Esport drifts

theoretical turmoil, epistemic privilege, and perspectives from the South

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ecomps.3010

Keywords:

Game studies, Esports, Digital culture, Gamer culture, Global South

Abstract

This article discusses issues related to the concept and histories of esports, specifically how sports activities in video games are approached. From three general perspectives, it examines the theoretical turmoil and epistemic privilege that underpins the most common characterization of esports used by the academic community. It argues that epistemic models originating from the Global North, based on local stories of professional movements and the evolution of a small group in hegemonic spaces, are insufficient to make sense of the diversity of practices and gaming situations in esports. Ultimately, it proposes a definition that is epistemically fairer to the South.

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Author Biography

Tarcízio Macedo, Universidade Federal Fluminense, Niterói, Rio de Janeiro, Brasil

Pesquisador e professor associado ao Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense (PPGCom, UFF), em regime de pós-doutorado financiado pelo CNPq. Doutor em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Comunicação, Cultura e Amazônia pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Bacharel em Comunicação Social, com habilitação em Jornalismo, pela mesma instituição. Atua como pesquisador associado ao Laboratório de Pesquisa em Culturas Urbanas e Tecnologias (LabCult, UFF) e como colaborador do Laboratório de Artefatos Digitais (LAD, UFRGS) e do grupo de pesquisa em Inovação e Convergência na Comunicação (InovaCom, UFPA).

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Published

11-07-2024

How to Cite

Macedo, T. (2024). Esport drifts: theoretical turmoil, epistemic privilege, and perspectives from the South. E-Compós. https://doi.org/10.30962/ecomps.3010

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