Melomania, nostalgia and authorship

Songs in Kleber Mendonça Filho’s feature films

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ecomps.3094

Keywords:

Nostalgia, Kleber Mendonça Filho, Melomania, Song, Pop culture

Abstract

This article analyzes the creative process in the use of popular songs in feature films directed by Kleber Mendonça Filho, aiming to demonstrate that the musical selection in his films reveals recurring stylistic and authorial traits, such as melomania and nostalgia. The analyzed corpus includes the feature films Neighboring sounds (2012), Aquarius (2016), Bacurau (2019), and Pictures of ghosts (2023). The research adopts inferential criticism as its methodology, which goes beyond film analysis to consider the cultural contexts of the creative process, with a predominant focus on the relationships between lyrical poetry and dramatic action. The results indicate that musical selection functions as a structuring element of the narrative and characterization.

Downloads

Author Biographies

Breno Alvarenga, Universidade Federal Fluminense, Niterói, Rio de Janeiro, Brasil

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Cinema e Audiovisual da Universidade Federal Fluminense (PPGCine-UFF), mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Pernambuco (PPGCOM-UFPE) e graduado em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Realizou dois intercâmbios com estudos em cinema, na Universidad de Granada (Espanha) e na Universidad Nacional de La Plata (Argentina).

Rodrigo Carreiro, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Pernambuco, Brasil

Coordenador e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e do Bacharelado em Cinema e Audiovisual da Universidade Federal de Pernambuco, instituição onde cursou Mestrado e Doutorado em Comunicação. É bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq – Categoria E. Fez pós-doutorado na Universidade Federal Fluminense (UFF).

References

ALVARENGA, B. A música popular em Aquarius: uma análise do uso de canções pré-existentes na narrativa fílmica. 2020. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2020.

BARTMANSKI, D; WOODWARD, I. Vinyl: the analogue record in the digital age. London: Bloomsbury Academic, 2015.

BAXANDALL, Michael. Padrões de intenção: a explicação histórica dos quadros. São Paulo: Cia das Letras, 2006.

BORDWELL, David. Figuras traçadas na luz: a encenação do cinema. Campinas: Papirus, 2009.

BORDWELL,D.; THOMPSON, K. Film history: an introduction. 4. ed. New York: MacGraw-Hill, 2018.

__________, D. On the history of film style. Cambridge: Harvard University Press, 1998.

BOURDIEU, P. La distinction: Critique sociale du jugement. Paris: Les Éditions de Minuit, 1979.

CONTENTE, R. ‘Som é 50% do meu filme’, diz Kleber Mendonça Filho. JC Online, 4 jan. 2013. Disponível em: https://jc.ne10.uol.com.br/canal/cultura/cinema/noticia/2013/01/04/som-e-50_porcento-do-meu-filme-diz-kleber-mendonca-filho-68806.php. Acesso em: 19 jun. 2024.

COUSINS, M. História do Cinema. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

DELEUZE, G.; Guattari, F. Anti-Oedipe: capitalisme et schizophrénie. Paris: Minuit, 2010.

DENORA, T. Music in everyday life. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

FLORO, P. Entrevista: DJ Dolores. Revista O Grito!, 18 out. 2013. Disponível em: https://revistaogrito.com/entrevista-dj-dolores/. Acesso em: 3 fev. 2025.

FONSECA, R. A consagração de Kleber Mendonça. Revista da Cinema, 14 jul. 2016. Disponível em: http://revistadecinema.com.br/2016/07/a-consagracao-de-kleber-mendonca/. Acesso em: 19 jun. 2024.

GORBMAN, C. Auteur Music. In: Beyond the soundtrack: representing music in cinema, pp. 149-162. Oakland: University of California Press, 2007.

HUBBERT, J. The compilation soundtrack from the 1960s to the present. In: GORBMAN, C.; KALINAK, K.; RICHARDSON, J. (orgs.). The Oxford Handbook of film music, pp. 291-318, New York: Oxford University Press, 2013.

KALINAK, K. Film music: a very short introduction. New York: Oxford University Press, 2010.

KRISTEVA. J. Introdução à sem análise. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.

LERINA, R. Retratos fantasmas registra o apagamento e a permanência. Matinal Jornalismo, 24 ago. 2023. Disponível em: https://www.matinaljornalismo.com.br/rogerlerina/cinema/retratos-fantasmas-registra-o-apagamento-e-a-permanencia/. Acesso em: 19 jun. 2024.

LOUREIRO, Mônica. Bacurau: trilha explora contrastes para sublinhar conflito e usa True, do Spandau Ballet, como hit enlatado. Reverb, 1 ago. 2019. Disponível em: https://reverb.com.br/artigo/bacurau-trilha-explora-contrastes-para-sublinhar-conflito-e-usa-true-do-spandau-ballet-como-hit-enlatado. Acesso em: 18 jun. 2024.

MARKS, L.U. The skin of the film: intercultural cinema, embodiment, and the senses. Durham e Londres: Duke University Press, 1999.

NASCIMENTO, D.; VERAS, L. Fiz o contrário do que se esperava. Continente, 2 set. 2019. Disponível em: https://www.revistacontinente.com.br/edicoes/225/rfiz-o-contrario-do-que-se-esperavar--20. Acesso em: 19 jun. 2024.

NOWAK, R. Consuming music in the digital era: technologies, roles and everyday life. London: Palgrave Macmillan, 2016.

OBICI, G. Condição da escuta: mídias e territórios sonoros. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2008.

TRILHA SONORA MUSICAL do filme bacurau – Auditório Evaldo Coutinho 5 set. 2019, YouTube, 9 set. 2019. Duração: 1h45m. Disponível em: https://youtu.be/4hQjVGAZ4pQ. Acesso em: 19 jun. 2024.

PEREIRA, L.O. O Cinema na Música de Bacurau. Continente, 11 set. 2019. Disponível em: https://www.revistacontinente.com.br/secoes/artigo/o-cinema-na-musica-de-bacurau. Acesso em: 19 jun. 2024.

PINHEIRO, M. Kleber Mendonça Filho sob o signo de ‘Aquarius’. Arte Brasileiros, 16 maio 2018. Disponível em: https://artebrasileiros.com.br/cultura/sob-o-signo-de-aquarius/. Acesso em: 19 jun. 2024.

QUINES, S.O. Alta Fidelidade: o consumo de vinil na era da reprodutibilidade digital. Dissertação (Comunicação), Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2013.

SANCHES, P.A. Bacurau é aqui. Carta Capital, 28 ago. 2019. Disponível em: https://farofafa.cartacapital.com.br/2019/08/28/bacurau-filme/. Acesso em: 7 nov. 2023.

SOUZA, T.A. Retratos fantasmas, 26 set. 2023. Disponível em: https://tomazalvessouza.bandcamp.com/album/retratos-fantasmas. Acesso em: 19 jun. 2024.

TRUFFAUT, F. Le plaisir des yeux: Écrits sur le cinema. Paris: Cahiers du Cinéma, 1990.

Published

03-03-2025

How to Cite

Alvarenga, B., & Carreiro, R. (2025). Melomania, nostalgia and authorship: Songs in Kleber Mendonça Filho’s feature films. E-Compós. https://doi.org/10.30962/ecomps.3094

Issue

Section

Ahead of Print