Face Work and Interactional Performances

The Case of the Digital Influencer Flávia Viana in the COVID-19 Premature Care Campaign

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ec.2547

Keywords:

Face work, Interactional performances, Digital influencer, Digital culture

Abstract

This article aims to investigate the corrective process carried out by the digital influencer Flávia Viana after incidents to her personal public image (face). The case study was carried out based on the search for public traces detected by keywords in news, comments and third-party publications. Data were analyzed from the socio-interactional perspective of rituals carried out in everyday social experiences. The results indicate that the face work can be expanded and complexified based on the characteristics of digital environments offer specific outlines for the use of strategies and tactics related to the phases of the corrective process in favor of adjusting the personal public image of the user whose performance is threatened.

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Author Biographies

Karla Freitas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil

Doutoranda e mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas da Universidade Federal da Bahia (PósCom/UFBA). Membro do Grupo de Pesquisa em Interações, Tecnologias Digitais e Sociedade (GITS/UFBA).

Lisieanne Araújo Barberino, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil

Doutoranda e mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas da Universidade Federal da Bahia (PósCom/UFBA). Membro do Grupo de Pesquisa em Interações, Tecnologias Digitais e Sociedade (GITS/UFBA).

Mariana Matos Nascimento Oliveira, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil

Doutoranda e mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal da Bahia (PósPsi/UFBA). Membro do Grupo de Pesquisa em Interações, Tecnologias Digitais e Sociedade (GITS/UFBA).

José Carlos Santos Ribeiro, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas da Universidade Federal da Bahia (UFBA), com Estágio Sênior no Exterior/Pós-doutorado pela Universidade Nova de Lisboa. Professor do Instituto de Psicologia da Universidade Federal da Bahia e pesquisador permanente dos Programas de Pós-Graduação em Psicologia e em Comunicação e Cultura Contemporâneas da UFBA. É coordenador do Grupo de Pesquisa em Interações, Tecnologias Digitais e Sociedade (GITS/UFBA/CNPQ).

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Published

10-06-2022

How to Cite

Freitas, K., Barberino, L. A., Oliveira, M. M. N., & Santos Ribeiro, J. C. (2022). Face Work and Interactional Performances: The Case of the Digital Influencer Flávia Viana in the COVID-19 Premature Care Campaign. E-Compós, 25. https://doi.org/10.30962/ec.2547

Issue

Section

Artigos Originais