Ordinary and everyday communication in a market in Belém

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ec.2504

Keywords:

Intersubjectivity, Typification, Daily life, Chatter, Fair

Abstract

This article describes an ethnographic research carried out at the Guamá fair, in Belém (PA), during the years 2011 to 2018. The objective was to understand the communicational and cultural processes present in the social interactions of this fair, thus trying to describe the typifications that make up the intersubjectivity of the social subjects who attend it. In this way, these typifications are described and discussed as the social form of a banal everyday life and an attempt is made to think about these typifications through the Heideggerian notion of chatter (Gerede), understood as a communicational-cultural process affected by the banality of everyday life.

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Author Biographies

Marina Ramos Neves de Castro, Federal University of Pará

Doutora em Antropologia pelo Programa de Pós-graduação em Antropologia da Universidade Federal do Pará, 2018. Professora e pesquisadora do Programa de Pós-graduação em Comunicação, Cultura e Amazônia e da Faculdade de Comunicação da Universidade Federal do Pará. Líder do grupo de pesquisa Socialidades, Intersubjetividades e Sensibilidades Amazônicas (SISA), nessa universidade.

Fabio Fonseca de Castro, Universidade Federal do Pará, Belém, Pará, Brasil

Doutor em Sociologia pela Universidade de Paris V (Sorbonne-Descartes) (2004), com pós-doutorado em Etnometodologia pela Universidade de Montréal. Professor e pesquisador do Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido, do Núcleo de Altos Estudos Amazônicos, Universidade Federal do Pará e do Programa de Pós-graduação em Comunicação, Cultura e Amazônia, Universidade Federal do Pará.

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Published

12-07-2022

How to Cite

Ramos Neves de Castro, M., & Fonseca de Castro, F. (2022). Ordinary and everyday communication in a market in Belém. E-Compós, 25. https://doi.org/10.30962/ec.2504

Issue

Section

Artigos Originais