal Studies. Nova York: Basic Books, 2008.
% É A SÉRIE de língua não-inglesa mais assistida nos EUA. Hypeness, 20 mar. 2017. Disponível em: <https://www.hypeness.com.br/2017/03/3-e-a-serie-de-lingua-nao-inglesa-mais-assistida-nos-eua/>. Acesso em: 10 dez. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Tomaz Penner, Clarice Greco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles belong to the author, with the rights of the journal over the first publication. The authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the source of the original publication. Because we are an open-access journal, the free-of-charge,educational, scientific, and non-commercial use of the papers is allowed, as long as the source is cited.
Authorship
Any person who has effectively participated in the conception of the study, the development of the experimental part, the analysis and interpretation of data and the final wording, is considered as an author. By submitting an article for publication in E-Compós Journal, the author agrees with the following terms: 1. The author keeps the rights on the article, but its publication in the journal automatically implies the full and exclusive disposal of the copyright rights for the first edition, without payment. 2. The ideas and opinions expressed in the article are the sole responsibility of the author, not necessarily reflecting the views of the journal. 3. After the first publication, the author is authorized to take additional contracts, independent of the journal, for the dissemination of the paper by other means (e.g. when publishing in the institutional repository or as a book chapter), provided that the complete citation of the original publication. 4. The author of a published article is allowed and is stimulated to distribute his work online, always with the proper citation of the first edition.
Conflicts of interest and research ethics
If the developed research or the publication of the article may raise doubts as to potential conflicts of interest, the author should declare, in a final note, that no links to funding bodies have been omitted, as well as to commercial or political institutions. Similarly, the institution to which the author is bound should be mentioned, as well as others that may have collaborated in the execution of the study, evidencing that there are no conflicts of interest with the result already presented. It is also necessary to inform that the interviews and experiences involving human beings have obeyed the established ethical procedures for scientific research. The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication, not made available for other purposes or to third parties. The copyrights belong exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal consist in the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distribution of the material in any media or format) and adaptation (remix, transformation and creation of material from licensed content for any purposes, including commercial) are permitted.