Samba cadences in musical chanchadas from the 1950s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ecomps.2905

Keywords:

chanchadas, samba, Brazilian musical film

Abstract

This article is the result of a study on the status of samba in Brazilian musical comedies from the 1950s. Based on a corpus of 14 works and 230 musical numbers, the text examines the presence of samba from a quantitative perspective in relation to other genres, analyzes the sound and visual aspects of the musical numbers and asks questions about the absence, in Brazil, of a tradition of samba musicals in some way analogous to Argentine películas tangueras. The analytical path is fed by a dialog with investigations into the nature of cinematographic musicals, chanchadas, samba and Latin American musical cinema.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Guilherme Maia, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas da Universidade Federal da Bahia (Póscom-UFBA), com mestrado e graduação em Música pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio). Professor da Faculdade de Comunicação e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas da Universidade Federal da Bahia.

References

AISENBERG, Alicia. Prácticas de cruce en las obras de Manuel Romero. In. Kriger, Clara (org.), Cuadernos de Cine Argentino: caderno 6 – Imágenes que tejen una red de textos. Buenos Aires: INCAA, 2005. p. 10-33.

ALTMAN, Rick. A Semantic/Syntactic Approach to Film Genre. Cinema Journal, v. 23, n. 3, p. 6-18, 1984.

______. Film/Genre. London: British Film Institute, 2012.

COOKE, Mervyn. A history of film music. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.

DEPOIS Eu conto. Direção: José Carlos Burle: Produtora: Produções Watson Macedo, Brasil, 1956 (100min).

É de Chuá. Direção: Victor Lima. Produtora: Cinedistri, Brasil, 1958 (99min).

É FOGO Na roupa. Direção: Watson Macedo. Produtora: Produções Watson Macedo, Brasil, 1952, DVD (97min).

ENTREI de Gaiato. Direção: J. B. Tanko. Produtora: Herbert Richers, Brasil, 1959 (95min).

FAVELA dos meus amores, Direção: Humberto Mauro. Produtora: Brasil Vox Film, Brasil, 1935).

FREIRE, Rafael de Luna. Descascando o abacaxi carnavalesco da chanchada: a invenção de um gênero cinematográfico nacional. Revista Contracampo, n. 23, p. 66-85, 2011.

GALLUCI, Natacha M. L. Cinema e tango: práticas corporais no cinema argentino. Anais de textos completos XVII Encontro da Sociedade de Estudos de Cinema e Audiovisual. São Paulo: Socine, 2014. p. 1015-1027.

GAROTA Enxuta. Direção: J. B. Tanko. Produtora: Herbert Richers, Brasil, 1959 (102min).

GAROTAS e samba. Direção: Carlos Manga. Produtora: Atlântida, 1956, Brasil (102 min).

GUERRA ao samba. Direção: Carlos Manga. Produtora: Atlântida, 1955, Brasil (110 min).

KING, John. O cinema latino-americano, c. 1920 – c. 1930. In: BETHEL, Leslie (Org.). A América Latina após 1930: ideias, cultura e sociedade. São Paulo: Edusp, 2011, p. 611-676.

LOPES, Nei e Simas, Luiz A. Dicionário da História social do samba. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.

MAIA, Guilherme. Musicais cinematográficos latino-americanos da era de ouro: tangueros, prostibulares, carnavalescos. In: MAIA, Guilherme; ZAVALA, Lauro. (Org.). Cinema Musical na América Latina: aproximações contemporâneas. 1. ed. Salvador: Edufba, 2018. p. 61-98.

MARINO, Cecília G. El mercado del deseo: tango, cine y cultura de masas en la Argentina de los ’30. Buenos Aires: Editorial Teseo, 2015.

METIDO a Bacana. Direção: J. B. Tanko. Produtora: Cinedistri, Brasil, 1957 (91min).

MULHERES à Vista. Direção: J. B. Tanko. Produtora: Herbert Richers, Brasil, 1959 (100min).

PARANAGUÁ, Paulo. O Cinema na América Latina: longe de Deus e perto de Hollywood. Porto Alegre: L&PM, 1984.

QUANTO mais samba melhor. Direção: Carlos Manga. Produtora: Atlântida, Brasil, 1960 (91 min).

QUEM roubou meu samba? Direção: José Carlos Burle. Produtora: Cinedistri, 1956, Brasil (82 min).

RIO Fantasia. Direção: Watson Macedo. Produtora: Produções Watson Macedo, Brasil,1957 (82min).

SAMBA em Berlim. Direção: Adhemar Gonzaga. Produtora: Cinédia Estúdios Cinematográficos Ltda.; Cine Produções Fenelon, Brasil, 1943 (85min).

SAMBA em Brasília. Direção: Watson Macedo. Produtora: Cinedistri, Brasil, 1960 (113min).

SHAW, Lisa. A imitação cultural na chanchada: o caso de Quem roubou meu samba? e Rio, Zona Norte. Revista Alceu, v. 8, n. 15, p. 69-81, 2007a.

Shaw, Lisa; Dennison, Stephanie. Brazilian National Cinema. Londres: Routledge, 2007b.

STAM, Robert. Multiculturalismo tropical: uma história comparativa da raça na cultura e no cinema brasileiros. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

TROTTA, Felipe. O Samba e suas fronteiras: pagode romântico e samba de raiz nos anos 1990. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2011.

VIANNA, Hermano. O mistério do samba. Rio de Janeiro: Zahar, 1995-2012.

VIEIRA, João Luiz. O corpo popular: a chanchada revisitada, ou a comédia carioca por excelência. Acervo, v. 16, n. 1, p. 45-62, 2003.

VOU te Contá. Direção: Alfredo Palácios. Produtora: Columbia; Maristela, Brasil, 1958, (90min).

Published

07-06-2024

How to Cite

Maia, G. (2024). Samba cadences in musical chanchadas from the 1950s. E-Compós. https://doi.org/10.30962/ecomps.2905

Issue

Section

Ahead of Print