Perspectives on Race, Gender, and Class in the World of Work in the Series As Five
DOI:
https://doi.org/10.30962/ecomps.3051Keywords:
Consubstantiality, Sexual division of labour, Serial fiction, Globoplay, As FiveAbstract
This proposal discusses how the series As Five, from Globoplay, addresses gender, class, and race in the world of work. To understand this articulation, the concepts of consubstantiality and coextensivity are used as theoretical operators. The technique of Addressing Modes is used as an analytical tool to uncover the intentions of the producers of audiovisual texts and the negotiations between subject/viewer. The study shows that the series contributes to the advances in women's rights, still marked by wide social inequality that can be intensified depending on the intersection between different identity categories.
Downloads
References
APESAR DE REDUÇÃO, Brasil ainda apresenta dados elevados de gravidez e maternidade na adolescência, apontam especialistas. UNFPA, São Paulo [on-line], 16 set. 2022. Disponível em: <https://brazil.unfpa.org/pt-br/news/brasil-ainda-apresenta-dados-elevados-de-gravidez-e-maternidade-na-adolescencia>. Acesso em: 26 ago. 2023.
AS FIVE: 3 temporadas. Autoria: Cao Hamburguer. Direção artística: Fabrício Mamberti e Cao Hamburguer. Direção: Dainara Toffoli, Rafael Miranda, Natalia Warth, José Eduardo Belmonte e Joana Antonaccio. Roteiro: Vitor Brandt, Jasmim Tenucci, Luna Grimberg, Francine Barbosa, Ludmila Naves, Maíra Motta, Maiara de Paula e Cao Hamburger. Elenco: Ana Hikari, Daphne Bozaski, Gabriela Medvedovski, Heslaine Vieira, Manoela Aliperti, Rafael Vitti, Sophia Abrahão, Dira Paes, Tamirys O’Hanna, Marcos Oli, Thalles Cabral, Bruno Gadiol, Elzio Vieira, Giulia Del Bel, Joana Castro, Samuel De Assis, Tati Ang e Malu Galli. Brasil: Globoplay, São Paulo, 2020-2024. Disponível em: <https://globoplay.globo.com/as-five/t/XNH9T9JnR8/>. Acesso em: 21 ago. de 2023.
BIROLI, F.; MIGUEL, L. F. Gênero, raça, classe: opressões cruzadas e convergências na reprodução das desigualdades. Mediações: Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 20, n. 2, p. 27-55, 2015.
DAYRELL, M. Mulheres negras são apenas 3% entre líderes nas empresas, diz estudo. Estadão, São Paulo, 11 mar. 2022. Disponível em: <https://www.estadao.com.br/economia/sua-carreira/mulheres-negras-lideres-empresas-estudo-gestao-kairos>. Acesso em: 23 ago. 2023.
ELLSWORTH, E. Modos de endereçamento: uma coisa de cinema, uma coisa de educação também. In: SILVA, T. T. (Org.). Nunca fomos humanos: nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 7-76.
FEDERICI, S. O patriarcado do salário: notas sobre Marx, gênero e feminismo. Tradução de Heci Regina Candiani. São Paulo: Boitempo Editorial, 2021.
FERREIRA, A. M. Viva a diferença?: as representações das juventudes e das narrativas da diferença em Malhação, sob um olhar decolonial. 2021. 192 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Instituto de Ciências Sociais e Aplicadas, Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana, 2021.
FRASER, N. Mercantilização, proteção social e emancipação: as ambivalências do feminismo na crise do capitalismo. Revista Direito GV, on-line, v. 7, p. 617-634, 2011.
GARCIA, A. K. Interseccionalidade ou consubstancialidade. Novos Rumos Sociológicos, on-line, v. 10, n. 18, p. 103-129, 2022.
GLOBO. Negócios Globo. 2015. Disponível em: <https://globoir.globo.com/show.aspx?idCanal=AKIvCadri0mhYD5XLFFLew==&linguagem=pt>. Acesso em: 23 abr. 2025.
GUIMARÃES, N.; MARTELETO, L.; BRITO, M. M. A. Transições e trajetórias juvenis no mercado brasileiro de trabalho: padrões e determinantes. Brasília: Organização Internacional do Trabalho, 2018. Disponível em: <https://www.ilo.org/sites/default/files/wcmsp5/groups/public/%40americas/%40ro-lima/%40ilo-brasilia/documents/publication/wcms_748393.pdf>. Acesso em: 22 abr. 2025.
HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Tradução de Adelaide de La Guardia Resende, Ana Carolina Escosteguy, Cláudio Álvares, Franscisco Rüdiger e Sayonara Amaral. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.
HIRATA, H. Gênero, classe e raça: interseccionalidade e consubstancialidade das relações sociais. Tempo Social, on-line, v. 26, n. 1, p. 61-73, 2014.
______.; KERGOAT, D. Novas configurações da divisão sexual do trabalho. Tradução de Fátima Murad. Cadernos de Pesquisa, on-line, v. 37, n. 132, p. 595-609, 2007.
HOW MOTHERHOOD HURTS Careers. The Economist, on-line, 30 jan. 2024. Disponível em: <https://www.economist.com/interactive/graphic-detail/2024/01/30/how-motherhood-hurts-careers>. Acesso em: 18 fev. 2024.
KELLNER, D. A cultura da mídia – estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Tradução de Ivone Castilho Benedetti. Bauru: EDUSC, 2001.
KERGOAT, D. Divisão sexual do trabalho. In: HIRATA, H.; LABORIE, F.; LE DOARÉ, H.; SENOTIER, D. (Orgs.). Dicionário crítico do feminismo. São Paulo: Editora Unesp, 2009. p. 67-75.
______. Dinâmica e consubstancialidade das relações sociais. Novos Estudos, São Paulo, n. 86, p. 93-103, 2010.
KING, J. Why the Mental Cost of a STEM Career can be Too High for Women and People of Colour. Nature, on-line, n. 626, p. 235, 2024.
MALHAÇÃO: VIVA A DIFERENÇA ganha o Emmy Internacional Kids. Gshow, Rio de Janeiro [on-line], 9 abr. 2019. Disponível em: <https://gshow.globo.com/novelas/malhacao/2017/noticia/malhacao-viva-a-diferenca-ganha-o-emmy-internacional-kids.ghtml>. Acesso em: 21 ago. 2023.
MINUZZI, C.; PETERMANN, J. Consubstancialidade: uma reflexão conceitual para pesquisas em publicidade. Signos do Consumo, on-line, v. 13, n. 1, p. 59-71, 2021.
PREDIGER, S. Mídia e representação social juvenil: recepção do Programa Malhação. 2011. 149 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Centro de Ciências Sociais e Humanas, Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011.
RIBEIRO, R. Mulheres negras e mundo do trabalho: interseccionalidades (im)possíveis nas séries originais Netflix. In: ENCONTRO DA COMPÓS, 29., Campo Grande, 2020. Anais... Campo Grande: UFMS, 2020.
SCHINCARIOL, J. Falta diversidade racial no topo das empresas abertas. Valor Econômico, on-line, 29 jan. 2024. Disponível em: <https://valor.globo.com/carreira/noticia/2024/01/29/falta-diversidade-racial-no-topo-das-empresas-abertas.ghtml>. Acesso em: 12 fev. 2024.
SCOTT, J. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, 1995.
SIGILIANO, D.; GARCIA, J.; YA YA, H.; VIEIRA, L.; BORGES, G. A aprendizagem informal na produção de fanfics da série As Five. In: JORNADA INTERNACIONAL GEMINIS, 4., São Paulo, 2021. Anais... São Carlos: UFScar, 2021.
SILVA, A. H. M. Atividade publicitária contestada: o discurso de consultorias LGBTQIA+ no fazer publicitário. 2021. 214 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Setor de Artes, Comunicação e Design, Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2021.
SORJ, B. Sociologia e trabalho: mutações, encontros e desencontros. Revista Brasileira de Ciências Sociais, on-line, v. 15, p. 25-34, 2000.
TAPSCOTT, D. A hora da geração digital: como os jovens que cresceram usando a internet estão mudando tudo, das empresas aos governos. Rio de Janeiro: Agir Negócios, 2010.
VIEIRA, L.; SIGILIANO, D.; BORGES, G. Cultura de fãs e literacia midiática: a criação de mundos possíveis pelo fandom de As Five no Twitter. In: ENCONTRO VIRTUAL DA ABCIBER, 2., 2021, Juiz de Fora. Anais... Juiz de Fora: Universidade Federal de Juiz de Fora, 3 e 4 de agosto de 2021. Disponível em: <https://abciber.org.br/simposios/index.php/virtualabciber/virtual2021/paper/view/1527>. Acesso em: 23 abr. 2025.
WORLD ECONOMIC FORUM. Global Gender Gap Report 2023. Geneva: World Economic Forum, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Romão Matheus Neto, Arthur Henrique Monteiro Silva, Regiane Regina Ribeiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles belong to the author, with the rights of the journal over the first publication. The authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the source of the original publication. Because we are an open-access journal, the free-of-charge,educational, scientific, and non-commercial use of the papers is allowed, as long as the source is cited.
Authorship
Any person who has effectively participated in the conception of the study, the development of the experimental part, the analysis and interpretation of data and the final wording, is considered as an author. By submitting an article for publication in E-Compós Journal, the author agrees with the following terms: 1. The author keeps the rights on the article, but its publication in the journal automatically implies the full and exclusive disposal of the copyright rights for the first edition, without payment. 2. The ideas and opinions expressed in the article are the sole responsibility of the author, not necessarily reflecting the views of the journal. 3. After the first publication, the author is authorized to take additional contracts, independent of the journal, for the dissemination of the paper by other means (e.g. when publishing in the institutional repository or as a book chapter), provided that the complete citation of the original publication. 4. The author of a published article is allowed and is stimulated to distribute his work online, always with the proper citation of the first edition.
Conflicts of interest and research ethics
If the developed research or the publication of the article may raise doubts as to potential conflicts of interest, the author should declare, in a final note, that no links to funding bodies have been omitted, as well as to commercial or political institutions. Similarly, the institution to which the author is bound should be mentioned, as well as others that may have collaborated in the execution of the study, evidencing that there are no conflicts of interest with the result already presented. It is also necessary to inform that the interviews and experiences involving human beings have obeyed the established ethical procedures for scientific research. The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication, not made available for other purposes or to third parties. The copyrights belong exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal consist in the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distribution of the material in any media or format) and adaptation (remix, transformation and creation of material from licensed content for any purposes, including commercial) are permitted.
