Narrative Derivation in Television Serial Fiction

examining spin-offs, from Once Upon a Time

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ecomps.2945

Keywords:

Spin-Off, Television serial fiction, Narrative Derivation, Canon, Once Upon a Time

Abstract

We will examine spin-off works, especially in their textual logics of narrative derivation from parent works. From a poetic and narratological perspective, we emphasize intertextual operations, as well as the pragmatics that articulate the relationships between textual structures and reading horizons of these works. In the analysis of these products, we value the dialectic between “vagueness” and “coherence”: in the first, we identify what the master works hide as potential for intrigue; in the second, we identify the anchoring of derivative works to the parent works. We analyze how these textual derivation strategies work in the first season of Once Upon a Time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Benjamim Picado, Universidade Federal Fluminense, Niterói, Rio de Janeiro, Brasil

Doutor em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), é Professor Titular do Departamento de Estudos Culturais e Mídia e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense (PPGCOM/UFF), no qual coordena o Grupo de Pesquisa em Análise da Fotografia e de Narrativas Visuais e Gráficas (GRAFO/NAVI) e o Laboratório de Estudos sobre Intrigas Mediáticas (Media_Müthos).

João Senna Teixeira, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil

Doutor e Mestre em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas da Universidade Federal da Bahia (PósCom-UFBA). Pesquisador associado com bolsa de pós-doutorado do CNPq no Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia em Democracia Digital na Universidade Federal da Bahia (INCT.DD).

Priscila Mana Vaz, Universidade Federal Fluminense, Niterói, Rio de Janeiro, Brasil

Doutora em Comunicação pela Universidade Federal Fluminense (UFF) e Mestre em Comunicação pela mesma instituição. Atua com Projetos de Desenvolvimento para elaboração de novos formatos narrativos em plataformas digitais em uma startup de sua propriedade, a Nextale. Bolsista do Programa “Pesquisador Empreendedor” da FAPERJ e pesquisadora associada do Laboratório de Estudos sobre Interigas Mediáticas (Media_Müthos), no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense.

References

BARBIERI, D. Tempo e serialità I confini della narratività nel comic book americano di supereroi. XVIII CONSEGNO DELL’ASSOCIAZIONE ITALIA¬NA DI STUDI SEMIOTICI. out. 1990, Montecatini, out. 1990.

BARONI, R. La Tension Narrative: suspense, curiosité et surprise. Paris: Seuil, 2007.

BARONI, R.; JOST, F. (orgs.) Répenser le récit avec les series televises. Télévision, Paris, v. 7, p. 9-12, 2016.

BARONI, R.; REVAZ F. (orgs.). Narrative Sequence in Contemporary Narratology. Columbus: Ohio University Press, 2016.

BARTHES, R. Introduction à l’analyse structurale du récit”. Communications, v. 8, Paris, p. 1-27, 1966.

BARTHES, R. As sucessões de ações. In: A Aventura Semiológica. Trad. Mario Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2001. p. 153-168.

BUTLER, J. Television Style. New York: Routledge, 2013.

CALABRESE, O. A idade Neobarroca. Lisboa: Edições 70, 1999.

CAPRETTINI, G.; ECO, U. Enciclopédia Einaudi, v. 31, Signo. Lisboa: Imprensa Nacional/Casa da Moeda, 1994.

ECO, U. Lector in Fabula. Milano: Bompiani, 1979.

ECO, U. Innovation and Repetition: between modern and post-modern aesthetics. Daedalus, v. 114, n. 4, p. 161-184, 1985.

ECO, U. I Limiti della Interpretazione. Milano: Bompiani, 1989.

ECO, U. Six Walks in the Fictional Woods. Cambridge: Harvard University Press, 1994.

ESQUENAZI, J. P. Les Séries Televisés: l’avenir du cinéma? Paris: Armand Colin, 2014.

ESQUENAZI, J. P. Éléments pour l’Analyse des Séries. Paris: L’Harmattan, 2017.

GENETTE, G. Discurso da Narrativa. Lisboa: Vega, 1995.

GREIMAS, A.J.; COURTÉS, J. Sémiotique: Dictionaire raisoné de la théorie du langage, Paris: Hachette, 1979;

INGARDEN, R. The Literary Work of Art. Evanston: Northwestern University Press, 1973.

ISER, W. The Implied Reader: patterns of communication in prose fiction form Bunyan to Beckett. Baltmore: Johns Hopkins University Press, 1974.

ISER, W. The Act of Reading: a theory of aesthetic response. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1978.

JAUSS, H. R. Pour une Esthétique de La Réception. Paris: Gallimard, 1978.

KERMODE, F. The Sense of an Ending. Oxford: Oxford University Press, 2000.

MITTELL, J. Genre and Television: from cop shows to cartoons in American culture. London: Routledge, 2004.

MITTELL, J. Complex TV: the poetics of contemporary television storytelling. New York: NYU Press, 2015.

NEWMAN, M. From Beats to Arcs: towards a poetics of television narrative. The Velvet Light Trap, v. 58, p. 16-28, 2006.

PEACOCK, S.; JACOBS (orgs.). Television Style and Aesthetics. London: Bloombury, 2013.

PICADO, B. Estilo e Aspecto: inflexões estilísticas na mise-en-scène da obra seriada televisiva de Aaron Sorkin. Aniki: revista portuguesa da imagem em movimento, v. 6, n. 1, p. 82-106, 2019.

PICADO, B. Dois Dogmas da Poética do Storytelling Televisual: transcendência culturalista e imanência mediática em Jason Mittell. Contemporanea, v. 18, p. 25-46, 2020.

ROCHA, S. M. O Estilo Televisivo e sua Pertinência para a TV como Prática Cultural. Florianópolis: Insular, 2016.

ROCHA, S. M.; FERRARAZ, R. (org.). Análise da Ficção Televisiva. Florianopolis: Insular, 2019.

STERNBERG, M. Expositional Modes and Temporal Ordering in Fiction. Bloomington: Indiana University Press, 1978.

TEIXEIRA, J. S. O cânone dos quadrinhos. RUA: Revista Universitária do Audiovisual, 55, 2012. Disponível em: https://www.rua.ufscar.br/o-canone-nos-comics/. Acesso em: 20 set. 2023.

TEIXEIRA, J. S. Formação dos subcampos dos comics norte-americanos. In: Bourdieu e os estudos de mídia: campo trajetória e autoria. Salvador: Edufba, 2014. p. 81-98.

TEIXEIRA, J. S. A Construção em Teia do Universo Cinemático da Marvel. 240 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura Contemporâneas) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019.

TEIXEIRA, J. S.; SOUZA, M. C. J. Princípios e recursos da continuidade narrativa na serialidade dos comics de super-heróis. Fronteiras: estudos midiáticos, v. 21, n. 3, p. 130-141, 2019.

THON, J.N. Converging Worlds: from transmedial storyworlds to transmedial universes. Storyworlds: a journal of narrative studies, v. 7, n. 2, p. 21-53, 2009.

TOMACHEVSKI, B. Temática. In: Teoria da Literatura: formalistas russos. Porto Alegre: Globo, 1970. p. 169-204.

VAZ, Priscila Mana. Contos de Fada em Spin Off: expansão e contração de mundos ficcionais em O Sítio do Picapau Amarelo e Once Upon a Time. 193 f. Tese (Doutorado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal Fluminense, 2023.

VIEIRA, M. V. B. Origem do drama seriado contemporâneo. Matrizes, v. 9, n. 1, p. 127-143, 2015.

VOLLI, U. Manual de Semiótica. Trad. Sylvia Debetto Reis. São Paulo: Loyola, 2007.

Published

30-07-2024

How to Cite

Picado, B., Senna Teixeira, J., & Mana Vaz, P. (2024). Narrative Derivation in Television Serial Fiction: examining spin-offs, from Once Upon a Time. E-Compós. https://doi.org/10.30962/ecomps.2945

Issue

Section

Ahead of Print