Dynamics of virtual goods consumption: practices and values in the League of Legends universe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ec.1397

Keywords:

Consumo. Bens virtuais. Jogo digital.

Abstract

This article seeks to understand the consumption of virtual goods in the everyday practices of players of the online game League of Legends (LoL) to reflect on the particular social constitution of consumers of this online game. The theoretical-analytical framework starts from the orientation of the anthropological approach to consumption. As an empirical clipping, the discussion will be evidenced through a research with ethnographic premises with a group of LoL consumers from the cities of Belém (PA), Diadema (SP) and Osasco (SP). The reflections indicate that the main motivations for the consumption of these commodities in League are based on the essential acting of the symbolic values to the detriment of the values of use and exchange.

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Author Biographies

Tarcízio Macedo, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Mestre em Ciências da Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação Comunicação, Cultura e Amazônia da Universidade Federal do Pará - UFPA, com bolsa CAPES e período sanduíche no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas da Universidade Federal da Bahia - UFBA e no Centro de Pesquisa e Desenvolvimento de Jogos Digitais da Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Pós-graduando em Comunicação Científica na Amazônia pelo Núcleo de Altos Estudos Amazônicos (Naea) da UFPA. Pesquisador do grupo de pesquisa Comunicação, Consumo e Identidade.

Manuela do Corral Vieira, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutora em Antropologia pela Universidade Federal do Pará - UFPA. Mestre em Marketing pela Universidad Autónoma de Madrid - AAM. Professora da Faculdade de Comunicação e do Programa de Pós-Graduação Comunicação, Cultura e Amazônia da UFPA. Líder do Grupo de Pesquisa Comunicação, Consumo e Identidade.

Published

26-04-2018

How to Cite

Macedo, T., & Vieira, M. do C. (2018). Dynamics of virtual goods consumption: practices and values in the League of Legends universe. E-Compós, 21(1). https://doi.org/10.30962/ec.1397

Issue

Section

Artigos Originais