Ambient music's affective semiosis in YouTube playlists

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ecomps.3019

Keywords:

Ambient Music, YouTube, Communication, Semiotics, Timbre

Abstract

This article aims to build a theoretical framework for the investigation of ambient music playlists published on YouTube, based on initial exploratory research. It is developed the concept of timbre's affective semiosis, which is defined as sound agencies that produce political, cultural, technological, and language signs based on the affections between listeners and sonorities. The transdisciplinary nature of our theoretical arrangement compels us to resort to alternative methodologies, such as musicology, ethnomusicology and acoustics, to advance the investigation of ambient music listening habits in future case studies.

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Author Biography

Marcelo Bergamin Conter, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil

Doutor em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS, 2016), mestre pela mesma instituição (2012) e graduado em Comunicação Social com habilitação em Publicidade e Propaganda pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos, 2008). Foi professor de Produção Fonográfica no Instituto Federal do Rio Grande do Sul (2017-2023). Atualmente é professor do Departamento de Comunicação da Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação da UFRGS, onde ministra Teorias da Comunicação.

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Published

01-07-2024

How to Cite

Conter, M. B. (2024). Ambient music’s affective semiosis in YouTube playlists. E-Compós. https://doi.org/10.30962/ecomps.3019

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