Brazilian Lesbian Webseries as a Transgression Product
DOI:
https://doi.org/10.30962/ec.2873Keywords:
Webseries, Audiovisual fiction, Lesbian representationAbstract
Webseries are serial narratives, similar to television series, that emerge from the context of convergence culture and are produced for distribution on the web. In this context, the article proposes a reflection on the prohibition in the regime of representation of gender and sexuality in Brazilian soap operas and a debate on lesbian webseries, introducing the concept of escape applied to these fictional narratives. It starts from the idea that webseries inaugurate new visibilities and break with patterns guided by heteronormativity. Finally, we present the universe of these productions in Brazil, bringing the webserie SEPTO as a representative of these narratives.
Downloads
References
ANDERSON, C. A cauda longa: do mercado de massa para o mercado de nicho. São Paulo: Elsevier Brasil, 2006.
BAHIANA, A. M. Como ver um filme. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.
BONA, D. T. A arte da fuga: dos escravos fugitivos aos refugiados. [S.l.]: [s.n.], 2016. Disponível em: <https://pt.scribd.com/document/438170205/A-Arte-Da-Fuga-Denetem-Touam-Bona>. Acesso: em 4 fev. 2023.
CARRERA, F.; MEIRINHO, D. Mulheres negras nas artes visuais: modos de resistência às imagens coloniais de controle. Revista ECO-Pós, v. 23, n. 3, p. 55-81, 2020. Disponível em: <https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/27572/pdf> Acesso em: 6 fev. 2023.
CIRNE, L. Repensando o telejornalismo a partir da digitalização da TV: em busca de formatos interativos. 2014. 246 f. Tese (Doutorado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2014.
COELHO, D.; LACERDA, J. A produção de conteúdo audiovisual para a web: circulação e consumo da websérie SEPTO. In: SATLER, L. L. (Org.). Pesquisa em arte, audiovisual e performances. Goiânia: Editora da Imprensa Universitária, 2020.
DANTAS, P. Websérie SEPTO, 2016. Disponível em: <https://www.catarse.me/septowbs> Acesso em: 10 mar. 2023.
DAVIS, A. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo Editorial, 2016.
FIGUEIREDO, C. D.; LINS, G. A. 2015. Webséries ou séries na web? Uma discussão a partir da noção de interação. Revista GEMInIS, v. 6, n. 1, p. 205-223, 2015. Disponível em: <https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/226>. Acesso em: 18 mar. 2023.
FRAGOSO, S.; RECUERO, R.; AMARAL, A. Métodos de pesquisa para internet. Porto Alegre: Sulina, 2015.
hooks, B. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2022.
HALL, S. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio, Apicuri, 2016.
JENKINS, H. Cultura da convergência: onde a velha e a nova mídia colidem. São Paulo: Aleph, 2009.
______.; GREEN, J.; FORD, S. Cultura da conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Aleph, 2014.
LOPES, M. I. V. Telenovela brasileira: uma narrativa sobre a nação. Comunicação & Educação, n. 26, p. 17-34, 2003.
LOURO, G. L. O corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.
MORALES MORANTE, F.; HERNÁNDEZ, P. La webserie: convergencias y divergencias de un formato emergente de la narrativa en Red. Revista Comunicación, Sevilla, v. 1, n. 10, p. 140-149, 2012. Disponível em: <https://ddd.uab.cat/pub/artpub/2012/106641/comunicacion_a2012v1n10p140.pdf>. Acesso em: 21 jan. 2023.
NASCIMENTO, F. Bicha (nem tão) má: representações da homossexualidade na telenovela Amor à Vida. 2015. 226 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.
NORONHA, C. E. Comércio de teledramaturgia no exterior populariza tramas nacionais e constrói visão sobre o país. Centro de Crítica da Mídia, 11 nov. 2021. Disponível em: <https://blogfca.pucminas.br/ccm/comercio-de-teledramaturgia-no-exterior-populariza-tramas-nacionais-e-constroi-visao-sobre-o-pais/> Acesso em: 14 mar. 2023.
PALLOTTINI, R. Dramaturgia de televisão. São Paulo: Perspectiva, 2012.
RED. Disponível em: <https://www.163films.com/home-1#/red-1/> Acesso em: 10 mar. 2023.
RELEMBRE BEIJOS GAYS que fizeram história na televisão brasileira. Estadão, 8 fev. 2021. Disponível em: <https://www.estadao.com.br/emais/tv/relembre-os-beijos-gays-que-fizeram-historia-na-televisao-brasileira/>. Acesso em: 14 mar. 2023.
SEPTO. Disponível em: <https://www.caboreaudiovisual.com.br/septo> Acesso em: 10 mar. 2023.
SILVERO PEREIRA FALA sobre beijo gay no último capítulo de Pantanal. Correio Braziliense, 8 out. 2022. Disponível em: <https://www.correiobraziliense.com.br/diversao-e-arte/2022/10/5042973-silvero-pereira-fala-sobre-beijo-gay-no-ultimo-capitulo-de-pantanal.html> Acesso em: 14 mar. 2023.
ZANETTI, D. Webséries: narrativas seriadas em ambientes virtuais. Revista GEMInIS, v. 4, n. 1, p. 69-88, 2013. Disponível em: <http://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/128>. Acesso em: 23 jan. 2023.
ZORZI, A. C. “Torre de Babel”: explosão trouxe discussão de homofobia em 1998. Estadão, 3 ago. 2021. Disponível em: <https://www.estadao.com.br/emais/tv/torre-de-babel-explosao-trouxe-discussao-de-homofobia-em-1998/> Acesso em: 14 mar. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Vanessa Paula Trigueiro, Lívia Cirne
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles belong to the author, with the rights of the journal over the first publication. The authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the source of the original publication. Because we are an open-access journal, the free-of-charge,educational, scientific, and non-commercial use of the papers is allowed, as long as the source is cited.
Authorship
Any person who has effectively participated in the conception of the study, the development of the experimental part, the analysis and interpretation of data and the final wording, is considered as an author. By submitting an article for publication in E-Compós Journal, the author agrees with the following terms: 1. The author keeps the rights on the article, but its publication in the journal automatically implies the full and exclusive disposal of the copyright rights for the first edition, without payment. 2. The ideas and opinions expressed in the article are the sole responsibility of the author, not necessarily reflecting the views of the journal. 3. After the first publication, the author is authorized to take additional contracts, independent of the journal, for the dissemination of the paper by other means (e.g. when publishing in the institutional repository or as a book chapter), provided that the complete citation of the original publication. 4. The author of a published article is allowed and is stimulated to distribute his work online, always with the proper citation of the first edition.
Conflicts of interest and research ethics
If the developed research or the publication of the article may raise doubts as to potential conflicts of interest, the author should declare, in a final note, that no links to funding bodies have been omitted, as well as to commercial or political institutions. Similarly, the institution to which the author is bound should be mentioned, as well as others that may have collaborated in the execution of the study, evidencing that there are no conflicts of interest with the result already presented. It is also necessary to inform that the interviews and experiences involving human beings have obeyed the established ethical procedures for scientific research. The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication, not made available for other purposes or to third parties. The copyrights belong exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal consist in the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distribution of the material in any media or format) and adaptation (remix, transformation and creation of material from licensed content for any purposes, including commercial) are permitted.