Contemporary Black Photography and the Politics of Inscription and Insurgency in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ecomps.3195

Keywords:

Black Photography, Representation, Self-Inscription, Visual Insurgency, Visual Culture

Abstract

This article investigates how contemporary Black Brazilian photography acts as a practice of self-inscription and insurgency against the racialized representation regime. Based on the mapping of visual artists carried out by the Black Eyes: Visibilities and Otherness in Contemporary Black Brazilian Photography research project, the aesthetic and political motivations that shape their work and modes of visibility are analyzed. The text identifies practices of symbolic production that build resistance and reconfigure visual narratives of Blackness, pointing to a panorama around new places of enunciation, strategies of identity affirmation and new spaces of black presence in visual culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Meirinho, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade Nova de Lisboa (FCSH/UNL). Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Mídia (PPGEM/UFRN). Professor adjunto da Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (ECO/UFRJ). Líder do Grupo de Pesquisa VISU – Laboratório de Práticas e Poéticas Visuais/CNPq. Pesquisador contemplado com Bolsa de Produtividade em Pesquisa – PQ2/CNPq.

References

ALMEIDA, A. Quando a pele incendeia a memória. Natal: Editora UFRN, 2019.

BATISTA, P. C. O quilombismo em espaços urbanos: 130 após a abolição. Revista Extraprensa, São Paulo, v. 12, p. 377-396, 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.11606/extraprensa2019.153780>. Acesso em: 20 ago. 2025.

BENJAMIN, R. Race After Technology: Abolitionist Tools for the New Jim Code. Cambridge: Polity Press eBooks, 2019.

BERNARDINO-COSTA, J.; GROSFOGUEL, R. Decolonialidade e perspectiva negra. Revista Sociedade e Estado, Brasília, v. 31, n. 1, p. 15-24. 2016. Disponível em: <https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/6077>. Acesso em: 20 ago. 2025.

BEST, S. Reparative Aesthetics: Witnessing in Contemporary Art Photography. Londres: Bloomsbury Academic, 2016.

CAMARGO, D. Imagética do candomblé: uma criação no espaço mítico-ritual. 162 f. 2010. Tese (Doutorado em Artes) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010. Disponível em: <https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2010.778948>. Acesso em: 20 jun. 2025.

CAMPT, T. Listening to Images. Durham: Duke University Press, 2017.

CAMPT, T A Black Gaze: Artists Changing How We See. Cambridge, MA: The MIT Press, 2021.

CARRERA, F.; MEIRINHO, D. Mulheres negras nas artes visuais: modos de resistência às imagens coloniais de controle. Revista Eco-Pós, on-line, v. 23, n. 3, p. 55-81, 2020. Disponível em: < https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/27572/pdf>. Acesso em: 20 ago. 2025.

COLLINS, P. H. Black Feminist Thought: Knowledge, Consciousness, and the Politics of Empowerment. Nova York: Routledge, 2002.

CRENSHAW, K. Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: a Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics. University of Chicago Legal Forum, Chicago, v. 1989, n. 1, art. 8, p. 139-167, 1989.

DU BOIS, W.E.B. The Souls of Black Folk. Oxford: Oxford University Press, 1903.

FANON, F. Os condenados da terra. Tradução de José Laurêncio de Melo. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1968.

GOMES, J. D. Direito a olhar. Direito a ser visto. Direito a existir. In: CUNHA, G. (Org.). Retratistas do morro Afonso Pimenta e João Mendes. Guarulhos: Sesc, 2024.

HALL, S. Cultura e representação. Tradução de William Oliveira e Daniel Miranda. Rio de Janeiro: PUC-Rio; Apicuri, 2016.

hooks, b. In our Glory: Photography and Black Life. In: hooks, b. Art on my Mind: Visual Politics. Nova York: The New Press, 1994. p. 43-53.

INSTITUTO MOREIRA SALLES. Walter Firmo: no verbo do silêncio a síntese do grito. Apicuri, abr. 2022. Disponível em: <https://ims.com.br/tour-virtual-walter-firmo-ims-paulista/>. Acesso em: 7 jul. 2024.

LLOYD, D. Under Representation: the Racial Regime of Aesthetics. Nova York: Fordham University Press, 2018.

MEIRINHO, D. Aquilombamentos artísticos contemporâneos: reterritorializações simbólicas na fotografia negra brasileira. Contemporânea: Revista de Comunicação e Cultura, Salvador, v. 19, n. 3, p. 157-178, 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.9771/contemporanea.v19i3.45810>. Acesso em: 20 ago. 2025.

MEIRINHO, D.; CARRERA, F. Masculinidades negras nas artes visuais: performances contemporâneas e suas narrativas de incômodo, fuga e fabulação. Galáxia, São Paulo, v. 48, e63140, 2023. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/63140>. Acesso em: 20 ago. 2025.

MEIRINHO, D; GONÇALVES, F. Atravessamentos decoloniais da fotografia contemporânea negra sul-africana. Galáxia, São Paulo, n. 46, e50376, 2021. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/50376>. Acesso em: 20 ago. 2025.

MERCER, K. Black Art and the Burden of Representation. Third Text, [S.l.], v. 4, n. 10, p. 61-78, 1990. Disponível em: <https://doi.org/10.1080/09528829008576253>. Acesso em: 20 ago. 2025.

MIRZOEFF, N. O direito a olhar. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 18, n. 4, p. 745-768, nov. 2016.

MUNANGA, K. Arte afro-brasileira: o que é afinal. In: AGUILAR, N. (Org.). Mostra do redescobrimento: arte afro-brasileira. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2000.

NERY, K. S. Colagem e apropriação fotográfica na arte contemporânea brasileira: “imagens curam imagens”. 132 f. 2023. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2023. Disponível em: <https://lume.ufrgs.br/handle/10183/264241>. Acesso em: 20 ago. 2025.

NOBLE, S. U. Algorithms of Oppression: how Search Engines Reinforce Racism. Nova York: NYU Press, 2018.

NYONG’O, T. Afro-fabulations: the Queer Drama of Black Life. Nova York: UP, 2018.

POWELL, R. J. Cutting a Figure: Fashioning Black Portraiture, Chicago: University of Chicago Press, 2008.

RABELO, E. A. A fotografia negra contemporânea em exposições de arte brasileiras. Artelogie – Recherche sur les Arts, le Patrimoine et la Littérature de l’Amérique Latine, [S.l.], v. 19, p. 1-10, 2023. Disponível em: <https://doi.org/10.4000/artelogie.11786>. Acesso em: 20 ago. 2025.

SOULAGES, F. Estética da fotografia: perda e permanência. São Paulo: Senac São Paulo, 2010.

TAYLOR, D. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: UFMG, 2013.

TAYLOR, P. C. Black is Beautiful: a Philosophy of Black Aesthetics. Nova York: John Wiley & Sons, 2016.

WILLIS, D. Reflections in Black: a History of Black Photographers, 1840 to the Present. Nova York: W. W. Norton, 2000.

WILLIAMS, C. The Black Photographers Annual. Aperture, [S.l.], n. 223, p. 30-33, 2016.

ZUMVÍ ARQUIVO AFRO Fotográfico; CARMARGO, D. Força Negra. Revista ZUM 22, São Paulo [on-line], 7 jun. 2022. Disponível em: <https://revistazum.com.br/revista-zum-22/forca-negra/>. Acesso em: 20 ago. 2025.

Published

18-06-2025

How to Cite

Meirinho, D. (2025). Contemporary Black Photography and the Politics of Inscription and Insurgency in Brazil. E-Compós, 28. https://doi.org/10.30962/ecomps.3195

Issue

Section

Artigos Originais