Is man’s place in the kitchen?

Discursive negotiations of masculinities in GNT culinary programs

Authors

  • Eliza Bachega Casadei Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, São Paulo, Brasil
  • Nara Lya Cabral Scabin Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0002-7121-1142

DOI:

https://doi.org/10.30962/ec.2347

Keywords:

Masculinities, Culinary, Discourses, Audiovisual communication, Consumption

Abstract

The aim of this article is to analyze the ways in which men have become protagonists in television culinary shows, giving visibility to discourses about masculinities. On a dialogical discursive approach, we examined four programs presented by men in GNT broadcaster grid in the first half of 2020: Que Marravilha!, Perto do Fogo, Que Seja Doce and Tempero de Família. From the analysis, it is possible to perceive that the legitimation of the appearance of men in culinary programs does not happen without a constant negotiation with the assumptions of hegemonic masculinity, in discursive articulations and convocations for consumption that weave new social practices into old circulating discourses.

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Author Biographies

Eliza Bachega Casadei, Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, São Paulo, Brasil

Doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP), mestre em Ciências da Comunicação e graduada em Comunicação Social com habilitação em Jornalismo, ambos pela ECA/USP. Possui pós-doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação Midiática da Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho (FAAC/UNESP). Professora titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo da Escola Superior de Propaganda e Marketing (PPGCOM/ESPM). Bolsista em Produtividade Pesquisa do CNPQ – nível 2.

Nara Lya Cabral Scabin, Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo, São Paulo, Brasil

Doutora e mestre em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP), com pós-doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo da Escola Superior de Propaganda e Marketing (PPGCOM/ESPM). Professora titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi (PPGCOM/UAM), atuando na linha de pesquisa Processos Midiáticos na Cultura Audiovisual.

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Published

10-06-2022

How to Cite

Casadei, E. B., & Scabin, N. L. C. (2022). Is man’s place in the kitchen? Discursive negotiations of masculinities in GNT culinary programs. E-Compós, 25. https://doi.org/10.30962/ec.2347

Issue

Section

Artigos Originais