The Female Debut in Soccer Broadcasts on TV Globo
Repercussions on Twitter
DOI:
https://doi.org/10.30962/ecomps.2747Keywords:
Soccer commentator, Women, Semiotics, Rede Globo de Televisão, TwitterAbstract
The soccer games broadcasts by Rede Globo de Televisão had a woman as main commentator on an open channel for the first time in 2022. This function is still performed mostly by men. In order to identify the repercussion of the female debut in two moments – the semifinal of the Women’s Supercopa do Brasil and the coverage of the game between Ceilândia and Botafogo for the Men’s Copa do Brasil –, a qualitative research was developed, based on discursive semiotic analysis of Twitter users comments. It was identified the permanence of a structure of gender prejudice in the context of soccer and the demarcation of this space still established as male power area.
Downloads
References
“AMULETO” DO BOTAFOGO, Renata Silveira fará narração histórica na Globo: ‘Que todo esse astral e energia positiva me acompanhem’. Fogãonet, on-line, 20 abr. 2022. Disponível em: <https://www.fogaonet.com/noticias-do-botafogo/amuleto-do-botafogo-renata-silveira-fara-narracao-historica-na-globo-que-todo-esse-astral-e-energia-me-acompanhem/>. Acesso em: 20 ago. 2022.
ARAÚJO, É. A.; VENTURA, M. Misoginia no futebol feminino: retratos históricos no jornalismo esportivo. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 44., 2021, Remoto. Anais... São Paulo: Intercom, 2021. p. 1-15.
ASSIS, I. P.; EMERIM, C. Da semiótica discursiva a uma proposta de análise de produtos audiovisuais no Webjornalismo. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 40., 2017, Curitiba. Anais... São Paulo: Intercom, 2017. p. 1-15.
BARROS, D. L. P. Teoria semiótica do texto. São Paulo: Editora Parma, 2005.
DAMATTA, R. Esporte na sociedade: um ensaio sobre o futebol brasileiro. In: DAMATTA, R.; FLORES, L. F. B. N.; GUEDES, S. L.; VOGEL, A. Universo do futebol: esporte e sociedade brasileira. Rio de Janeiro: Pinakotheke, 1982. p. 19-42.
DE LAURETIS, T. A tecnologia de gênero. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.
EMERIM, C. Relações semióticas: o JN 2020 e as inserções publicitárias. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 43., 2020, Remoto. Anais... São Paulo: Intercom, 2020. p. 1-15.
FERRO, R. X. O. Narradoras em transmissões esportivas no brasil: mapeamento histórico da presença feminina na narração em veículos de rádio, televisão e internet. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 44., 2021, Remoto. Anais... São Paulo: Intercom, 2021. p. 1-15.
FILME DESTACA O compromisso da Globo com qualidade e respeito. Globo.com, on-line, 16 jul. 2020. Disponível em: <https://redeglobo.globo.com/novidades/noticia/filme-destaca-o-compromisso-da-globo-com-qualidade-e-respeito.ghtml>. Acesso em: 21 out. 2023.
GOELLNER, S. V. Mulheres e futebol no Brasil: entre sombras e visibilidades. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 143-151, 2005.
GUERRA, M. O. TV X Rádio – o jogo da narração: a imaginação entra em campo e seduz o torcedor. 246 f. 2006. Tese (Doutorado em Comunicação) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2006.
JOHN, V. M. Jornalismo esportivo e equidade de gênero: a ausência das mulheres como fonte de notícias na cobertura dos jogos olímpicos de Londres 2012. Estudos em Jornalismo e Mídia, Florianópolis, v. 11, n. 2, p. 498-509, 2014.
MORGADO, F. O pioneirismo do Rio de Janeiro nas transmissões experimentais da TV Tupi. In: Encontro Regional Sudeste de História da Mídia, 6., 2020, Niterói. Anais... São Paulo: Alcar, 2020. p. 1-13.
ORTIZ, J. Futebol televisionado e recepção no Twitter. Interin, Curitiba, v. 15, n. 1, p. 19-31, 2013.
PACHECO, L. T.; SILVA, S. R. Mulheres e jornalismo esportivo: possibilidades e limitações em um campo masculino. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 28, n. 3, e61002, 2020.
PORTUGUESA-RJ X CORINTHIANS: veja onde assistir, escalações, desfalques e arbitragem. Globo Esporte, on-line, 20 abr. 2022. Disponível em: <https://ge.globo.com/sp/futebol/copa-do-brasil/noticia/2022/04/20/portuguesa-rj-x-corinthians-veja-onde-assistir-escalacoes-desfalques-e-arbitragem.ghtml>. Acesso em: 20 ago. 2022.
RENATA SILVEIRA ESTREIA como narradora na Globo, e web comemora: “Histórico”. Folha de S.Paulo, on-line, 9 fev. 2022. Disponível em: <https://f5.folha.uol.com.br/televisao/2022/02/renata-silveira-estreia-como-narradora-na-globo-e-web-comemora-historico.shtml>. Acesso em: 20 ago. 2022.
RIAL, C. Futebol e mídia: a retórica televisiva e suas implicações na identidade nacional, de gênero e religiosa. Antropolítica, Niterói, v. 14, n. 1, p. 61-80, 2003.
SANTOS, A. D. G. A consolidação de um monopólio de decisões: a Rede Globo e a transmissão do Campeonato Brasileiro de Futebol. 273f. 2013. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Unidade Acadêmica de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2013.
SAVENHAGO, I. J. S. Futebol na TV: evolução tecnológica e linguagem de espetáculo. Verso e Reverso, São Leopoldo, v. 25, n. 58, p. 22-31, 2011.
SCHINNER, C. F. Manual dos locutores esportivos: como narrar futebol e outros esportes no rádio e na televisão. São Paulo: Panda Books, 2004.
SCOTT, J. W. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, jul.-dez. 1995, p. 71-99.
TRANSMISSÃO – SEMIFINAL: FLAMENGO X GRÊMIO. Apresentado (narração) por Renata Silveira. Rio de Janeiro: Rede Globo de Televisão, 9 fev. 2022, 15h30. Duração: 115 min.
VIMIEIRO, A. C.; QUEIRÓZ, A.; MALDINI, G.; MARTINS, M. C. A economia cultural do futebol brasileiro no século XXI: comodificação, hibridez e contradições. Recorde, Rio de Janeiro, v. 12, n. 1, p. 1-34, 2019.
TWEETDECK. Disponível em: <https://tweetdeck.twitter.com/>. Acesso em 15 ago. 2022.
ZAGO, G. S. Circulação e recirculação de narrativas do acontecimento no Jornalismo em Rede: a Copa do Mundo de 2014 no Twitter. 218f. 2014. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação) – Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Raphaela Xavier de Oliveira Ferro, Valci Regina Mousquer Zuculoto, Cárlida Emerim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles belong to the author, with the rights of the journal over the first publication. The authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the source of the original publication. Because we are an open-access journal, the free-of-charge,educational, scientific, and non-commercial use of the papers is allowed, as long as the source is cited.
Authorship
Any person who has effectively participated in the conception of the study, the development of the experimental part, the analysis and interpretation of data and the final wording, is considered as an author. By submitting an article for publication in E-Compós Journal, the author agrees with the following terms: 1. The author keeps the rights on the article, but its publication in the journal automatically implies the full and exclusive disposal of the copyright rights for the first edition, without payment. 2. The ideas and opinions expressed in the article are the sole responsibility of the author, not necessarily reflecting the views of the journal. 3. After the first publication, the author is authorized to take additional contracts, independent of the journal, for the dissemination of the paper by other means (e.g. when publishing in the institutional repository or as a book chapter), provided that the complete citation of the original publication. 4. The author of a published article is allowed and is stimulated to distribute his work online, always with the proper citation of the first edition.
Conflicts of interest and research ethics
If the developed research or the publication of the article may raise doubts as to potential conflicts of interest, the author should declare, in a final note, that no links to funding bodies have been omitted, as well as to commercial or political institutions. Similarly, the institution to which the author is bound should be mentioned, as well as others that may have collaborated in the execution of the study, evidencing that there are no conflicts of interest with the result already presented. It is also necessary to inform that the interviews and experiences involving human beings have obeyed the established ethical procedures for scientific research. The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication, not made available for other purposes or to third parties. The copyrights belong exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal consist in the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distribution of the material in any media or format) and adaptation (remix, transformation and creation of material from licensed content for any purposes, including commercial) are permitted.