The Emergence of the Brazilian Creative Economy 2.0
digital communication ecosystem and cultural transmutation
DOI:
https://doi.org/10.30962/ecomps.2836Keywords:
Creative economy 2.0, Cultural sustainability, Hyper culture, New cultural traditions, Cultural innovationAbstract
The present article examines the Brazilian Creative Economy, based on a analysis of the Brazilian Creative Economy Report: Situation Analysis and Evaluation of the Social and Creative Entrepreneurship Program. It is argued that the cultural transmutations triggered by the digital communication ecosystem provoke a crisis in established cultural traditions while simultaneously engendering new cultural traditions. Digital communication capable of reconfiguring cultural and economic processes. These dynamic highlights the emergence of the Brazilin Creative Economy 2.0.
Downloads
References
ABRANCHES, S. A Era do imprevisto: a grande transição do século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
BHABHA, H. O Local da cultura. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.
CANEVACCI, M. Sincretismo Uma exploração das hibridações culturais. São Paulo: Studio Nobel; Instituto Cultural Ítalo Brasileiro, 1996.
COCCO, G.; SILVA, G.; GALVÃO, A. P. Introdução: conhecimento, inovação e redes de redes. In: COCCO, G.; SILVA, G.; GALVÃO, A. P. Capitalismo cognitivo: Trabalho, redes e inovação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 7-14.
COULDRY, N; HEPP, A. A construção mediada da realidade. São Leopoldo, RS: Ed. Unisinos, 2020.
BRÜNNER, J. J. Globalización cultural y posmodernidad. Santiago: Breviarios del Fondo de Cultura Económica, 2002.
DI FELICE, M. Net-ativismo: da ação social para o ato conectivo. São Paulo: Paulus Editora, 2017.
DI FELICE, M.; TORRES, J.; YANAZE, L.K.H. Redes digitais e sustentabilidade: as interações com o meio ambiente na era da informação. São Paulo: Annablume, 2012.
GARCIA CANCLINI, N. Latino-americano à procura de um lugar neste século. São Paulo: Iluminuras, 2008.
______. O Mundo Inteiro como Lugar Estranho. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2106.
______. Cidadãos substituídos por algoritmos. São Paulo: Edusp, 2021.
GORZ, A. O Imaterial: Conhecimento, valor e capital. São Paulo: Annablume, 2005.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
______. Da Diáspora: identidade e mediações culturais. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2013.
______. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação & Realidade, 2017.
HAN, B.C. Hiperculturalidade: cultura e globalização. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.
JOHNSON, S. Emergência: A dinâmica de rede em formigas, cérebros, cidades e softwares. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed.,2003.
JOLLIVET, P. NTIC e trabalho cooperativo reticular: do conhecimento socialmente incorporado à inovação sociotécnica. In: COCCO, G.; SILVA, G.; GALVÃO, A. P. Capitalismo cognitivo: Trabalho, redes e inovação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 81-107.
KAENE, M.; ZHAO, E.J. A reforma do sistema cultural: cultura, criatividade e inovação na China. In: VALIATI, L. (Org.) Economia da cultura e indústrias criativas: políticas públicas, evidências e modelos. São Paulo: Itaú Cultural; Editora WMF Martins Fontes, 2023. p. 61-81.
LÉVY, P. Filosofia World: O mercado, o ciberespaço, a consciência. Lisboa: Instituto Piaget, 2000.
LOTMAN, I. Mecanismos imprevisíveis da cultura. São Paulo: Hucitec, 2021.
MARTÍN-BARBERO, J. Diversidade em convergência. Matrizes, v. 8, n. 2,p. 15-33, 2014. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v8i2p15-33.
SRNICEK, N. Capitalismo de plataformas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Caja Negra, 2021.
VAN DIJCK, J.; POELL, T.; NIEBORG, D. Plataformização. Fronteiras: Estudos midiáticos, v. 22, n. 1, p. 2-10, 2020. DOI: https://doi.org/10.4013/fem.2020.221.01.
VAN DIJCK, J. La Cultura de la conectividad: Una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires: Siglo Veintiune Editores, 2016.
YÚDICE, G. A Conveniência da cultura: Usos da cultura na era global. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2013.
______. Inovação na política cultural e no desenvolvimento na América Latina. In: VALIATI, L. (Org.) Economia da cultura e indústrias criativas: políticas públicas, evidências e modelos. São Paulo: Itaú Cultural; Editora WMF Martins Fontes, 2023. p. 33-59.
WALDROP, M. M. Complexity: The emerging science at the Edge of order and chaos. New York: Touchstone, 1992.
WEISSBERG, J. L. Entre produção e recepção: hipermediação, uma mutação dos saberes simbólicos. In: COCCO, G.; SILVA, G.; GALVÃO, A. P. Capitalismo cognitivo: Trabalho, redes e inovação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 109-131.
WILLIAMS, R. Resources of hope: culture, democracy, socialism. New York, London: Verso, 1989.
Relatório “A Economia Criativa Brasileira. Análise da Situação e Avaliação do Programa de Empreendedorismo Social e Criativo”, Financiado pelo Newton Fund. e British Council, 2018. Disponível em: https://www.britishcouncil.org.br/sites/default/files/brasil_economia_criativa_online2-fg.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Romilson Marco dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles belong to the author, with the rights of the journal over the first publication. The authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the source of the original publication. Because we are an open-access journal, the free-of-charge,educational, scientific, and non-commercial use of the papers is allowed, as long as the source is cited.
Authorship
Any person who has effectively participated in the conception of the study, the development of the experimental part, the analysis and interpretation of data and the final wording, is considered as an author. By submitting an article for publication in E-Compós Journal, the author agrees with the following terms: 1. The author keeps the rights on the article, but its publication in the journal automatically implies the full and exclusive disposal of the copyright rights for the first edition, without payment. 2. The ideas and opinions expressed in the article are the sole responsibility of the author, not necessarily reflecting the views of the journal. 3. After the first publication, the author is authorized to take additional contracts, independent of the journal, for the dissemination of the paper by other means (e.g. when publishing in the institutional repository or as a book chapter), provided that the complete citation of the original publication. 4. The author of a published article is allowed and is stimulated to distribute his work online, always with the proper citation of the first edition.
Conflicts of interest and research ethics
If the developed research or the publication of the article may raise doubts as to potential conflicts of interest, the author should declare, in a final note, that no links to funding bodies have been omitted, as well as to commercial or political institutions. Similarly, the institution to which the author is bound should be mentioned, as well as others that may have collaborated in the execution of the study, evidencing that there are no conflicts of interest with the result already presented. It is also necessary to inform that the interviews and experiences involving human beings have obeyed the established ethical procedures for scientific research. The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication, not made available for other purposes or to third parties. The copyrights belong exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal consist in the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distribution of the material in any media or format) and adaptation (remix, transformation and creation of material from licensed content for any purposes, including commercial) are permitted.