Pichadores’ live transmissions on YouTube and the disputes over city memories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ecomps.3115

Keywords:

Temporalities, Pichadores, Memories

Abstract

This text analyzes live streams organized by pichadores on YouTube. Our hypothesis is that these media broadcasts dispute memories about the city. The work is guided by the Semiotics of Culture to understand memory as a possibility for the emergence of new meanings. Added to this theoretical axis is the notion of minority memory and critical perspectives of historicity. The stories, through theories of difference, allow for a plural reading of time based on rediscovered signs. As a result, the peripheral experiences of pichação in urban space put tension on the great city narratives by denouncing historical violence and inequalities.

Downloads

Author Biography

Nilton Faria de Carvalho, Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil

Pós-doutorando na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP), com projeto financiado pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Doutor em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Metodista de São Paulo. Mestre em Comunicação pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) e graduado em Jornalismo pela mesma instituição.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é ser contemporâneo? E outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da história. In: _____. Magia e técnica, arte e política. (Obras escolhidas, v. 1). 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 222-232.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. São Paulo: Alameda, 2020.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Jóvenes entre el palimpsesto y el hipertexto. Barcelona: Ned Ediciones, 2017.

CARVALHO, Nilton F. de; LACERDA, Gabriela. Pixo: tradução, intraduzibilidade e potência na comunicação. Ecos de Linguagem, v. 35, p. 255-272, 2023.

DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1987.

HALBWACHS, Maurice. Memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.

KITTLER, Friedrich. A verdade do mundo técnico: ensaios sobre a genealogia da atualidade. Rio de Janeiro: Contraponto, 2017.

LE MONDE DE DEMAIN. Quillevere, Kattel et al. Netflix. França, 2022. Disponível em: https://www.netflix.com/title/81303658. Acesso em: 19 mar. 2025.

LOTMAN, Iuri. La semiosfera I. Semiótica da cultura y del texto. Madri: Ediciones Frónesis Cátedra Universitat de Valencia, 1996.

LOTMAN, Iuri. Mecanismos imprevisíveis da cultura. São Paulo, Hucitec, 2022.

MACHADO, Irene. Escola de Semiótica – a experiência de Tartú-Moscou para o estudo da cultura. São Paulo: Ateliê Editorial/Fapesp, 2003.

MACHADO, Irene. Palimpsestos da racialidade nas mal traçadas linhas de nossa história. E-Compós, v. 26, jan.–dez, p. 1–19. 2023.

MOROZOV, Evgeny; BRIA, Francesca. A cidade inteligente – tecnologias urbanas e democracia. São Paulo: Ubu Editora, 2019.

POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. 2, n. 3, p. 3-15, 1989.

RAMOS, Celia Antonacci. Grafite & pichação: por uma nova epistemologia da cidade e da arte. In: 16° Encontro Nacional da Associação Nacional de Pesquisadores de Artes Plásticas Dinâmicas Epistemológicas em Artes Visuais (Virtual). Anais. 2007. Disponível em: https://www.anpap.org.br/anais/2007/2007/artigos/127.pdf. Acesso em: 1 ago. 2024.

SARLO, Beatriz. Siete ensayos sobre Walter Benjamin. Buenos Aires: Fondo de Cultura Econômica, 2007.

ZIZEK, Slavoj. Deleuze. In: RODRÍGUEZ, Fermín; GIORGI, Gabriel. Ensayos sobre biopolítica. Excesos de vida. Buenos Aires: Paidós, 2007, p. 141-186.

Published

22-03-2025

How to Cite

Faria de Carvalho, N. (2025). Pichadores’ live transmissions on YouTube and the disputes over city memories. E-Compós. https://doi.org/10.30962/ecomps.3115

Issue

Section

Ahead of Print