Almeida Salles em O Estado de S. Paulo

realismo ambivalente, autoria e ato crítico

Authors

  • Fábio Uchôa Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.30962/ec.2013

Keywords:

Crítica de cinema., O Estado de S. Paulo., Francisco Luiz de Almeida Salles

Abstract

The general theme is the path of Francisco Luiz de Almeida Salles in O Estado de S. Paulo, of which he was editor in charge of film criticism between 1950 and 1961. We try to define the continuities of his writing, including forms, themes, postulates of daily criticism, as well as the theoretical option for an ambivalent realism. For this, we take as methodological inspiration the mapping of its "critical act" (Antônio Cândido), elucidating that its main field of maneuver will be the biographical/authorial, examined as place of commitment of the relations between the rational and the sensible.

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Author Biography

Fábio Uchôa, Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Universidade de São Paulo. Pós-doutor em Imagem e Som pela Universidade Federal de São Carlos – UFSCar, São Carlos, São Paulo, Brasil. Professor Adjunto da Universidade Tuiuti do Paraná – UTP, Curitiba, Paraná, Brasil. Atuou como pesquisador da Cinemateca Brasileira. É coordenador do grupo de pesquisas Cine&Arte (CNPq).

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Published

08-05-2020

How to Cite

Uchôa, F. (2020). Almeida Salles em O Estado de S. Paulo: realismo ambivalente, autoria e ato crítico. E-Compós, 23. https://doi.org/10.30962/ec.2013

Issue

Section

Artigos Originais