COMPLEXITY THE COMPLEXITY OF CAIPIRA CHARACTERS IN MULTISTABLE IMAGES OF TELENOVELAS “DAS SEIS”

Authors

  • Simone maria Rocha Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil https://orcid.org/0000-0002-4415-8745
  • Olívia Érika Alves Resende Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.30962/ec.2130

Keywords:

Televisuality. Metaimage. Caipira Women.

Abstract

We analyze televisualities of caipira women in telenovelas written by Walcyr Carrasco, in order to understand how characters participate in the reconstitution/creation of rural pasts. Our work is based on theoretical and methodological approaches of visual studies, whose investigations take into concern relationships between the imagetext compound interactions and the plot of historical and cultural (in)determinations that gives form to visual experiences. We conclude that different forms of multiestability of self-referring pictures challenge viewers and suggest images of an culturally and visually underrepresented caipira universe as well as expose “invisible” dramas experienced by rural-urban women.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Simone maria Rocha , Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professora do Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais. Líder do Grupo de Pesquisa Comunicação e Cultura em Televisualidades (ComCult-UFMG).

.

Olívia Érika Alves Resende, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Mestre em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais. Integrante do Grupo de Pesquisa Comunicação e Cultura em Televisualidades (ComCult-UFMG).

References

ALMA GÊMEA. Autoria de Walcyr Carrasco, com colaboração de Thelma Guedes. Direção: Fred Mayrink e Pedro Vasconcelos. Direção geral e de Núcleo: Jorge Fernando. Rede Globo de Televisão. Horário de exibição: 18h. Período de exibição: 20/06/2005 – 11/03/2006. 227 capítulos, cor.

BALOGH, Anna Maria. O discurso Ficcional na TV: Sedução e Sonho em Doses homeopáticas. São Paulo: USP, 2002.

BALTAZAR, Andrea. Imagens Rurais na Telenovela Brasileira. Cadernos CERU, v. 7, n. 1, p. 67-81, 1996. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/ceru/article/view/74901>. Acesso em: 05 fev. 2020.

BREA, José Luís. Los estudios visuales: por una epistemología política de la visualidad. In: ______. Estudios Visuales: La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid: Akal Estudios Visuales, 2005.

BRUNNER, José Joaquín. Un espejo trizado: ensayos sobre cultura y políticas culturales. Santiago: Salesianos, 1988.

BUTLER, Jeremy G. Introduction: Dare We Look Closely at Television? In: ______. Television Style. New York: Routledge, 2010.

CANCLINI, Néstor García. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Tradução de Ana Regina Lessa e Heloísa Pezza Cintrão. São Paulo: EDUSP, 1997.

CANO, M.A.T.; FERRIANI, M. das G.C. Sexualidade na adolescência: um estudo bibliográfico. Revista latino-americana de enfermagem, Ribeirão Preto, v. 8, n. 2, abr. 2000.

CANDIDO, Antonio. Os Parceiros do Rio Bonito: Estudo sobre o caipira paulista e a transformação dos seus meios de vida. 12. ed. São Paulo/Rio de Janeiro: EDUSP; Ouro sobre Azul, 2017.

CHOCOLATE COM PIMENTA. Autoria de Walcyr Carrasco, colaboração de Thelma Guedes. Direção: Jorge Fernando, Fabrício Mamberti e Fred Mayrink. Direção geral e de núcleo: Jorge Fernando. Rede Globo de Televisão. Horário de exibição: 18h. Período de exibição: 08/09/2003 – 08/05/2004. 209 capítulos, cor.

CIMADEVILLA, Gustavo. La cuestión rurbana: apuntes para una entrada Comunicacional. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v.33, n.2, p. 73-85, jul./dez. 2010.

DICIONÁRIO INFOPÉDIA da Língua Portuguesa. Porto: Porto Editora, 2003-2020. Disponível em: <https://www.infopedia.pt/dicionarios/lingua-portuguesa/galinha>. Acesso em: 30 mai. 2020.

ÊTA MUNDO BOM; Escrita por Walcyr Carrasco e Maria Elisa Berredo; Direção artística e geral de Jorge Fernando. Rede Globo de Televisão. Horário de exibição: 18h. Período de exibição: 18/01/2016 – 26/08/2016. 190 capítulos, cor.

FREITAS, T. V. de. Articular trabalho profissional e vida familiar no contexto da flexibilização: quais os desafios para as mulheres? Ideias, Campinas, v. 7, n. 2, p. 205-226, 2017. Disponível em: <https://doi.org/10.20396/ideias.v7i2.8649502>. Acesso em: 30 mai. 2020.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: A vontade de saber. Tradução de Maria Albuquerque e J. Albuquerque. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988.

______. O corpo utópico: As heterotopias. Tradução de Sala Tannus Muchail. São Paulo: Edições, 2013.

HUYSSEN, Andreas. Passados presentes: mídia, política, amnésia. In: ______. Seduzidos pela memória: arquiteturas, monumentos, mídia. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.

IANNI, Octavio. A ideia de Brasil Moderno. 2. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1994.

LANG, Juliana. Walcyr Carrasco (perfil). In: Autores - História da Teledramaturgia. Livro II. Memória Globo. São Paulo: Globo, 2008.

LOPES, M. I. V. de. Telenovela brasileira: uma narrativa sobre a nação. Comunicação & Educação, n. 26, p. 17-34, 2003.

______.; GOMEZ, G. O. (Orgs.). Uma década de ficção televisiva na Ibero-América: Análise de dez anos do Obitel (2007-2016). Porto Alegre: Sulina, 2017.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Oficio de cartógrafo - Travesías latinoamericanas de la comunicación en la cultura. São Paulo: Edições Loyola, 2004.

______. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 2009.

MITCHELL, W.J.Thomas. Teoría de la imagen: ensayos sobre representación. Madri: Ediciones Akal, 2009.

______. Qué quieren las imágenes?: una crítica de la cultura visual. Tradução de Isabel Mellén. Buenos Aires: Sans Soleil Ediciones, 2017.

PUCCI JR. Renato Luiz et al. Televisão brasileira frente à problemática da cultura participativa: os casos de A Teia e O Rebu. In: LOPES, Maria Immacolata Vassallo (Org.) Por uma teoria de fãs da ficção televisiva brasileira. Porto Alegre: Sulina, 2015. 455 p.

ROCHA, Simone M. Analise da televisualidade e proposições sobre o regime estético televisivo. In: ROCHA, Simone; FERRARAZ, Rogério (Org.). Análise da ficção televisiva: metodologias e praticas. 1 ed.Florianópolis: Insular, 2019, v. , p. 1-250.

WILLIAMS, Raymond. O campo e a cidade: na história e na literatura. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

Published

13-10-2021

How to Cite

Rocha , S. maria, & Alves Resende, O. Érika . (2021). COMPLEXITY THE COMPLEXITY OF CAIPIRA CHARACTERS IN MULTISTABLE IMAGES OF TELENOVELAS “DAS SEIS”. E-Compós, 24. https://doi.org/10.30962/ec.2130

Issue

Section

Artigos Originais