Peripheral Pop Sensibilities

Theoretical Approaches to Studies on Pop Music from Latin America

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ec.2722

Keywords:

pop culture, pop music, in-between, coloniality, bastardization

Abstract

Based on episodic narratives, cultural critiques of phonographic albums and music videos by three artists who, even though sing in Spanish and Portuguese, are enshrined in English-speaking pop culture, this article argues for the theoretical cleavage around the notions of in-between, coloniality and bastardization as conceptual devices capable of complexifying readings of pop music phenomena traversed by the idea of latinity. Bets on the understanding that pop peripheral sensibilities displace interpretations to aesthetic and political negotiations that put in suspicion traditions based on Marxism in the analysis of productions originating from the entertainment industries.

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Author Biography

Thiago Soares, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Pernambuco, Brasil

Doutor em Comunicação e Cultura Contemporânea pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), com estágio pós-doutoral na Universidade Federal Fluminense (UFF) com bolsa Procad/CAPES. Coordenador do Grupo de Pesquisa em Comunicação, Música e Cultura Pop (Grupop/ CNPq). Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação (PPGCOM) e do Departamento de Comunicação (Decom) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Bolsista produtividade em Pesquisa 2 – Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

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Published

06-09-2023

How to Cite

Soares, T. (2023). Peripheral Pop Sensibilities: Theoretical Approaches to Studies on Pop Music from Latin America. E-Compós, 26. https://doi.org/10.30962/ec.2722

Issue

Section

Artigos Originais