Há sempre uma imagem que falta:

o dispositivo mnemônico de Rithy Panh

Authors

  • Roberta Veiga Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.30962/ec.2125

Keywords:

Cinema. Testimony. Trauma. Mnemonic device. Rith Panh

Abstract

Abstract: In this article, we take the film The missing image (2013) as a mnemonic device that allows the filmmaker, Rithy Panh, to reconstruct his experience of the Cambodian genocide, through memories and the lack of them. By committing himself to the testimony of a time of terror lived collectively, Panh puts the past into elaboration through images - archives or filmed dolls - and also reaches two issues related to cinema: on the one hand, its insufficiency in the face of trauma process, and, on the other hand, its political power in repairing social damage. On of the singularities of this power is the way with the childhood remembered in the film is revealed as resistance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roberta Veiga, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Doutora em Comunicação Social pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais. Professora do Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais e Programa de Pós-Graduação em Comunicação da mesma instituição. Editora da Revista Devires - Cinema e Humanidades.

References

AGAMBEN, G. Infância e história. Destruição da experiência e origem da história. Tradução: Henrique Burigo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.

ANTELME, R. L’espèce humaine. Paris: Gallimard, 1957.

BAZIN, André. O cinema: ensaios. São Paulo: Editora Brasiliense, 1991.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas vol. I: Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BOHLEBER, Werner. Recordação, trauma e memória coletiva: a luta pela recordação em psicanálise. Revista Brasileira de Psicanálise, v. 41, n. 1, 2007.

BUCK-MORSS, S. Dialética do olhar: Walter Benjamin e o projeto das Passagens. Tradução: Ana Luiza de Andrade. Belo Horizonte: Editora UFMG; Chapecó: Editora Universitária Argos, 2002.

COMOLLI, Jean-Louis. A última dança: como ser espectador de Memory of the camps? Revista Devires – Cinema e Humanidades, v. 3, n. 1, 2006.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

ENDO, Paulo. Pensamento como margem, lacuna e falta: memória, trauma, luto e esquecimento. Revista USP, n. 98, jun./jul./ago., 2013.

ENSEIRECH, Pierre. A imagem que falta: contra a negatividade. In: FLORES, Luís Felipe e MAIA, Carla (Orgs). O cinema de Rithy Panh. São Paulo; Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil; Ministério da Cultura, 2013.

FLORES, Luís Felipe e MAIA, Carla (Orgs.). O cinema de Rithy Panh. São Paulo; Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil; Ministério da Cultura, 2013.

GAGNEBIN, Jean-Marie. Limiar, aura e rememoração: ensaios sobre Walter Benjamin. São Paulo: Editora 34, 2014.

KEHL, Maria Rita. Tortura e sintoma social. In: TALES, E.; SAFATLE, V. (Orgs.). O que resta da ditadura: a exceção brasileira. São Paulo: Boitempo, 2010.

RILKE, Rainer Maria. Cartas do poeta sobre a vida. São Paulo: Martins, 2007.

SILEGMANN-SILVA, Márcio. Narrar o trauma. A questão dos testemunhos de catástrofes históricas. Revista Psicologia Clínica, v. 20, n. 1, 2008.

VEIGA, Roberta. Já visto jamais visto: um filme de filmes ou o devir memória. Crítica Cultural – Critic, Palhoça, SC, v. 10, n. 1, p. 87-96, jan./jun. 2015.

Published

13-10-2021

How to Cite

Veiga, R. (2021). Há sempre uma imagem que falta: : o dispositivo mnemônico de Rithy Panh. E-Compós, 24. https://doi.org/10.30962/ec.2125

Issue

Section

Artigos Originais