Rosalía, network spectatorship and new poetics of live broadcasting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ecomps.3193

Keywords:

Live broadcasting, Networked audiovisual, Connected listening, Rosalía

Abstract

The article discusses transformations in the poetics of live concert broadcasting in light of how we experience music and audiovisual media in digital environments. Based on singer Rosalía's performance at Lollapalooza Brazil 2023, broadcast by Multishow and fan profiles on social media platforms, the study analyses how the dynamics of television broadcasting are linked to smartphones, vertical images, selfies and TikTok gestures. By emulating the visual grammars of social media, Rosalía and her team activate a complex network of dispositifs that points to changes in the broadcasting experience, which is now more fragmented, entangled, and marked by vertical images.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Freire Gutmann, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas da Universidade Federal da Bahia (Póscom-UFBA). Bolsista de Produtividade em Pesquisa 2 CNPq. Professora do Departamento de Comunicação e do Póscom-UFBA.

Victor Pires, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, Alagoas, Brasil

Doutor em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de Pernambuco (PPGCOM-UFPE). Professor da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Campus Sertão e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação (PPGCOM/UFAL).

References

ARCE, Julio. Between Raquel Meller and Rosalía. In: LEDESMA, Eduardo; DELGADO, Luisa Elena. The Routledge Hispanic Studies Companion to Twentieth and Twenty-First Century Spain. Trad.: Linda Grabner. 1. ed. London: Routledge, 2025. p. 656–668. Disponível em: https://www.taylorfrancis.com/books/9780367810207/chapters/10.4324/9780367810207-58. Acesso em: 16 jun. 2025.

AUSLANDER, P. Liveness: performance in a mediatized culture. 2. ed. London ; New York: Routledge, 2008.

AUSLANDER, P. Reactivations: essays on performance and its documentation. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2018.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs. [S. l.]: Editora 34, 2020.

D’SOUZA, S. Screen and heard: is TikTok changing the way pop stars perform?. The Guardian, [s. l.], 5 jan. 2023. Disponível em: https://www.theguardian.com/culture/2023/jan/05/screen-and-heard-tiktok-changing-pop-shows-rosalia-lorde-1975. Acesso em: 21 ago. 2023.

FISCHER, G. D.; ROCHA PALMA, G. #Challenge Memory Unlocked: o TikTok como dispositivo construtor de memórias audiovisuais a partir da música. Revista Eco-Pós, [s. l.], v. 25, n. 1, p. 249–273, 2022.

GROSSBERG, L. Cultural Studies and Deleuze-Guattari, Part 1: a polemic on projects and possibilities. Cultural Studies, London, v. 28, n. 1, p. 1-28, 2013.

GREINER, C. O Corpo - Pistas Para Estudos Indisciplinares. [S. l.]: Annablume, 2005. (Coleção Leituras Do Corpo).

GUNTHERT, A. The Consecration of the Selfie: A Cultural History. In: ECKEL, J.; RUCHATZ, J.; WIRTH, S. (org.). Exploring the Selfie. Cham: Springer International Publishing, 2018. p. 27–47. Disponível em: http://link.springer.com/10.1007/978-3-319-57949-8_2. Acesso em: 21 ago. 2023.

GUTMANN, Juliana. Audiovisual em rede: derivas conceituais. Belo Horizonte: Fafich/Selo PPGCOM/UFMG, 2021.

GUTMANN, Juliana; DALLA VECCHIA, Leonam. Lives Musicais em Performance: Mise-en-scène e encenações audiovisuais do “ao vivo” em Billie Eilish. Revista Eco-Pós, [s. l.], v. 25, n. 1, p. 274–300, 2022.

HARAWAY, D. Antropologia Do Ciboprgue: As Vertigens Do Pós - Humano. [S. l.]: Autêntica Editora, 2009.

JANOTTI JR, Jeder; QUEIROZ, Tobias Arruda; PIRES, Victor. Deixa a gira girar: corporeidades musicais em tempos de escuta conexa. Belo Horizonte: Fafich/Selo PPGCOM/UFMG, 2023.

JÚNIOR, F. M. M. Tiktok e Música pop: relações entre mídia, plataformas e produção de conteúdo no meio digital. tropos: comunicação, sociedade e cultura, [s. l.], v. 10, n. 1, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/tropos/article/view/4978. Acesso em: 21 ago. 2023.

MANUEL, Peter. The Rosalía Polemic: Defining Genre Boundaries and Legitimacy in Flamenco. Ethnomusicology, [s. l.], v. 65, n. 1, p. 32–61, 2021.

NUNES, P.; MAIA, R. Fotografia Selfie em festivais: Experiência cultural como dispositivo para a nova imagem urbana. Vista, [s. l.], n. 3, p. 71–94, 2018.

PEREIRA DE SÁ, Simone; POLIVANOV, Beatriz B . Auto-reflexividade, coerência expressiva e performance como categorias para análise dos sites de redes sociais. Contemporanea, v. 10, p. 574-596, 2012.

PEREIRA DE SÁ, Simone. Música Pop-Periférica Brasileira: videoclipes, performances e tretas na cultura digital. Appris, 2021.

PÉREZ ORDÓÑEZ, Cristina; CASTRO-MARTÍNEZ, Andrea; TORRES-MARTÍN, José Luis. Nuevas estrategias de promoción en las Industrias Culturales. El lanzamiento en TikTok del álbum Motomami de Rosalía. ZER: Revista de Estudios de Comunicación, [s. l.], v. 27, n. 53, p. 189–211, 2022.

PIRES, Victor. A produção do “aovivismo”: música, tecnologia e performance midiatizada em tempos de isolamento social. ALCEU, [s. l.], v. 21, n. 44, p. 152–171, 2021.

PIRES, Victor De Almeida Nobre. O tempo da escuta musical: o ao vivo na música a partir da dimensão temporal da escuta conexa. Intexto, [s. l.], n. 55, 2023. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/130524. Acesso em: 19 ago. 2023.

PIRES, Victor. “Put that shit away”: concertos ao vivo, midiatização e incômodo. Fronteiras: estudos midiáticos, [s. l.], v. 20, n. 2, p. 157–167, 2018.

PIRES, Victor. Rastros da música ao vivo: dos palcos aos shows em salas de estar. Curitiba: Appris Editora, 2019.

POELL, T.; NIEBORG, D.; VAN DIJCK, J. Platformisation. Internet Policy Review, [s. l.], v. 8, n. 4, 2019. Disponível em: https://policyreview.info/node/1425. Acesso em: 29 abr. 2023.

POLIVANOV, Beatriz Brandão; SILVA CARRERA, Fernanda Ariane. Rupturas performáticas em sites de redes sociais: um olhar sobre fissuras no processo de apresentação de si a partir de e para além de Goffman. Intexto, [s. l.], p. 74–98, 2019.

RYAN, K. M. Vertical video: rupturing the aesthetic paradigm. Visual Communication, [s. l.], v. 17, n. 2, p. 245–261, 2018.

SOARES, Thiago. Divas pop: o corpo-som das cantoras na cultura midiática. In: LINS, Mariana; MANGABEIRA, Alan; SOARES, Thiago (org.). Divas Pop: o corpo-som das cantoras na cultura midiática. Belo Horizonte, MG: Selo PPGCOM/UFMG, 2020.

SOARES, T. Escutar a música pop. INTERIN, [s. l.], v. 29, n. 2, p. 59–74, 2024.

ULENIUS, M. Tall tales: ancestry and artisty of vertical video. Trabalho de Conclusão de Curso (Cinema Studies) - Department of Media Studies, Estocolmo, 2018.

VAN DIJCK, J. The culture of connectivity: a critical history of social media. Oxford: Oxford University Press, 2013.

WASSON, H. ThenNetworked Screen: Moving Images, Materiality, and the Aesthetics of Size. In: LORD, Susan; MARCHESSAULT, Janine (org.). Fluid screens, expanded cinema. Toronto: University of Toronto Press, 2010. (Digital futures).

Published

04-08-2025

How to Cite

Gutmann, J. F., & Pires, V. (2025). Rosalía, network spectatorship and new poetics of live broadcasting. E-Compós. https://doi.org/10.30962/ecomps.3193

Issue

Section

Ahead of Print