COMPLEXITY THE COMPLEXITY OF CAIPIRA CHARACTERS IN MULTISTABLE IMAGES OF TELENOVELAS “DAS SEIS”
DOI:
https://doi.org/10.30962/ec.2130Keywords:
Televisuality. Metaimage. Caipira Women.Abstract
We analyze televisualities of caipira women in telenovelas written by Walcyr Carrasco, in order to understand how characters participate in the reconstitution/creation of rural pasts. Our work is based on theoretical and methodological approaches of visual studies, whose investigations take into concern relationships between the imagetext compound interactions and the plot of historical and cultural (in)determinations that gives form to visual experiences. We conclude that different forms of multiestability of self-referring pictures challenge viewers and suggest images of an culturally and visually underrepresented caipira universe as well as expose “invisible” dramas experienced by rural-urban women.
Downloads
References
ALMA GÊMEA. Autoria de Walcyr Carrasco, com colaboração de Thelma Guedes. Direção: Fred Mayrink e Pedro Vasconcelos. Direção geral e de Núcleo: Jorge Fernando. Rede Globo de Televisão. Horário de exibição: 18h. Período de exibição: 20/06/2005 – 11/03/2006. 227 capítulos, cor.
BALOGH, Anna Maria. O discurso Ficcional na TV: Sedução e Sonho em Doses homeopáticas. São Paulo: USP, 2002.
BALTAZAR, Andrea. Imagens Rurais na Telenovela Brasileira. Cadernos CERU, v. 7, n. 1, p. 67-81, 1996. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/ceru/article/view/74901>. Acesso em: 05 fev. 2020.
BREA, José Luís. Los estudios visuales: por una epistemología política de la visualidad. In: ______. Estudios Visuales: La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid: Akal Estudios Visuales, 2005.
BRUNNER, José Joaquín. Un espejo trizado: ensayos sobre cultura y políticas culturales. Santiago: Salesianos, 1988.
BUTLER, Jeremy G. Introduction: Dare We Look Closely at Television? In: ______. Television Style. New York: Routledge, 2010.
CANCLINI, Néstor García. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Tradução de Ana Regina Lessa e Heloísa Pezza Cintrão. São Paulo: EDUSP, 1997.
CANO, M.A.T.; FERRIANI, M. das G.C. Sexualidade na adolescência: um estudo bibliográfico. Revista latino-americana de enfermagem, Ribeirão Preto, v. 8, n. 2, abr. 2000.
CANDIDO, Antonio. Os Parceiros do Rio Bonito: Estudo sobre o caipira paulista e a transformação dos seus meios de vida. 12. ed. São Paulo/Rio de Janeiro: EDUSP; Ouro sobre Azul, 2017.
CHOCOLATE COM PIMENTA. Autoria de Walcyr Carrasco, colaboração de Thelma Guedes. Direção: Jorge Fernando, Fabrício Mamberti e Fred Mayrink. Direção geral e de núcleo: Jorge Fernando. Rede Globo de Televisão. Horário de exibição: 18h. Período de exibição: 08/09/2003 – 08/05/2004. 209 capítulos, cor.
CIMADEVILLA, Gustavo. La cuestión rurbana: apuntes para una entrada Comunicacional. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v.33, n.2, p. 73-85, jul./dez. 2010.
DICIONÁRIO INFOPÉDIA da Língua Portuguesa. Porto: Porto Editora, 2003-2020. Disponível em: <https://www.infopedia.pt/dicionarios/lingua-portuguesa/galinha>. Acesso em: 30 mai. 2020.
ÊTA MUNDO BOM; Escrita por Walcyr Carrasco e Maria Elisa Berredo; Direção artística e geral de Jorge Fernando. Rede Globo de Televisão. Horário de exibição: 18h. Período de exibição: 18/01/2016 – 26/08/2016. 190 capítulos, cor.
FREITAS, T. V. de. Articular trabalho profissional e vida familiar no contexto da flexibilização: quais os desafios para as mulheres? Ideias, Campinas, v. 7, n. 2, p. 205-226, 2017. Disponível em: <https://doi.org/10.20396/ideias.v7i2.8649502>. Acesso em: 30 mai. 2020.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: A vontade de saber. Tradução de Maria Albuquerque e J. Albuquerque. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988.
______. O corpo utópico: As heterotopias. Tradução de Sala Tannus Muchail. São Paulo: Edições, 2013.
HUYSSEN, Andreas. Passados presentes: mídia, política, amnésia. In: ______. Seduzidos pela memória: arquiteturas, monumentos, mídia. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.
IANNI, Octavio. A ideia de Brasil Moderno. 2. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1994.
LANG, Juliana. Walcyr Carrasco (perfil). In: Autores - História da Teledramaturgia. Livro II. Memória Globo. São Paulo: Globo, 2008.
LOPES, M. I. V. de. Telenovela brasileira: uma narrativa sobre a nação. Comunicação & Educação, n. 26, p. 17-34, 2003.
______.; GOMEZ, G. O. (Orgs.). Uma década de ficção televisiva na Ibero-América: Análise de dez anos do Obitel (2007-2016). Porto Alegre: Sulina, 2017.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Oficio de cartógrafo - Travesías latinoamericanas de la comunicación en la cultura. São Paulo: Edições Loyola, 2004.
______. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 2009.
MITCHELL, W.J.Thomas. Teoría de la imagen: ensayos sobre representación. Madri: Ediciones Akal, 2009.
______. Qué quieren las imágenes?: una crítica de la cultura visual. Tradução de Isabel Mellén. Buenos Aires: Sans Soleil Ediciones, 2017.
PUCCI JR. Renato Luiz et al. Televisão brasileira frente à problemática da cultura participativa: os casos de A Teia e O Rebu. In: LOPES, Maria Immacolata Vassallo (Org.) Por uma teoria de fãs da ficção televisiva brasileira. Porto Alegre: Sulina, 2015. 455 p.
ROCHA, Simone M. Analise da televisualidade e proposições sobre o regime estético televisivo. In: ROCHA, Simone; FERRARAZ, Rogério (Org.). Análise da ficção televisiva: metodologias e praticas. 1 ed.Florianópolis: Insular, 2019, v. , p. 1-250.
WILLIAMS, Raymond. O campo e a cidade: na história e na literatura. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Simone maria Rocha , Olívia Érika Alves Resende
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles belong to the author, with the rights of the journal over the first publication. The authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the source of the original publication. Because we are an open-access journal, the free-of-charge,educational, scientific, and non-commercial use of the papers is allowed, as long as the source is cited.
Authorship
Any person who has effectively participated in the conception of the study, the development of the experimental part, the analysis and interpretation of data and the final wording, is considered as an author. By submitting an article for publication in E-Compós Journal, the author agrees with the following terms: 1. The author keeps the rights on the article, but its publication in the journal automatically implies the full and exclusive disposal of the copyright rights for the first edition, without payment. 2. The ideas and opinions expressed in the article are the sole responsibility of the author, not necessarily reflecting the views of the journal. 3. After the first publication, the author is authorized to take additional contracts, independent of the journal, for the dissemination of the paper by other means (e.g. when publishing in the institutional repository or as a book chapter), provided that the complete citation of the original publication. 4. The author of a published article is allowed and is stimulated to distribute his work online, always with the proper citation of the first edition.
Conflicts of interest and research ethics
If the developed research or the publication of the article may raise doubts as to potential conflicts of interest, the author should declare, in a final note, that no links to funding bodies have been omitted, as well as to commercial or political institutions. Similarly, the institution to which the author is bound should be mentioned, as well as others that may have collaborated in the execution of the study, evidencing that there are no conflicts of interest with the result already presented. It is also necessary to inform that the interviews and experiences involving human beings have obeyed the established ethical procedures for scientific research. The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication, not made available for other purposes or to third parties. The copyrights belong exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal consist in the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distribution of the material in any media or format) and adaptation (remix, transformation and creation of material from licensed content for any purposes, including commercial) are permitted.