Face Work and Interactional Performances
The Case of the Digital Influencer Flávia Viana in the COVID-19 Premature Care Campaign
DOI:
https://doi.org/10.30962/ec.2547Keywords:
Face work, Interactional performances, Digital influencer, Digital cultureAbstract
This article aims to investigate the corrective process carried out by the digital influencer Flávia Viana after incidents to her personal public image (face). The case study was carried out based on the search for public traces detected by keywords in news, comments and third-party publications. Data were analyzed from the socio-interactional perspective of rituals carried out in everyday social experiences. The results indicate that the face work can be expanded and complexified based on the characteristics of digital environments offer specific outlines for the use of strategies and tactics related to the phases of the corrective process in favor of adjusting the personal public image of the user whose performance is threatened.
Downloads
References
ABIDIN, C. Communicative Intimacies: Influencers and Perceived Interconnectedness. Ada: A Journal of Gender, New Media, and Technology, v. 8, [s.p.], 2015. Disponível em: <https://adanewmedia.org/2015/11/issue8-abidin/>. Acesso em: 5 jul. 2021
AMPARO SOBRINHO, J. B.; AYRES, M.; RIBEIRO, J. C. Percepções sobre presença social em interações mediadas por dispositivos de comunicação móveis. Intexto, Porto Alegre, p. 184-203, jan. 2019. ISSN 1807-8583. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/intexto/article/view/77250. Acesso em: 5 jul. 2021.
ANDRADE, M.B. Performance dos digital influencers no Instagram: um estudo sobre identidade e persona. 101 f. 2020. Dissertação (Mestrado em Performances Culturais) – Programa de Pós-Graduação em Performances Culturais, Faculdade de Ciências Sociais, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2020.
ANTUNES, A. Performance de autenticidade nas ações e exposições de influenciadores. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 42, Belém. Anais... Belém: Intercom, 2019. Disponível em: <https://portalintercom.org.br/anais/nacional2019/resumos/R14-1454-1.pdf>. Acesso em: 5 jul. 2021
BARBERINO, L. O desejo por justiça: um estudo sobre linchamento virtual em sites de redes sociais. 135 f. 2017. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Culturas Contemporâneas) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas, Faculdade de Comunicação, Universidade Federal da Bahia, Salvador. 2017.
BEDIJS, K.; HELD, G.; MAAB, C. (Eds.). Face Work and Social Media. Lit-Verlag: Münster, 2014.
BOYD, D. It’s Complicated: The Social Lives of Networked Teens. Londres: Yale University Press, 2014.
CRAIG, R.; TRACY, K.; SPISAK, F. The Discourse of Requests: Assessments of a Politeness Approach. Human Communication Research, v. 12, p. 437-468, 1986.
D’ANDRÉA, C. Pesquisando plataformas online: conceitos e método. Salvador: EDUFBA, 2020.
DIVAN, L. M. Interagindo e construindo significados em situações de conflito através da prática discursiva de explicações. 153 f. 2006. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Faculdade de Letras, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora. 2006.
FERREIRA, E. GRANGEIRO, R.; PEREIRA, R. Influenciadores digitais: análise da Profissionalização de uma Nova Categoria de Trabalhadores. Revista Perspectivas Contemporâneas, v. 14, n. 2, p. 4-23, mai.-ago. 2019.
GOFFMAN, E. A representação do eu na vida cotidiana. Tradução de Maria Célia Santos Raposo. Petrópolis: Editora Vozes, 1996.
______. Ritual de interação: ensaios sobre o comportamento face a face. Tradução de Fábio Rodrigues Ribeiro da Silva. Petrópolis: Editora Vozes, 2011.
GUADAGNO, R. E., CIALDINI, R. B. Online Persuasion and Compliance: Social Influence on the Internet and Beyond. In: AMICHAI-HAMBURGER, Y. (Ed.). The Social Net: the Social Psychology of the Internet. Nova York: Oxford University Press. 2009, p. 91-113.
HEATH, M. Orthography in Social Media: Pragmatic and Prosodic Interpretations of Caps Lock. Proceedings of the Linguistic Society of America, v. 3, n. 1, p. 1-13, 2018.
HILGERT, J.; ANDRADE, D. A negociação dos mal-entendidos em interações no Twitter. Revista Desenredo, v. 16, n. 3, p. 657-679, 2020.
HORTON, D.; WOHL, R. Mass Communication and Para-Social Interaction: Observations on Intimacy at a Distance. Psychiatry, v. 19, n. 3, p. 215-229, 1956.
ISHIDA, G. Métodos para identificação e características de influenciadores em mídias sociais. In: Tarcízio Silva, Jaqueline Buckstegge, Pedro Rogedo. (Orgs.). Estudando cultura e comunicação com mídias sociais. 1. ed. Brasília: IBPAD, 2018. v. 1, p. 253-276.
KARHAWI, I. Influenciadores digitais: conceitos e práticas em discussão. Communicare, São Paulo, v. 17, edição comemorativa, p. 46-61, 2017.
______. De blogueira a influenciadora: motivações, ethos e etapas profissionais na blogosfera de moda brasileira. 331 f. 2018. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação, Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
LEE, J. Escaping Embarrassment: Face-work in the Rap Cipher. Social Psychology Quarterly, v. 72, n. 4, p. 306-324, 2009.
LIPOVETSKY, G. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade do hiperconsumo. Portugal: Edições 70, 2014.
LUZ, T. O processo de influência social entre influenciadoras digitais de moda e suas seguidoras na plataforma de rede social Instagram. 152 f. 2019. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Instituto de Psicologia, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019.
MOLLEDA, J. C. Authenticity and the Construct’s Dimensions in Public Relations and Communication Research. Journal of Communication Management, v. 14, n. 3, p. 223-236, 2010.
O’KEEFE, B. Message Design Logic and the Management of Multiple Goals. In: TRACY, K. (Ed.). Understanding Face-to-Face Interaction: Issues Linking Goals and Discourse. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates, 1991. p. 131-150.
PIZA, M. V. Processos de influências sociais no ambiente online: análise da Youtuber Jout Jout. 154 f. 2016. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Universidade de Brasília, Departamento de Ciências Sociais, Brasília, 2016.
POLIVANOV, B; CARRERA, F. Rupturas performáticas em sites de redes sociais: um olhar sobre fissuras no processo de apresentação de si a partir de e para além de Goffman. Intexto, Porto Alegre, UFRGS, n. 44, p. 74-98, jan.-abr. 2019.
PÖYRY, E. et al. A Call for Authenticity: Audience Responses to Social Media Influencer Endorsements in Strategic Communication, International Journal of Strategic Communication, v. 13, n. 4, p. 336-351, 2019.
RECUERO, R. Atos de ameaça a face e a conversação em redes sociais na internet. In: PRIMO, A. (Org.). Interações em rede. 1. ed. Porto Alegre: Sulina, 2013. v. 1, p. 51-70.
REDMOND, M. V. Face and Politeness Theories. English Technical Reports and White Papers, v. 2, 2015. Disponível em: <https://lib.dr.iastate.edu/engl_reports/2>. Acesso em: 3 jul. 2021
RODRIGUES, D. C.; SILVA, T. R. Bancos de imagens em conteúdo nas mídias sociais: entre (in)visibilidade e autenticidade. In: CONGRESSO BRASILEIRO CIENTÍFICO DE COMUNICAÇÃO ORGANIZACIONAL E DE RELAÇÕES PÚBLICAS, 13., São Paulo, 2019. Anais... São Paulo: ABRAPCORP, 2019.
SANTOS-PINTO, C. D. B.; MIRANDA, E. S.; OSÓRIO-DE-CASTRO, C. G. S. O “kit covid” e o Programa Farmácia Popular do Brasil. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 37, n. 2, 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/0102-311x00348020>. Acesso em: 3 jul. 2021.
THOMPSON, J. B. A interação mediada na era digital. MATRIZes, [s. l.], v. 12, n. 3, p. 17-44, 2018. DOI: 10.11606/issn.1982-8160.v12i3p17-44.
VIANA, F. Oi meus amores! Eu estou aqui para alertar sobre uma medida importante em relação ao coronavírus. Gente, uma dica responsável. 14 de janeiro de 2021a. Instagram: @flavia_viana. Disponível em: <https://www.instagram.com/flavia_viana//>. Acesso em: 5 jul. 2021.
______. Mais um treinooooo!!!! Um dia por vez e vamos conseguindo né @sertanejoufc ????✨Hoje foi mais intenso, filmei um pouquinho para. 12 de agosto de 2021b. Instagram: @flavia_viana. Disponível em: <https://www.instagram.com/flavia_viana//>. Acesso em: 22 set. 2021.
WERNECK, A. A desculpa: as circunstâncias e a moral das relações sociais. Rio de Janeiro. Civilização Brasileira, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Karla Freitas; Lisieanne Araújo Barberino, Mariana Matos Nascimento Oliveira, José Carlos Santos Ribeiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles belong to the author, with the rights of the journal over the first publication. The authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the source of the original publication. Because we are an open-access journal, the free-of-charge,educational, scientific, and non-commercial use of the papers is allowed, as long as the source is cited.
Authorship
Any person who has effectively participated in the conception of the study, the development of the experimental part, the analysis and interpretation of data and the final wording, is considered as an author. By submitting an article for publication in E-Compós Journal, the author agrees with the following terms: 1. The author keeps the rights on the article, but its publication in the journal automatically implies the full and exclusive disposal of the copyright rights for the first edition, without payment. 2. The ideas and opinions expressed in the article are the sole responsibility of the author, not necessarily reflecting the views of the journal. 3. After the first publication, the author is authorized to take additional contracts, independent of the journal, for the dissemination of the paper by other means (e.g. when publishing in the institutional repository or as a book chapter), provided that the complete citation of the original publication. 4. The author of a published article is allowed and is stimulated to distribute his work online, always with the proper citation of the first edition.
Conflicts of interest and research ethics
If the developed research or the publication of the article may raise doubts as to potential conflicts of interest, the author should declare, in a final note, that no links to funding bodies have been omitted, as well as to commercial or political institutions. Similarly, the institution to which the author is bound should be mentioned, as well as others that may have collaborated in the execution of the study, evidencing that there are no conflicts of interest with the result already presented. It is also necessary to inform that the interviews and experiences involving human beings have obeyed the established ethical procedures for scientific research. The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication, not made available for other purposes or to third parties. The copyrights belong exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal consist in the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distribution of the material in any media or format) and adaptation (remix, transformation and creation of material from licensed content for any purposes, including commercial) are permitted.