Melomania, Nostalgia and Authorship

Songs in Kleber Mendonça Filho’s Feature Films

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ecomps.3094

Keywords:

Song, Pop culture, Nostalgia, Authorism, Kleber Mendonça Filho

Abstract

This article analyzes the creative process in the use of popular songs in feature films directed by Kleber Mendonça Filho, aiming to demonstrate that the musical selection in his films reveals recurring stylistic and authorial traits, such as melomania and nostalgia. The analyzed corpus includes the feature films Neighboring Sounds (2012), Aquarius (2016), Bacurau (2019), and Pictures of Ghosts (2023). The research adopts inferential criticism as its methodology, which goes beyond film analysis to consider the cultural contexts of the creative process, with a predominant focus on the relationships between lyrical poetry and dramatic action. The results indicate that musical selection functions as a structuring element of the narrative and characterization.

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Author Biographies

Breno Alvarenga, Universidade Federal Fluminense, Niterói, Rio de Janeiro, Brasil

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Cinema e Audiovisual da Universidade Federal Fluminense (PPGCine-UFF), mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Pernambuco (PPGCOM-UFPE) e graduado em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Realizou doutorado sanduíche na Norwegian University of
Science and Technology (NTNU), na Noruega. É, ainda, diretor e roteirista de cinema.

Rodrigo Carreiro, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Pernambuco, Brasil

Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação (PPGCOM-UFPE) e do Bacharelado em Cinema e Audiovisual da Universidade Federal de Pernambuco, instituição onde cursou mestrado e doutorado em Comunicação. É bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq – Categoria E. Fez pós-doutorado na Universidade Federal Fluminense (UFF).

References

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Filmografia

AQUARIUS. Direção de Kleber Mendonça Filho. Roteiro de Kleber Mendonça Filho. Produção de Saïd Ben Saïd, Emilie Lesclaux e Michel Merkt. Coprodução de VideoFilmes e Globo Filmes. Recife: CinemaScópio; SBS Productions; VideoFilmes; Globo Filmes, 2016. (142 min.)

BACURAU. Direção e roteiro de Kleber Mendonça Filho e Juliano Dornelles. Produção de Emilie Lesclaux, Saïd Ben Saïd e Michel Merkt. Brasil; França: CinemaScópio; SBS Productions; Globo Filmes; Arte France Cinéma; Canal Brasil; Telecine, 2019. (131 min.)

O SOM AO redor. Direção e roteiro de Kleber Mendonça Filho. Produção de Emilie Lesclaux. Recife: CinemaScópio, 2012. (131 min.)

RETRATOS FANTASMAS. Direção e roteiro de Kleber Mendonça Filho. Produção de Emilie Lesclaux (CinemaScópio), com coprodução de Silvia Cruz e Felipe Lopes. Recife: CinemaScópio; Vitrine Filmes, 2023. (93 min.)

Published

03-03-2025

How to Cite

Alvarenga, B., & Carreiro, R. (2025). Melomania, Nostalgia and Authorship: Songs in Kleber Mendonça Filho’s Feature Films. E-Compós, 28. https://doi.org/10.30962/ecomps.3094

Issue

Section

Artigos Originais