Meta-research on the Pedagogical Function of Serial Fiction
A mapping of theoretical and methodological perspectives
DOI:
https://doi.org/10.30962/e-comps.3249Keywords:
Serialized Fiction, Pedagogy, Meta-research, Academic JournalsAbstract
This article aims to analyze the conceptual aspects and the theoretical-methodological foundations that shape the discussions on the pedagogical function of serialized fiction within the field of Communication. To this end, we carried out a meta-investigation of the works published in Qualis A scientific journals (2017–2020). It is concluded that, over the past two decades, there has been a recurrence of studies addressing the topic, yet with a lack of epistemological reflection and a specific theoretical framework. The variety of approaches, methodologies, and concepts hinders the consolidation of the debate and the advancement of discussions, which remain reiterated and diffuse between the fields of Communication and Education.
Downloads
References
ANTEZANA, L; CABALIN, C. Memorias de la represión. Violencia política en la ficción televisiva a 40 años del Golpe de Estado en Chile. Comunicación y medios, v. 29, n. 41, p. 82-94, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5354/0719-1529.2020.55927
BACCEGA, M. A. Da comunicação à comunicação/educação. Comunicação & Educação, v. 21, p.8-16, 2001. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i21p7-16
BACCEGA, M. A. Narrativa ficcional de televisão: encontro com os temas sociais. Comunicação & Educação, v. 26, p. 7-16, 2003. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i26p7-16
BECKER, B.; FILHO, C. No estranho planeta dos seres audiovisuais: diálogos possíveis entre televisão e educação. Famecos, v. 18, n. 2, p. 490-506, 2011. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2011.2.9471
BORGES, G et al. A qualidade e a competência midiática na ficção seriada contemporânea no Brasil e em Portugal. Coimbra: Grácio Editor, 2022.
BORGES, G. Qualidade na TV pública portuguesa: Análise dos programas do canal 2. Juiz de Fora: Editora da UFJF, 2014.
BORGES, G; SIGILIANO, D. A ficção seriada como ação pedagógica: uma proposta formativa. VII Congreso Internacional Alfamed - Redes sociales y ciudadanía: El reto de la formación del profesorado, 2024, Costa Rica. Atas [...]. Madrid: Grupo Comunicar Ediciones, 2024, p. 369-373. Disponível em: https://bit.ly/4nEwTl3. Acesso em: 11 jul. 2025.
BUCKINGHAM, D. Manifesto pela educação midiática. São Paulo: Edições Sesc, 2023.
BUCKINGHAM, D. Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Cambridge: Polity Press, 2003.
CASCAJOSA, C. Ilhas desertas, alçapões subterrâneos e ursos polares: Lost e a consolidação de uma ficção televisiva de qualidade. In: BORGES, G.; REIA BAPTISTA, V. (Org.). Discursos e práticas da qualidade na televisão. Lisboa: Horizonte, 2008. p. 257-270.
CAVALCANTI, G. Estudando a telenovela: um panorama das pesquisas realizadas no Brasil. 2022. 282 f. Tese (Doutorado em Comunicação) – PPGCOM, UFPE, 2022.
DE ABREU, B.; MIHAILIDIS, B. (Eds.). Media literacy education in action: Theoretical and pedagogical perspectives. Nova York: Routledge, 2014.
DUARTE, J; BARROS, A (Org.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2006.
ESTRELA, A. Pedagogia, ciência da educação? Porto: Porto Editora, 1992.
FECHINE, Y. ; LIMA, C. A. R. O papel do fã no texto transmídia: uma abordagem a partir da televisão. Matrizes, v. 13, n. 2, p. 113-130, 2019. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v13i2p113-130.
FECHINE, Y. O Núcleo Guel Arraes e sua “pedagogia dos meios”. E-Compós, v. 8, p. 14 -22, 2007. DOI: https://doi.org/10.30962/ec.135.
FERRÉS, J. Televisión, espectáculo y educación. Comunicar, v. 2, n. 4, p. 37-41, 1995. DOI https://doi.org/10.3916/C04-1995-07.
FEUERSTEIN, R. et al. Além da inteligência: Aprendizagem mediada e a capacidade de mudança do cérebro. Petrópolis: Vozes, 2014.
FINFGELD, D. L. Metasynthesis: the state of the art – so far. Qualitative Health Research, v. 13, n. 7, p. 893-904, 2003. DOI: https://doi.org/10.1177/1049732303253462
FISCHER, R. M. B. O dispositivo pedagógico da mídia: modos de educar na (e pela) TV. Educação e pesquisa, v. 28, n. 1, p. 151-162, 2002. DOI https://doi.org/10.1590/S1517-97022002000100011
FISCHER, R. M. B. Televisão & educação-fruir e pensar a TV. São Paulo: Autêntica, 2017.
FONTCUBERTA, M. de. Uma televisão de qualidade exige um receptor de qualidade. In: BORGES, G.; REIA BAPTISTA, V. (Org.). Discursos e práticas da qualidade na televisão. Lisboa: Horizonte, 2008. p. 189-198.
FRANÇA, V. et al. Pesquisa em comunicação: Metodologias e práticas acadêmicas. 2016.
FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
FUENTES-NAVARRO, R. Pesquisa e metapesquisa sobre comunicação na América Latina. Matrizes, v. 13, n. 1, p. 27-48, 2019. DOI https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v13i1p27-48.
GHIRALDELLI, P. O que é pedagogia. São Paulo: Brasiliense, 2006.
GÓMEZ, A. J. I. Telespectadores críticos e activos perante os ecrãs. In: BORGES, G.; REIA Baptista, V. (Orgs.). Discursos e práticas da qualidade na televisão. Lisboa: Horizonte, 2008. p. 179-188.
IOANNIDIS, J. et al. Meta-research: Evaluation and Improvement of Research Methods and Practices. PLoS Biol, v. 13. n.10, e1002264, 2015. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pbio.1002264.
JACQUINOT-DELAUNAY, G. Les sciences de l’éducation et de la communication en dialogue : à propos des médias et des technologies éducatives. L’Année Sociologique, v. 51, n. 2, p. 391-410, 2001. Disponível em: https://bit.ly/43Dwes2. Acesso em: 12 jun. 2025.
LANCASTER, F.W. Indexação e resumos: teoria e prática. 2 ed. Brasília: Briquet de Lemos, 2004.
LIBANEO, J. Pedagogia e pedagogos: inquietações e buscas. Educar em Revista, n. 17, p. 153-176, 2001. Disponível em: https://bit.ly/4mPv6Za. Acesso em: 16 ago. 2025.
LIVINGSTONE S. Making Sense of Television: The Psychology of Audience Interpretation 2 ed. Londres: Routledge, 2007.
LOPES, M. I. V. Telenovela como recurso comunicativo. Matrizes, v. 3, n. 1, p. 21-47, 2009. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v3i1p21-47.
LOPES, M. I. V. Telenovela e direitos humanos: a narrativa de ficção como recurso comunicativo. Asociación española de investigación de la comunicación. Atas [...] VII Congreso Internacional de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación. 2020. p. 160-187.
LOTZ, A. We Now Disrupt This Broadcast: How Cable Transformed Television and the Internet Revolutionized It All. Cambridge: MIT Press, 2018.
MACHADO, A. A Televisão Levada a Sério. São Paulo: Editora Senac, 2000.
MAINARDES, J. Metapesquisa no campo da política educacional: elementos conceituais e metodológicos. Educar em revista, v. 34, p. 303-319, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.59762.
MARTÍN-BARBERO, J. De los medios a las mediaciones. Barcelona: Gustavo Gili, 1987.
MARTÍN-BARBERO, J. Prefácio. In: LOPES, M. I. V. de et al. Vivendo com a telenovela: mediações, recepção, teleficcionalidade. São Paulo: Summus, 2002. p. 11-17.
MITTELL, J. Complex TV: The Poetics of Contemporary Television Storytelling. Nova York: NYU Press, 2015.
MOTTER, M. L. Telenovela e educação: um processo interativo. Comunicação & Educação, n. 17, p. 54-60, 2000. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i17p54-60.
MOYER-GUSÉ, E. et al. Identification with characters and discussion of taboo topics after exposure to an entertainment narrative about sexual health. Journal of communication, v. 61, n. 3, p. 387-406, 2011. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2011.01551.x.
MUELLER, S. O periódico científico. In: SANTOS, C. et al (Eds). Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: UFMG, 2000. p. 73-96.
PORTILHO, E. Como se aprende? Estratégias, estilos e metacognição. Niterói: Wak, 2009.
POTTER, W. J. Introduction to Media Literacy. 4 ed. Londres: SAGE Publications, 2016.
PUCCI JR, R. Possibilidades de aprendizado por meio de séries televisivas: critical thinking em Dr. House. Contemporânea, v.14, n.3, p.334-353, 2016. Disponível em: https://bit.ly/2DEZL9J. Acesso em: 17 jun. 2025.
PUJADAS, E. A qualidade televisiva além de um conceito politicamente correto - Conteúdos e perspectivas envolvidas. Matrizes, v. 7, n. 2, p. 235-248, 2013. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v7i2p235-248
RABOY, M. Towards a new ethical environment for public service broadcasting. In: ISHIKAWA, S. (ed.). Quality assessment of television. Luton: University Luton Press, 1996.
REIA BAPTISTA, V. A pedagogia dos media: a dimensão pedagógica dos media na pedagogia da comunicação: o caso do cinema e das linguagens fílmicas. 2002. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – UAlg, FCHS, Faro, 2002.
ROSENBAUM, J. E et al. Mapping media literacy: Key concepts and future directions.
BECK, C. S. (Ed.). Communication yearbook 32. Londres: Routledge, 2008. p. 313-355.
SCOLARI, C Transmedia literacy: informal learning strategies and media skills in the new ecology of communication. Telos, v. 193, n.1, p.1-9, 2016. Disponível em: https://goo.gl/1KtnZD. Acesso em: 12 maio 2025.
SCOLARI, C. Carlos A. Scolari: ecologia dos meios de comunicação, alfabetização transmídia e redesign das interfaces (Entrevista feita por Fernanda Pires de Sá), Matrizes, v. 12, n. 3, p. 129-139, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v12i3p129-139.
SIGILIANO, D; BORGES, G. Narrative complexity and media literacy: a theoretical-methodological proposal for the analysis of fictional television series. Series: International Journal of TV Serial Narratives, 2025 (no prelo).
SIGILIANO, D. Literacia midiática: a compreensão crítica e a produção criativa no universo ficcional de Euphoria. 2024. 482 f. Tese (Doutorado em Comunicação), PPGCOM, UFJF, Juiz de Fora, 2024. Disponível em: https://bit.ly/3zZ0gdk. Acesso em: 28 mai. 2025.
SOARES, I. Educomunicação: um campo de mediações. Comunicação & Educação, n. 19, p. 12-24, 2000. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i19p12-24.
SODRÉ, M. A ciência do comum: notas para o método comunicacional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
WOTTRICH, L.; ROSÁRIO, N. Metapesquisa e metodologia: apontamentos iniciais. In: WOTTRICH, L.; ROSÁRIO, N. (Orgs). Experiências metodológicas na comunicação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022. p. 34-51.
ZHAO, S. Metatheory, metamethod, meta-data-analysis: what, why, and how? Sociological perspectives, v. 34, n. 3, p. 377-390, 1991. DOI: https://doi.org/10.2307/1389517.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Daiana Sigiliano, Gustavo Furtuoso, Gabriela Borges

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles belong to the author, with the rights of the journal over the first publication. The authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the source of the original publication. Because we are an open-access journal, the free-of-charge,educational, scientific, and non-commercial use of the papers is allowed, as long as the source is cited.
Authorship
Any person who has effectively participated in the conception of the study, the development of the experimental part, the analysis and interpretation of data and the final wording, is considered as an author. By submitting an article for publication in E-Compós Journal, the author agrees with the following terms: 1. The author keeps the rights on the article, but its publication in the journal automatically implies the full and exclusive disposal of the copyright rights for the first edition, without payment. 2. The ideas and opinions expressed in the article are the sole responsibility of the author, not necessarily reflecting the views of the journal. 3. After the first publication, the author is authorized to take additional contracts, independent of the journal, for the dissemination of the paper by other means (e.g. when publishing in the institutional repository or as a book chapter), provided that the complete citation of the original publication. 4. The author of a published article is allowed and is stimulated to distribute his work online, always with the proper citation of the first edition.
Conflicts of interest and research ethics
If the developed research or the publication of the article may raise doubts as to potential conflicts of interest, the author should declare, in a final note, that no links to funding bodies have been omitted, as well as to commercial or political institutions. Similarly, the institution to which the author is bound should be mentioned, as well as others that may have collaborated in the execution of the study, evidencing that there are no conflicts of interest with the result already presented. It is also necessary to inform that the interviews and experiences involving human beings have obeyed the established ethical procedures for scientific research. The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication, not made available for other purposes or to third parties. The copyrights belong exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal consist in the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distribution of the material in any media or format) and adaptation (remix, transformation and creation of material from licensed content for any purposes, including commercial) are permitted.
