Brazilian scientific production about YouTube in the field of Internet & Politics (2005-2019)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ec.2256

Keywords:

YouTube. Internet and Politics. Political Communication. Content Analysis. Bibliometry.

Abstract

The objective of this research is to analyze how YouTube has been studied in the field of Internet and politics. The focus is received on two axes: i) as specificities of temporal and regional distribution and ii) as objects of study and as theoretical approaches most used in 90 articles and articles located in the field and published in Brazil, between 2005 and 2019, indexed to Google Scholar. The methodology consists in the combination of Bibliometry and Content Analysis. The data pointed that the production on YouTube at I&P grew from 2011 and that the southeast, south and northeast regions are the production centers on the analyzed theme. Also, election campaigns are found as the main object. Finally, political strategy / identity and citizenship and sociability are the two most widely used theoretical approaches in the analyzed universe.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Cardoso Sampaio, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil

Doutor em Comunicação pelo Programa de Pós-graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor permanente do Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal do Paraná (UFPR). 

Bruno Washington Nichols , Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil

Mestre em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Ciência Política da Universidade Federal do Paraná (UFPR). 

Nilton Cesar Monastier Kleina, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil

Mestre em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Paraná (UFPR). 

Djiovanni Jonas França Marioto, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ciência Política da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Bacharel em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). 

References

ARTHURS, Jane; DRAKOPOLOU, Sophia; GANDINI, Alessandro. Researching YouTube. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, v. 24, n. 1, p. 3-15, 2018.

BAUER, Martin. Análise de conteúdo clássica: uma revisão. In: Bauer, M.; Gaskell, G. (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2007, p. 189-217.

SECRETARIA DE COMUNICAÇÃO SOCIAL DA PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Pesquisa brasileira de mídia 2015: hábitos de consumo de mídia pela população brasileira. Brasília: Secom, 2015.

BRASIL. Lei nº 12.034, de 29 de setembro de 2009. Estabelece normas para as eleições. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2009/Lei/L12034.htm#art4>. Acesso em 24 jun. 2020.

BOYD, Danah M.; ELLISON, Nicole B. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, v. 13, p. 210-230, 2008.

BURGESS, J.; GREEN, J. Youtube: online video and participatory culture. Second edition ed. Cambridge, UK ; Medford, MA: Polity Press, 2018.

CGI.br. TIC Domicílios 2019. Disponível em: <https://www.cetic.br/pt/pesquisa/domicilios/indicadores/>. Acesso em 24 de jun. 2020.

CGI.br. TIC Kids Online Brasil 2019. Disponível em: <https://cetic.br/pesquisa/kids-online/>. Acesso em 24 de jun. 2020.

CORUJA, Paula. YouTube em pauta: uma análise das teses e dissertações em Comunicação de 2010 a 2015. Revista Communicare, v. 17, n. 2, p. 82-99, 2017.

DAVIDSON, James et al. The YouTube video recommendation system. In: THE FOURTH ACM CONFERENCE, 2010, Barcelona, Spain. ACM Press, 2010.

DIJCK, José Van. The culture of connectivity: a critical history of social media. New York: Oxford University Press, 2013.

HERTZOG, L. Dá um like, se inscreve no canal e compartilha o vídeo: Um estudo sociológico sobre o trabalho e as novas tecnologias digitais no YouTube Brasil. 2019. 339 f. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, 2019.

KEELAN, Jennifer; PAVRI-GARCIA, Vera; TOMLINSON, George; WILSON, Kumanan. YouTube as a source of information on immunization: a content analysis. JAMA, v. 298, n. 21, p. 2482–2484, 2007.

LANGE, Patricia G. Kids on YouTube: Technical Identities and Digital Literacies. Walnut Creek, CA: Left Coast Press, 2014.

LANGE, Patricia G. Publicly Private and Privately Public: Social Networking on YouTube. Journal of Computer-Mediated Communication, n. 13, p. 361-380, 2008.

LEWIS, Rebecca. Alternative Influence: Broadcasting the Reactionary Right on YouTube. [S.l.]: Data & Society Research Institute, 2018

MAY, Albert L. Who Tube? How YouTube’s News and Politics Space Is Going Mainstream. International Journal of Press/Politics, v. 15, n. 4, p. 499 –511, 2010.

MARTÍN-MARTÍN, Alberto; THELWALL, Mike; ORDUNA-MALEA, Enrique; LÓPEZ-CÓZAR, Emilio. Google Scholar, Microsoft Academic, Scopus, Dimensions, Web of Science, and OpenCitations' COCI: a multidisciplinary comparison of coverage via citations. ArXiv preprint arXiv: 2004.14329, 2020.

MUGNAINI, Rogério; DAMACENO, Rafael; DIGIAMPIETRI, Luciano; MENA-CHALCO, Jesús. Panorama da produção científica do Brasil além da indexação: uma análise exploratória da comunicação em periódicos. Transinformação, 31: 1-15, 2019.

MILIKEN, Mary; GIBSON, Kerri; O'DONNELL, Susan. User-generated video and the online public sphere: Will YouTube facilitate digital freedom of expression in Atlantic Canada?. American Communication Journal, v. 10, n. 3, p. 1-14, 2008.

RIEDER, Bernhard; MATAMOROS-FERNÁNDEZ, Ariadna; COROMINA, Òscar. From ranking algorithms to ‘ranking cultures’: Investigating the modulation of visibility in YouTube search results. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, v. 24, n. 1, pp. 50-68, 2018.

SAMPAIO, Rafael Cardoso; BRAGATTO, Rachei Callai; NICOLÁS, Maria Alejandra. A construção do campo de internet e política: análise dos artigos brasileiros apresentados entre 2000 e 2014. Revista Brasileira de Ciência Política, n.21, p. 285-320, Set/Dec 2016.

SAMPAIO, Rafael Cardoso, MITOZO, Izabele, MASSUCHIN, Michelle Goulart, FONTES, Giulia Sbaraini, PENTEADO, Cláudio Luis de Camargo. Ciberpolítica, ciberativismo e cibercultura: uma análise dos papers apresentados no grupo de trabalho da Anpocs. BIB, n. 85, 126-147, julho de 2018.

SNELSON, Chareem. YouTube Across the Disciplines: A Review of the Literature. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, v. 7, n. 1, p. 159-169, 2011.

SOUKUP, Paul A. Looking at, with and through YouTube. Communication Research Trends, v. 33, n. 3, p. 3-34, 2014.

SPINAK, Ernesto. Diccionario Enciclopédico de Bibliometría, Cienciometría e Informetría. Caracas: Unesco, 1996.

THINK WITH GOOGLE. Pesquisa Video Viewers: como os brasileiros estão consumindo vídeos em 2018. Disponível em: <https://www.thinkwithgoogle.com/intl/pt-br/tendencias-de-consumo/pesquisa-video-viewers-como-os-brasileiros-estao-consumindo-videos-em-2018/>. Acesso em 24 de jun. 2020.

WE ARE SOCIAL, KEPIOS, HOOTSUITE. Digital 2019 – Brazil. Disponível em: <https://datareportal.com/reports/digital-2019-brazil>. Acesso em 24 de jun. 2020.

Published

29-10-2021

How to Cite

Sampaio, R. C., Nichols , B. W., Kleina, N. C. M., & Marioto, D. J. F. (2021). Brazilian scientific production about YouTube in the field of Internet & Politics (2005-2019). E-Compós, 24. https://doi.org/10.30962/ec.2256

Issue

Section

Artigos Originais